3-mst. bark SIXTUS af Fanø var med sine 1817 Tons br. det største Skib, som nogen Sinde havde hjemme på Fanø. Den hed tidligere Swanmare og byggedes 1886 i Belfast hos Harland & Wuff til W. J. Myers & Søn, Liverpool. Skibet købtes i Liverpool den 22. Maj 1896 for 8300 Pund Sterling af ,,Rederiaktieselskabet Sixtus' med Skibsreder Casper P. Holm som korresponderende Reder og blev ført af Kaptajnerne H. P. Lassen og W. Eriksen.
Sixtus lå i Dunkerque, da det blev overtaget, og afsejlede derfra til Barry for at laste Kul til Santos. Næste Rejse gik til New York, hvor der indtoges Stykgods til Java. Rejsen til Java tog 125 Dage. Derefter lastede den i Manilla og afsej lede 26. August 1897 til London. Rejsen varede 186 Dage. I 1898/99 udførte Skibet Årets næstbedste Rejse i Hvedefarten med 108 Dage fra Astona til Queenstown for Ordre. Den hurtigste Rejse blev udført af Semaubra, der brugte 101 Dage. Den dårligste gjordes af Gambrian Queen med 172 Dage.
(læs mere på https://lohfert.dk/Fano/Sixtus.htm)
S/S SVAVA med ungt besætningsmedlem på dækket.
Ombygget og forlænget i 1944 af Nakskov Skibsværft.
9.4.1945 flygtet til Sverige, resturneret kort efter befrielsen.
2.7.1962 omdøbt til S/S AVA.
17.7.1962 omdøbt til S/S VULCAN
1966 maskine udtaget og omdøbt til LÆGTER VULCAN.
19.5.1970 solgt til Paul Bergsøe & Søn, Glostrup.
9.6.1971 slettet og registreret som ophugget i Jerhvaven, Masnedø.
Motorbåd 19' Forslag nr.1
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Redningsbåd Arrangementstegning, 8 stk pr skib.
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog sjældent vedlagt værftets dokumentation.
Motorbåd 16kn Chalup forslag-farvet tegning
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Motorbåd 19' Linietegning
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Motorbåd 19', Forslag nr 2
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Sejl-gig 18'
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Motorbåd 16kn, Forslag nr.1 Chalup
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Redningsbåd, Linietegnijng, 8 stk bygget til hvert skib.
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog sjældent med i værftets dokumentation.
Redningsbåd på Bogøfærgen IDA juni 2024.
Danmarks ældste træfærge IDA blev færdigbygget og indsat på ruten Stubbekøbing - Bogø 1959. Ejes fra 2007 af Guldborgsund og Vordingborg kommune med sidstnævnte som reder.
Har gennemgået en omfattende renovering siden 2009.
Hele overbygningen, dækket samt skandæk og skanseklædning er blevet udskiftet.
Senest er skibets to livbåde blevet genskabt.
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 14
M/S HIGHLAND GROVE, 19. november 1930.
"RMS HIGHLAND HOPE, 166m / 14.129gt / 15kn; 10/01/1930 færdiggjort af Harland & Wolff, Ltd, Belfast, for Nelson Line, Ltd., Liverpool, for dets UK/River Plate service; 19/11/1930 indtraf det alvorligste tab i fredstid i Nelson-linjens historie, da det nye RMS HIGHLAND HOPE blev totalt ødelagt på Farilhões Rocks, Berlengasøerne, nær Cape Carvoeiro, i den portugisiske kyst, på grund af tæt tåge, kun 10 måneder efter hendes afslutning, mens hun var på rejse London, Boulogne-sur-Mer, Vigo, Lissabon, Rio de Janeiro, Montevideo, Buenos Aires. Alle 380 passagerer og 170 besætningsmedlemmer blev sikkert taget af skibets redningsbåde trukket af den lille trawler MARIA LUIZA og andre lokale fiskerbåde, som ved den lejlighed heldigvis arbejdede i området og landede dem i den nærmeste fiskerihavn Peniche. Det eneste offer for ulykken var en spansk passager, der allerede døde på hospitalet i Lissabon Tabet af dette næsten helt nye skib var et alvorligt slag for selskabet, da det kom på et tidspunkt, hvor de gjorde alt, hvad de kunne for at møde konkurrencen fra Blue Star-linerne. Ikke desto mindre blev der straks bestilt en erstatning fra Harland and Wolff Ltd., Belfast, og hun blev afsluttet i 1932 som RMS HIGHLAND PATRIOT. Søsterskibe HIGHLAND BRIGADE, CHIEFTAIN, MONARCH, PRINCESS, PATRIOT.
Set i land i Farilhões Rocks." kilde: https://www.shipsnostalgia.com/media/rms-highland-hope.265339/
Udtaget af album 1 foto.
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 11.
Havareret redningsbåd Oporto.
Udtaget af album.
S/S ITALIA strandet ved Valencia. Bjerget af S/S GEIR.
Bark 3-mst. LYSGLIMT af Ålborg.
Mandskabet er gået fra borde.
Forlis 1921-05-04 på rejse fra Lorenzo Marques til Ålborg med kul. Kullene selvantændte, og skibet brændte op i søen. Besætningen bjærget i egne både. (Søulyk.) Forlist på 28 n og 41 w i Atlanten. Branden brød ud 1921-05-01 og brød ud i flammer efter forgæves slukningsforsøg 1921-05-03. Besætningen blev fra bådene efter nogle timer optaget af S/S VIKTORIA VENETO af Genoa og landsat i Dakar.
M/S NORDKAP i en ukendt havn, o. 1977
Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry."
Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester.
Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
M/S KAREN WINTHER (II) af København i en ukendt havn.
Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry."
Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester.
Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
Henry F. Andersen holder rygepause ombord i et ukendt skib,,
Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry."
Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester.
Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
Det danske fragtskib M/S SORTEKLINT under udrustning på det tyske værft i Oldenburg. Her monteres redningsbåden i daviderne.
Fart 13 knob. 2 dæk, lukket shelterdæk type, maskine og aptering agter, isklasse G. 3 sæt samsonposter.