Det norske fragtskib M/S TRAFALGAR af Tønsberg ved kajen ud for De Fem Søstre; Jysk Foderstofforretnings siloanlæg i Århus Havn, o. 1939.
Ved den tyske besættelse af Norge den 9. april 1940, var skibet på vej til Norge. Det vendte i stedet om og sejlede til Boston.
TRAFALGAR blev sænket af den tyske ubåd U 129 den 15. oktober 1942 ca. 1.100 sømil nordøst for Guadeloupe, på en rejse fra Buenos Aires til New York. se link under Nota Bene.
Her passeres Kongeskib DANNEBROG der er på besøg i havnen.
Den franske yacht ALPHÉE anløber Aarhus havn i perioden 1934- 1939. Skibet blev bygget ved Krupp Germaniawerft A. G. i Kiel i 1923 til den egyptiske prins H. H. Abbas Hilmi II, under navnet NIMET ALLAH.
I 1934 blev det solgt til den franske baronesse Yvonne Cotreanu i Le Havre. Ved den lejlighed blev det omdøbt til ALPHÉE.
Ved Anden Verdenskrigs udbrud 1. september 1939, blev skibet overtaget af den franske flåde, som brugte det til bla. transportfartøj i Marokko. Det blev leveret tilbage til ejeren 1. december 1940.
Det lå oplagt i Port Lyautey i Marokko frem til 10. november 1942, hvor det blev sænket af sin egen besætning for at undgå, at det skulle blive overtaget af De Allierede under invasionen i Nordafrika.
Skibet blev hævet i july 1943, repareret og flyttet til Bizerte i Tunesien i marts 1945.
Skibet blev anvendt af den franske flåde frem til 1959, hvor det blev oplagt i Mandrier. Det udgik af flådens tal 1. august 1961 og blev ophugget senere samme år.
Den franske yacht ALPHÉE anløber Aarhus havn i perioden 1934- 1939. Skibet blev bygget ved Krupp Germaniawerft A. G. i Kiel i 1923 til den egyptiske prins H. H. Abbas Hilmi II, under navnet NIMET ALLAH.
I 1934 blev det solgt til den franske baronesse Yvonne Cotreanu i Le Havre. Ved den lejlighed blev det omdøbt til ALPHÉE.
Ved Anden Verdenskrigs udbrud 1. september 1939, blev skibet overtaget af den franske flåde, som brugte det til bla. transportfartøj i Marokko. Det blev leveret tilbage til ejeren 1. december 1940.
Det lå oplagt i Port Lyautey i Marokko frem til 10. november 1942, hvor det blev sænket af sin egen besætning for at undgå, at det skulle blive overtaget af De Allierede under invasionen i Nordafrika.
Skibet blev hævet i july 1943, repareret og flyttet til Bizerte i Tunesien i marts 1945.
Skibet blev anvendt af den franske flåde frem til 1959, hvor det blev oplagt i Mandrier. Det udgik af flådens tal 1. august 1961 og blev ophugget senere samme år.
Aarhus havns bugserbåd S/S AROS (1906- 1953) assistereR det svenske dampskib S/S VIRGINIA (1907-1955) under Anden Verdenskrig.
Det svenske dampskib S/S VIRGINIA der ses på foto 0501, blev bygget ved R. Stephenson & Co i Storbritannien i 1907 til det Østrig- Ungarske rederi Nav. Libera-Triestina under navnet S/S MARINA.
I 1913 blev det solgt til det svenske rederi Ångfartygs AB Karin, i Helsingborg og omdøbt til S/S OSCAR TRAPP.
I 1918 blev det solgt til Svenska Amerika-Mexico Linien i Göteborg. I 1919 blev skibets navn omdøbt til S/S GUSTAVSHOLM.
I 1929 blev det solgt til et tredje svensk rederi AB Virginia i Jonstorp. Ved denne lejlighed blev det omdøbt til S/S VIRGINIA.
Skibet blev ophugget i 1955 i Ystad.
Skibets dimensioner var 96,0 x 14,0 x 6,5 meter.
DVT: 4.740 ts
BRT: 2.920 ts
Fart: 9 knob.
Færgen M/S STRYNØ i Københavns Havn, 1957.
Rute: København - Bellevue i perioden sommer 1957- oktober 1958.
Ombygget Minestryger MS 10/M 567 STRYNØ
13/08/1941 Søsat ; 13/11/1941 Afleveret
30/06/1956 Aktiv i tjeneste
*) Skibsnavnene først tilføjet i 1951.
Kilde: Flådens Historie
Fotoet er taget af møbelhandler Regnar Thuun Aarup fra Århus, som levede 1916-1993. Digitaliseret af hans ven Michael Jamni Nielsen, der har doneret fotos til museet.