• Sejlskibstyper
    Gavnholdt Jakobsen, Henriette
    Sejlskib
    Fartøj
    Udstilling
    Museer og samlinger
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    2000-tallet
    M/S Museet for Søfart
    Handels- og Søfartsmuseet
    Bark
    Barkentine
    Brig
    Galease
    Jagt
    Fuldskib
    Skonnert
    Skonnertbrig
    Slup
    Skibsdetaljer
    Sejl
    Planche i udstillingen, ved DRØMMESKIBET. Planchen er fra det tidligere M/S Museet for Søfart, Handels- og Søfartsmuseets udstilling anno 1946, dengang nyopstillet efter Anden Verdenskrig. Som noget af det eneste (der ikke var museumsgenstande) fra opstillingen i 1946 var plachen med sejlskibstyperne endnu at finde i museets udstilling op til anno 2009. Planchen stod derefter omkring i kontorerne, hvorefter planchen kom op og hænge i DRØMMESKIBET i 2020. På planchen ses tegninger af de forskellige sejlskibe med numre på sejlene: Barkentine, 3-mastet sletskonnert, 2-mastet sletskonnert, jagt, bark, 3-mastet bramsejlskonnert, 2-mastet topsejlskonnert, slup, fuldskib, brig, skonnertbrig samt en galease. Nedenunder tegningerne er en oversigt over sejlbenævnelser: 1. Jager 2. Klyver a. yder klyver b. inder klyver c. flyve klyver 3. Forestængestagsejl 4. Stagfok 5. Store mellemstagsejl 6. Store røjlstagsejl 7. Store bramstagsejl 8. Store stængestagsejl 9. Store stagsejl 10. Kryds røjlstagsejl 11. Kryds bramstagsejl 12. Kryds stængestagsejl 13. Mesan bramstagsejl 14. Mesan stængestagsejl 15. Mesan stagsejl 16. Skonnertsejl 17. Fore gaffeltopsejl 18. Storsejl 19. Store gaffeltopsejl 20. Brigsejl 21. Mesan 22. Mesan gaffeltopsejl 23. Bramsejl 24. Overtopsejl 25. Undertopsejl 26. Fore røjl 27. Fore bramsejl a. fore overbramsejl b. fore underbramsejl 28. Fore overmærssejl 29. Fore undermærssejl 30. Fok 31. Store røjl 32. Store bramsejl a. store overbramsejl b. store underbramsejl 33. Store overmærssejl 34. Store undermærssejl 35. Storsejl 36. Kryds røjl 37. Kryds overbramsejl 38. Kryds underbramsejl 39. Kryds overmærssejl 40. Kryds undermærssejl 41. Berginer
  • Travailleslup
    Hauch, H.
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Slup
    Topografi
    Danmark
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Orlogsmarine
    Havet
    Kronologi
    1800-tallet
    Foto: Efter tegning i tusch og sepia af Eckersberg, Travailleslup. set mod styrbord.
  • Orlogsmarine, Travailleslup
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Slup
    Topografi
    Danmark
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Orlogsmarine
    Havet
    Kronologi
    1800-tallet
    Foto: Efter tegning af Eckersberg, Travailleslup. 11,2 * 17,6 cm
  • NELLY OG ISABELL
    Hauch, H.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Havari og forlis
    Stranding
    Fartøj
    1900-tallet
    Danmark
    Slup
    Kunst
    Akvarel
    Sejlskib
    NELLY OG ISABELL akvatinta af N. Truslev 1806 efter maleri af C.W. Eckersberg (H&S 998:50) Hornbæk strandingen; den engelske sloop NELLY OG ISABELL strandet ved Hornbæk 19/11 1774.
  • FAMILIEN af Troense
    Holm-Petersen, F.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Havari og forlis
    Stranding
    Fartøj
    1800-tallet
    Danmark
    Jylland
    Slup
    Kunst
    Maleri
    Sejlskib
    Foto af farvelagt tegning: Slup FAMILIEN af Troense under sit forlis på Læsø 14-15/4 1815.
  • Østfrisisk fiskeslup. Konstruktionstegning og blokmodel.
    Crumlin, Ole
    Søhistorisk Registratur
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Fartøj
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    Topografi
    Europa
    Konstruktion
    Træskib
    Værft i udlandet
    Fiskefartøj
    Slup
    Østfrisisk fiskeslup. Konstruktionstegning og blokmodel. Opstilling på Altonaer Museum.
