S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
FIN GOLD CUP den 3. - 9. august 1959 på Øresund. Uofficielt verdensmesterskab vundet af danskeren Poul Elvstrøm. Bugserbåd BRAGE fungerede som dommerskib.
FIN GOLD CUP den 3. - 9. august 1959 på Øresund. Uofficielt verdensmesterskab vundet af danskeren Poul Elvstrøm. Bugserbåd BRAGE fungerede som dommerskib.
FIN GOLD CUP den 3. - 9. august 1959 på Øresund. Uofficielt verdensmesterskab vundet af danskeren Poul Elvstrøm. Bugserbåd BRAGE fungerede som dommerskib.
Bugserbåd M/S HUGIN (II). Sejlads fra Helsingør til København med medlemmer af en rumænsk delegation, der var Folketingets gæster, den 15. maj 1966.
Tekst fra album.
Sådan var situationen udenfor København i går eftermiddags set fra luften med pressefotograf Lars Hansens kamera. Kun store og kraftige skibe kan klare sig frem ved egen hjlæp, de andre sidder fast og må have isbryder assistance.
Politiken, den 13. februar 1966 - indskrevet i albummet.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Eftersøgning af THORLAK VIKING, den nedstyrtede flyvemaskine i Øresund, den 10. februar 1949. Tekst fra album.
Her set fra M /S BRAGE
"Eftersøgning efter SAS-flyet "Thorlak Viking", der i februar 1949 styrtede ned i vandet i Øresund på returrejsen fra Madrid (den første ruteflyvning mellem Købehavn og Madrid efter krigen). 23 spanske turister og fem danske besætningsmedlemmer omkom." Kilde: Filmdatabasen.
Eftersøgning af THORLAK VIKING, den nedstyrtede flyvemaskine i Øresund, den 10. februar 1949. Tekst fra album.
"Eftersøgning efter SAS-flyet "Thorlak Viking", der i februar 1949 styrtede ned i vandet i Øresund på returrejsen fra Madrid (den første ruteflyvning mellem Købehavn og Madrid efter krigen). 23 spanske turister og fem danske besætningsmedlemmer omkom." Kilde: Filmdatabasen.
M/S GERDA sejler hver onsdag besætningerne til/fra det døgnbemande Drogden Fyr. Det er beliggende i åbent hav i det meget befærdede farvand mellem Amager og Saltholm.
I baggrunden ses en vindmøllepark.
M/S TYCHO BRAHE, færge på ruten Helsingør - Helsingborg under sejlads på Øresund.
Fotograferet af lods Ivar Svane, da han var gennemløb Sundet, den 20. juni 2023
Miljørigtigt fartøj; Auto Carrier M/S AUTO ENERGY af af Madeira under nordgående sejlads ved Hven, den 9. juli 2022
Fartøjet fremdrives på LNG ( flydende naturgas); læs yderligere i linket under nota bene.