• M/S SKOVEN af Hvide Sande
    Dahl, Benny
    1900-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Sjælland
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Vagtskib M/S SKOVEN af Hvide Sande i Køge Havn, den 27. januar 2024.
  • M/S FRODE (II) af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udstilling
    Bugserbåd M/S FRODE (II) assisterer det japanske udstillingsskib M/S SAKURA MARU IND I kØBENHAVNS hANV, DEN 6. JULI 1964. "Den japanske "flydende messe" har afsluttet sin 69-dages ekspedition til Vesteuropa og er sejlet hjem med næsten 10 millioner dollars i kontrakter. Messen, som er gået om bord på et specialdesignet skib, Sakura Maru eller "Cherry Blossom", besøgte 12 lande på sin turné og viste mere end 20.000 varer, der repræsenterede 710 japanske producenter. Faktisk var vi mere interesserede i at etablere relationer til fremtidige operationer end i at lave salg," kommenterede Hajima Mase, formand for Japan Industry Floating Fair Association. Mase, som også leder Japan Machinery Export Association, sagde i et interview sidste fredag, at japanerne i særdeleshed forsøgte at få en større indtrængen i "det fælles markedsområde". Kilde: New York Times
  • M/S FRODE (II) af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udstilling
    Bugserbåd M/S FRODE (II) assisterer det japanske udstillingsskib M/S SAKURA MARU IND I kØBENHAVNS hANV, DEN 6. JULI 1964. "Den japanske "flydende messe" har afsluttet sin 69-dages ekspedition til Vesteuropa og er sejlet hjem med næsten 10 millioner dollars i kontrakter. Messen, som er gået om bord på et specialdesignet skib, Sakura Maru eller "Cherry Blossom", besøgte 12 lande på sin turné og viste mere end 20.000 varer, der repræsenterede 710 japanske producenter. Faktisk var vi mere interesserede i at etablere relationer til fremtidige operationer end i at lave salg," kommenterede Hajima Mase, formand for Japan Industry Floating Fair Association. Mase, som også leder Japan Machinery Export Association, sagde i et interview sidste fredag, at japanerne i særdeleshed forsøgte at få en større indtrængen i "det fælles markedsområde". Kilde: New York Times
  • M/S FRODE (II) af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udstilling
    Bugserbåd M/S FRODE (II) assisterer det japanske udstillingsskib M/S SAKURA MARU IND I kØBENHAVNS hANV, DEN 6. JULI 1964. "Den japanske "flydende messe" har afsluttet sin 69-dages ekspedition til Vesteuropa og er sejlet hjem med næsten 10 millioner dollars i kontrakter. Messen, som er gået om bord på et specialdesignet skib, Sakura Maru eller "Cherry Blossom", besøgte 12 lande på sin turné og viste mere end 20.000 varer, der repræsenterede 710 japanske producenter. Faktisk var vi mere interesserede i at etablere relationer til fremtidige operationer end i at lave salg," kommenterede Hajima Mase, formand for Japan Industry Floating Fair Association. Mase, som også leder Japan Machinery Export Association, sagde i et interview sidste fredag, at japanerne i særdeleshed forsøgte at få en større indtrængen i "det fælles markedsområde". Kilde: New York Times
  • M/S FRODE (II) af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udstilling
    Bugserbåd M/S FRODE (II) assisterer det japanske udstillingsskib M/S SAKURA MARU IND I kØBENHAVNS hANV, DEN 6. JULI 1964. "Den japanske "flydende messe" har afsluttet sin 69-dages ekspedition til Vesteuropa og er sejlet hjem med næsten 10 millioner dollars i kontrakter. Messen, som er gået om bord på et specialdesignet skib, Sakura Maru eller "Cherry Blossom", besøgte 12 lande på sin turné og viste mere end 20.000 varer, der repræsenterede 710 japanske producenter. Faktisk var vi mere interesserede i at etablere relationer til fremtidige operationer end i at lave salg," kommenterede Hajima Mase, formand for Japan Industry Floating Fair Association. Mase, som også leder Japan Machinery Export Association, sagde i et interview sidste fredag, at japanerne i særdeleshed forsøgte at få en større indtrængen i "det fælles markedsområde". Kilde: New York Times
  • M/S FRODE (II) af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udstilling
    Bugserbåd M/S FRODE (II) assisterer det japanske udstillingsskib M/S SAKURA MARU IND I kØBENHAVNS hANV, DEN 6. JULI 1964. "Den japanske "flydende messe" har afsluttet sin 69-dages ekspedition til Vesteuropa og er sejlet hjem med næsten 10 millioner dollars i kontrakter. Messen, som er gået om bord på et specialdesignet skib, Sakura Maru eller "Cherry Blossom", besøgte 12 lande på sin turné og viste mere end 20.000 varer, der repræsenterede 710 japanske producenter. Faktisk var vi mere interesserede i at etablere relationer til fremtidige operationer end i at lave salg," kommenterede Hajima Mase, formand for Japan Industry Floating Fair Association. Mase, som også leder Japan Machinery Export Association, sagde i et interview sidste fredag, at japanerne i særdeleshed forsøgte at få en større indtrængen i "det fælles markedsområde". Kilde: New York Times
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S ELISABETH HØJ
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens i Kalundborg Sydhavn, Dokhavnen, den 22. december 2022.