  • Model af paket slup ST. CROIX
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    1700-tallet
    Fartøj
    Slup
    Modelskib
    Kolonier
    Dansk Vestindien
    Handelsfart i Vestindien
    Sejlskib
    Orig. skib bygget 1762 af skibsbygger Ole Gan på Wewers værft, Kbh. (46 læster, 6 kanoner 6 falkonetter). Bygget for kongens regning. (68 lang). Gik på Vestsindien (rom og sukker). Modellen bygget af H. Lee Platt, Skt. Croix, efter planer på Rigsarkivet. Billedet: Fr. V's monogram og navnebræt "St.Croix".
  • Model af paket slup ST. CROIX
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    1700-tallet
    Fartøj
    Slup
    Modelskib
    Kolonier
    Dansk Vestindien
    Handelsfart i Vestindien
    Sejlskib
    Orig. skib bygget 1762 af skibsbygger Ole Gan på Wewers værft, Kbh. (46 læster, 6 kanoner 6 falkonetter). Bygget for kongens regning. (68 lang). Gik på Vestsindien (rom og sukker). Bygget af H. Lee Platt, Skt. Croix, efter planer på Rigsarkivet.
  • Model af paket slup ST. CROIX
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    1700-tallet
    Fartøj
    Slup
    Modelskib
    Kolonier
    Dansk Vestindien
    Handelsfart i Vestindien
    Sejlskib
    Orig. skib bygget 1762 af skibsbygger Ole Gan på Wewers værft, Kbh. (46 læster, 6 kanoner 6 falkonetter). Bygget for kongens regning. (68 lang). Gik på Vestsindien (rom og sukker). Bygget af H. Lee Platt, Skt. Croix, efter planer på Rigsarkivet.
  • Slup for anker i Torshavn, Færøerne
    Mengelberg, kapt.
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1800-tallet
    Fartøj
    Kirke
    Slup
    Sejlskib
    Slup for anker i Torshavn, Færøerne. Havn Kirke i baggrunden. At kaptajn Mengelberg kan have rejst rundt med billederne og holdt foredrag med udgangspunkt i dem virker ikke usandsynligt. At de fine billeder af sætningen af dueflaget indicerer, at det har været foredrag med et kraftigt kristent islæt, understreges af oplysningerne fra folk, som har kendt kaptajn Mengelberg, at han har været et meget troende menneske. At han har været medlem af Den danske Broderkreds på Havet og derfor flagede med dueflaget og derved viste sit kristne sindelag, understreges af det netop var på den af Broderkredsen oprettede Sømandshøjskole, at han i 1918 underviste i et halvt års tid. Vi ved idag intet om det kaptajn Mengelberg lagde i disse bileder, vi ved ikke hvad de sklle illustrere. Vi må tage billederne og finde ud af hvad i dag kan fortælle os. At vore dages medlemer af Den danske Broderkreds på Havet vil se ting i bllederne som andre ikke kan se, er sikkert. Men man kan også gå ned i hvad tiden ellers har efterladt os på grundlag af dette historiske mareriale spinde en ende, som er nok så spændnede.
  • Sundtoldmarked Helsingør 2016
    Friis, Lise
    3-mastet skonnert
    Skonnert
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sejlskib
    Jagt
    Kuf
    Slup
    2000-tallet
    Helsingør
    En skonnert forlader Helsingør Havn. Et besætningsmedlem kravler op i toppen af den forreste mast, 20. august 2016.
  • Sundtoldmarked Helsingør 2016
    Friis, Lise
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sejlskib
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Jagt
    Kuf
    Slup
    Helsingør
    2000-tallet
    Havnebassinet ved Kulturværft med diverse typer sejlskibe, 20. august 2016.
  • Sundtoldmarked Helsingør 2015
    Friis, Lise
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Sejl
    Flag og signal
    Signalflag
    Havnevæsen
    Kaj
    Kuf
    Jagt
    Slup
    Fiskefartøj
    Helsingør
    Mindre sejlskibe i havnebassinet ved Kulturværftet, 22. august 2015.
  • Sundtoldmarked Helsingør 2015
    Friis, Lise
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Jolle
    Skibsdetaljer
    Sejl
    Havnevæsen
    Kaj
    Sejlskib
    Flag og signal
    Signalflag
    Jagt
    Kuf
    2000-tallet
    Helsingør
    Slup
    Mindre sejlskibe i havnebassinet foran Kulturværftet set mod syd, 22. august 2015.
