• Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, opstalt Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Middelspants arrangement Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    General arrangement, Plan 1 Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, skorsten Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    General arrangement, opstalt Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, plan Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrum, Sektion vist i 3D Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, plan, komponentliste Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    General arrangement, Plan Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, plan, komponentliste Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, Plan, Komponentliste Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S ELMER R. PETERSEN
    Værft i Danmark
    Dåb
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Fartøj
    Tankskib
    Motorskib
    Fyn
    Mekanisk udløsning af flasken ved overklipning af snor. Gudmor, Mrs. Elmer R. Peterson.
  • M/S ELI MÆRSK
    Ukendt
    Dåb
    1900-tallet
    Kronologi
    Fyn
    Danmark
    Topografi
    Værft i Danmark
    Tankskib
    Søhistorisk Registratur
    Stævn
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Motorskib
    Konstruktion
    Jernskib
    Fartøj
    Dok
    M/S ELI MÆRSK søsætning Odensen juli 1957; gudmor
  • M/S ELMER R. PETERSEN
    Fyn
    Motorskib
    Tankskib
    Fartøj
    Søsætning og stabelafløbning
    Skibsbygning
    1900-tallet
    Kronologi
    Danmark
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Mekanisk udløsning af flasken ved overklipning af snor.
  • M/S EMILIA af Nykøbing Mors
    Nedergaard, E., Nykøbing Mors
    Galease
    Motorskib
    Tankskib
    Fartøj
    Søsætning og stabelafløbning
    Skibsbygning
    1900-tallet
    Kronologi
    Danmark
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Jylland
    Søsætning af M/S EMILIA af Nykøbing Mors, på Søren Larsen 6 Sønners værft i 1951. Døbt af og opkaldt efter skibsbygmesterens frue Emilia Rothaus Larsen.
  • M/T EMMA MÆRSK (A.P.Møller)
    Dåb
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Fartøj
    Tankskib
    Motorskib
    Fyn
    Skibets gudmor den siamesiske ministerfrue i Kbh. fru Bibidh Virajjakar ved søsætningen af M/T EMMA MÆRSK d. 26.1.1957 i Odense.
  • M/T ESSO DANMARK
    Fyn
    Motorskib
    Tankskib
    Fartøj
    Søsætning og stabelafløbning
    Skibsbygning
    1900-tallet
    Kronologi
    Danmark
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Skibets gudmor fru dir. Steen Carstensen (Dansk Esso). Odense Stålskibsværft 1.6.1960.
  • M/T ESSO DANMARK
    Fyn
    Motorskib
    Tankskib
    Fartøj
    Søsætning og stabelafløbning
    Skibsbygning
    1900-tallet
    Kronologi
    Danmark
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Skibets gudmor fru dir. Steen Carstensen (Dansk Esso). Odense Stålskibsværft 31.5.1960.
  • M/T ESSO NYBORG
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Fartøj
    Tankskib
    Motorskib
    Operasangerinden Tenna Kraft - gift med direktør Kraft, DDPA, - døber ESSO NYBORG hos B&W 21/10 1942.
  • M/T ESSO NYBORG
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Fartøj
    Tankskib
    Motorskib
    Middag i forbindelse med søsætning af DDPA's motortankskib "Esso Nyborg" hos B & W 1942. (Søsat 21./10 - 1942).
  • M/T ESSO NYBORG
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Fartøj
    Tankskib
    Motorskib
    Middag i forbindelse med søsætning af DDPA's motortankskib "Esso Nyborg" hos B & W 1942. (Søsat 21./10 - 1942). 1: maskinchef K.H. Svarer, Ærøskøbing (bagerst t.v.) 2: kaptajn Sigvald Madsen, Nyborg, halvt skjuldt bag maskinchef Svarrer. 3: Bag kaptajn Madsen fru Petrine Svarer (g.m. 1) 4: Fru Marie Madsen, Nyborg, bagerst t.h. halvt skjult 5: længst t.h. vistnok dir. Kraft