  • M/S ELISABETH HØJ
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens i Kalundborg Sydhavn, Dokhavnen, den 22. december 2022.
  • M/S ELISABETH HØJ
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens i Kalundborg Sydhavn, Dokhavnen, den 22. december 2022.
  • M/S ELISABETH HØJ
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens i Kalundborg Sydhavn, Dokhavnen, den 22. december 2022.
  • M/S ELISABETH HØJ
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens i Kalundborg Sydhavn, Dokhavnen, den 22. december 2022.
  • M/S ELISABETH HØJ
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens i Kalundborg Sydhavn, Dokhavnen, den 22. december 2022.
  • M/S MARCOS af Struer
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Sjælland
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Specialskib MARCOS i Kalundborg Østhavn, kaj 7, den 22. december 2022
  • M/S ELISABETH HØJ
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Fartøj
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Stenfisker
    Søhistorisk Registratur
    M/S ELISABETH HØJ af Horsens under afsejling fra Kalundborg, den 3. december 2022
  • M/S SEVEN SEAS
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kran
    Kronologi
    Lastning og losning
    Motorskib
    Sjælland
    Specialskib
    Topografi
    Pakhus
    Søhistorisk Registratur
    Pipe layer M/S SEVEN SEAS af Isle of Man laster off-kabler ad fabrik i Kalundborg, den 29 oktober 2022; her ses rørene blive flyttet med kranen på land.
  • M/S SEVREN SEAS
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kran
    Kronologi
    Lastning og losning
    Motorskib
    Sjælland
    Specialskib
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Pipe layer M/S SEVEN SEAS af Isle of Man laster off-kabler ad fabrik i Kalundborg, den 29 oktober 2022.
  • M/S SEVEN SEAS
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kran
    Kronologi
    Lastning og losning
    Motorskib
    Sjælland
    Specialskib
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Pipe layer M/S SEVEN SEAS af Isle of Man laster off-kabler ad fabrik i Kalundborg, den 29 oktober 2022.
  • M/S UGLEN af Grimstad
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Jylland
    Kronologi
    Motorskib
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Det norske kranskib M/A UGLEN af Grimstad i Esbjerg Havn, den 6 maj 2022
  • Cranbarge THIALF med følgeskib M/S BYLGIA
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Cranbarge THIALF med følgeskib M/S BYLGIA Cranebarge Thialf passerer her den 1/10-2022 Kalundborg fjord her kl 1730. "Kranskibet er på vej fra Rotterdam til Baltic Eagle feltet, som er en 476 megawatt vindmøllepark som man er ved at bygge 28 kilometer nordøst for den tyske ø Rügen. Vindmølleparken forventes at stå færdig i 2024." Kilde: Kalundborg Søfartsmuseum
  • A560 GUNNAR THORSON
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havnevæsen
    Kronologi
    Miljøskib
    Motorskib
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Miljøskibet A560 GUNNAR THORSON under sejlads mod Østersøen for, at deltage i bevogtningen af gasudslippet, den 17. september 2022. A560 GUNNAR THORSON tilhører Supply-klassen, der bekæmper olieforurening. Skibet er opkaldt efter den danske zoolog Gunnar Axel Wright Thorson.
  • BP's Magnus oliefelt nord-øst for Shetlandsøerne
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Fartøj
    Europa
    Boreplatform
    Specialskib
    Safety og Support skib SEAGAR. 1994 omdannet til Dykker support skib.