  • Sundtoldmarked Helsingør 2015
    Friis, Lise
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Sejl
    Sejlskib
    Havnevæsen
    Kaj
    Flag og signal
    Flag
    Signalflag
    Jagt
    Kuf
    Slup
    2000-tallet
    Helsingør
    Mindre sejlskibe i havnebassinet foran Kulturværftet, 22. august 2015.
  • Udsigten til Hobart, Tasmanien
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1800-tallet
    Kunst
    Tegning
    Topografi
    Landskab
    Skov
    Kulturlandskab
    Rejse og ekspedition
    Bjerge
    Havet
    Fartøj
    Sejlskib
    Orlogsskib
    Slup
    Australien
    'Hobart-town, van Diemens Land, Mai 1831'; red med både og skibe; byen med flagmast, kirke, huse; bergkyst. Billede nr. 76 tilhørende det første af 2 bind 'tegnebøger' (skitsebøger), som har tilhørt Frederik von Scholten; begge med blanke brune sider, hvorpå klæbet tegninger (hvor intet andet bemærket farvelagte tegninger), de fleste af Frederik von Scholten; nogle stammende fra hans togter med franske orlogsmænd i 1820-1830'erne. Bind 1 indeholder 92 billeder; billede nr. 37 og 50 mangler. Bind 2 indeholder 71 billeder.
  • KIEK OG HURTIG
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Krigssøfart
    Kaperkrig
    Napoleonskrigene
    Fartøj
    Sejlskib
    Sørøveri
    Orlogsskib
    Kanonbåd
    Kronologi
    1800-tallet
    Brig
    Bark
    3-mastet bark
    Fregat
    Slup
    Farvelagt tegning af C. Butty: Kaperbåden KIEK OG HURTIG af Helsingør, ført af Christian Hansen, forfølges af to engelske barkasser og en slup, under Hveen, den 13. juni 1809. Andre skibe ses også, bl.a. en fregat og to brigger.
  • Morten Mathiesen
    Ukendt
    Beklædning om bord
    Fartøj
    Fragtskib
    Kunst
    Livet om bord
    Maleri
    Nautiske instrumenter
    Navigation
    Sejlskib
    Slup
    Søhistorisk Registratur
    Oktant
    Kronologi
    1700-tallet
    1800-tallet
    Topografi
    Danmark
    Personalia
    Portræt
    Oliemaleri af J. Wennink, 1806: Fanøskipper Morten Mathiesen fra Sønderho, ved sin slup ELLEN CATHRINE. Morten Mathiesen levede i årene 1763-1823.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    Uidentificerede personer
    Personalia
    1900-tallet
    Kronologi
    Stævn
    Skibsdetaljer
    Lystfartøj
    Fragtskib
    Museer og samlinger
    Motorskib
    Sejlskib
    Slup
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Slup
    Sejlskib
    Motorskib
    Museer og samlinger
    Fragtskib
    Lystfartøj
    Skibsdetaljer
    Stævn
    Kronologi
    1900-tallet
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    1900-tallet
    Kronologi
    Bro
    Infrastruktur
    Stævn
    Skibsdetaljer
    Lystfartøj
    Fragtskib
    Museer og samlinger
    Motorskib
    Sejlskib
    Slup
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her ses RUTH med Vildsundbroen i baggrunden.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    Bro
    Infrastruktur
    1900-tallet
    Kronologi
    Stævn
    Skibsdetaljer
    Lystfartøj
    Fragtskib
    Museer og samlinger
    Motorskib
    Sejlskib
    Slup
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her ses RUTH med Vildsundbroen i baggrunden.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    1900-tallet
    Kronologi
    Stævn
    Skibsdetaljer
    Lystfartøj
    Fragtskib
    Museer og samlinger
    Motorskib
    Sejlskib
    Slup
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    1900-tallet
    Kronologi
    Uidentificerede personer
    Personalia
    Stævn
    Skibsdetaljer
    Lystfartøj
    Fragtskib
    Museer og samlinger
    Motorskib
    Sejlskib
    Slup
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898.
  • Sluppen RUTH
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Slup
    Sejlskib
    Motorskib
    Museer og samlinger
    Fragtskib
    Lystfartøj
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Skibsbygning
    Reparation
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her ses skibet under reparation i 1970-erne.