Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
"Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket.
Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret.
Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj.
Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen.
NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024.
NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger.
Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2.
Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft.
Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen.
Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen