Jernskod
Byggetegninger for Motorfyrskib no1. Konstruktionstegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Idag er skibet museumsskib i Esbjerg Havn
Jernskod
Byggetegninger for Motorfyrskib no1. Konstruktionstegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Idag er skibet museumsskib i Esbjerg Havn
Opstalt
Byggetegninger for Motorfyrskib no1. Konstruktionstegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Idag er skibet museumsskib i Esbjerg Havn
Maskinfundament
Byggetegninger for Motorfyrskib no1. Konstruktionstegninger fra byggeperioden ca 1914. Motorinstallationsstegning for motor nr 102, leveret af Københavns Flydedok og Skibsværft
Hoveddæk
Byggetegninger for Motorfyrskib No1. Konstruktionstegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Skibet er idag museumsskib i Esbjerg
Mast og Rig
Byggetegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Skibet er i dag museumsskib i Esbjerg
Arrangement af Søventiler, motor no 102
Byggetegninger for Motorfyrskib no1. Konstruktionstegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Idag er skibet museumsskib i Esbjerg Havn
Opklodsning af køl og kølsvin.
Byggetegninger for Motorfyrskib no1. Konstruktionstegninger fra skibets byggeperiode ca 1914. Skibet er bygget på Rasmus Møllers Skibsværft i Fåborg.
Idag er skibet museumsskib i Esbjerg Havn
3-mastet bramsejlsskonnert ANNE ved skibsbroen i Marstal - måske efter vinterophold. Signalflagene luftes, så der klargøres måske til en sæson på havet.
(Fotografiet er opklæbet på pap).
Der findes desværre ikke yderligere oplysninger.
Kommentar fra Michael Nielsen, 13.05.2024:
På fotoet ses skibet som nyt i 1903 ved Jørgen Olsen Christensens værft i Marstal.
Fra venstre: Lods Ivar Svane, midt bagerst modelskib samt original LODSEN II, ex HALS, sidstnævnte i gang med at blive restaureret på Hobro værft, midt forrest lods Lars Toft og til højre skibstømrer Peter Leth, der driver Hobro værft.
FB bugserbådene M/S YMER og M/S GORM assisterer det danskbyggede norske fragtskib M/S CONCORDIA mod B & W skibsværft i København efter minesprængning i Kattegat, januar 1942. Svitzer indgår kontrakt den 18. januar 1942 vedr. bjergningen. ( Denne kontrakt kan ses på https://www.sjohistorie.no/no/skip/6273/ under dokumenter )
Bugserbåd M/S YMER af København assisterer det danske fragtskib S/S ODIN (imo 1140276) ved Hellerup Værft (anført i album).
Bugserbåd M/S GORM ses ved stævnen af ODIN.
B & W´s kantineskib FRIKADELLEN bugseres fra Christianshavns Kanal, hvor det har ligget siden det i 1926 byggedes af B & W. Det bugseres til Skudehavnen for ophugning . Bugserbåde: ALERT ud af kanalen, derefter GORM og PAN.
Fartøjet er købt af ingeniør-og handelsfirmaet MINERVA, Valhøjsalle 127, Vanløse.
Lørdag den 7. februar 1966
B & W´s kantineskib FRIKADELLEN bugseres fra Christianshavns Kanal, hvor det har ligget siden det i 1926 byggedes af B & W. Det bugseres til Skudehavnen for ophugning . Bugserbåde: ALERT ud af kanalen, derefter GORM og PAN.
Fartøjet er købt af ingeniør-og handelsfirmaet MINERVA, Valhøjsalle 127, Vanløse.
Lørdag den 7. februar 1966
Bugserbåd M/S GORM (II) af København assisterer det danske fragtskib M/S KINA til kaj på B&W skibsværft efter hjemkomst fra engelsk tjeneste under WWII. November 1945.
"M/S KINA, fragtskib 12.050 tdw. Bygget pa Nakskov Skibsværft 1938 til Det Østasiatiske Kompagni. Den 8. april 1940 afgik M/S KINA fra Odense i ballast på rejse til USA. Næste dag blev skibet opbragt af den engelske flåde i farvandet vest for Norge og ført ind til Kirkwall på Orkney Øerne. _ M/S KINA var et nyt og ret hurtigt skib - så hurtigt, at det fik lov til at sejle uden konvojbeskyttelse.
I de efterfølgende år foretog skibet ti større rejser der dækkede over USA, Sydamerika, Afrika, Indien og Australien, med forsyninger til de allierede hære. November 1945 vendte M/S KINA tilbage til København og rederiets tjeneste. " Kilde H/S Årbog 1999
Bugserbåd M/S GORM (II) af København assisterer fregatten JYLLAND I baggrunden ses tårnet til Christians Kirke - bygningerne foran er den tidligere B&W motorfabrik.
M/S BRAGE (I) af København assisterer ved søsætning af U-BÅD TUMLEREN fra Orlogsværftet, den 22.maj 1958.
TUMLEREN, var lige ved at vælte da den kom i vandet og kun hurtig indgriben fra BRAGE og tililende småbåde klarede situationen.