• SIXTUS af Fanø
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Topografi
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Ventilation
    Rig
    Danmark
    Europa
    Takkelage
    Redningsbåd
    4-mastet bark
    3-mst. bark SIXTUS af Fanø var med sine 1817 Tons br. det største Skib, som nogen Sinde havde hjemme på Fanø. Den hed tidligere Swanmare og byggedes 1886 i Belfast hos Harland & Wuff til W. J. Myers & Søn, Liverpool. Skibet købtes i Liverpool den 22. Maj 1896 for 8300 Pund Sterling af ,,Rederiaktieselskabet Sixtus' med Skibsreder Casper P. Holm som korresponderende Reder og blev ført af Kaptajnerne H. P. Lassen og W. Eriksen. Sixtus lå i Dunkerque, da det blev overtaget, og afsejlede derfra til Barry for at laste Kul til Santos. Næste Rejse gik til New York, hvor der indtoges Stykgods til Java. Rejsen til Java tog 125 Dage. Derefter lastede den i Manilla og afsej lede 26. August 1897 til London. Rejsen varede 186 Dage. I 1898/99 udførte Skibet Årets næstbedste Rejse i Hvedefarten med 108 Dage fra Astona til Queenstown for Ordre. Den hurtigste Rejse blev udført af Semaubra, der brugte 101 Dage. Den dårligste gjordes af Gambrian Queen med 172 Dage. (læs mere på https://lohfert.dk/Fano/Sixtus.htm)
  • S/S SVAVA af København
    Dampskib
    Danmark
    Sjælland
    Dæk
    Skibsdetaljer
    Topografi
    Kronologi
    1900-tallet
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    S/S SVAVA med ungt besætningsmedlem på dækket. Ombygget og forlænget i 1944 af Nakskov Skibsværft. 9.4.1945 flygtet til Sverige, resturneret kort efter befrielsen. 2.7.1962 omdøbt til S/S AVA. 17.7.1962 omdøbt til S/S VULCAN 1966 maskine udtaget og omdøbt til LÆGTER VULCAN. 19.5.1970 solgt til Paul Bergsøe & Søn, Glostrup. 9.6.1971 slettet og registreret som ophugget i Jerhvaven, Masnedø.
  • Skoleskibet DANMARK
    Fartøj
    Fuldskib
    Motorskib
    Sejlskib
    Skoleskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Redningsbåd
    Redningsvæsen
    Redningskrans
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Dækket om bord på skoleskibet DANMARK. Noget af en redningsbåd ses + redningskransen.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Motorbåd 19' Forslag nr.1 TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Redningsbåd Arrangementstegning, 8 stk pr skib. TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog sjældent vedlagt værftets dokumentation.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Motorbåd 16kn Chalup forslag-farvet tegning TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Motorbåd 19' Linietegning TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Motorbåd 19', Forslag nr 2 TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Sejl-gig 18' TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Motorbåd 16kn, Forslag nr.1 Chalup TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
  • Nybygning 633/34 B&W
    Chalup
    Lystfartøj
    Redningsbåd
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Redningsbåd, Linietegnijng, 8 stk bygget til hvert skib. TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938. Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog sjældent med i værftets dokumentation.
  • Træfærgen M/S IDA
    Dragstrup, Kim Christian
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Færge
    Motorskib
    Færgevæsen
    Topografi
    Danmark
    Lolland-Falster
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsdetaljer
    Redningsbåd
    Redningsbåd på Bogøfærgen IDA juni 2024. Danmarks ældste træfærge IDA blev færdigbygget og indsat på ruten Stubbekøbing - Bogø 1959. Ejes fra 2007 af Guldborgsund og Vordingborg kommune med sidstnævnte som reder. Har gennemgået en omfattende renovering siden 2009. Hele overbygningen, dækket samt skandæk og skanseklædning er blevet udskiftet. Senest er skibets to livbåde blevet genskabt.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Redningsbåd
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Passagerskib
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 14 M/S HIGHLAND GROVE, 19. november 1930. "RMS HIGHLAND HOPE, 166m / 14.129gt / 15kn; 10/01/1930 færdiggjort af Harland & Wolff, Ltd, Belfast, for Nelson Line, Ltd., Liverpool, for dets UK/River Plate service; 19/11/1930 indtraf det alvorligste tab i fredstid i Nelson-linjens historie, da det nye RMS HIGHLAND HOPE blev totalt ødelagt på Farilhões Rocks, Berlengasøerne, nær Cape Carvoeiro, i den portugisiske kyst, på grund af tæt tåge, kun 10 måneder efter hendes afslutning, mens hun var på rejse London, Boulogne-sur-Mer, Vigo, Lissabon, Rio de Janeiro, Montevideo, Buenos Aires. Alle 380 passagerer og 170 besætningsmedlemmer blev sikkert taget af skibets redningsbåde trukket af den lille trawler MARIA LUIZA og andre lokale fiskerbåde, som ved den lejlighed heldigvis arbejdede i området og landede dem i den nærmeste fiskerihavn Peniche. Det eneste offer for ulykken var en spansk passager, der allerede døde på hospitalet i Lissabon Tabet af dette næsten helt nye skib var et alvorligt slag for selskabet, da det kom på et tidspunkt, hvor de gjorde alt, hvad de kunne for at møde konkurrencen fra Blue Star-linerne. Ikke desto mindre blev der straks bestilt en erstatning fra Harland and Wolff Ltd., Belfast, og hun blev afsluttet i 1932 som RMS HIGHLAND PATRIOT. Søsterskibe HIGHLAND BRIGADE, CHIEFTAIN, MONARCH, PRINCESS, PATRIOT. Set i land i Farilhões Rocks." kilde: https://www.shipsnostalgia.com/media/rms-highland-hope.265339/ Udtaget af album 1 foto.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Kronologi
    Middelhavet
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Redningsbåd
    Havari og forlis
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 11. Havareret redningsbåd Oporto. Udtaget af album. S/S ITALIA strandet ved Valencia. Bjerget af S/S GEIR.
  • Bark 3-mst. LYSGLIMT af Ålborg
    Højrup, Ole (affot.)
    Topografi
    Kronologi
    Sejlskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1900-tallet
    Farvande
    Atlanterhavet
    Brand
    Havari og forlis
    Redningsbåd
    Bark 3-mst. LYSGLIMT af Ålborg. Mandskabet er gået fra borde. Forlis 1921-05-04 på rejse fra Lorenzo Marques til Ålborg med kul. Kullene selvantændte, og skibet brændte op i søen. Besætningen bjærget i egne både. (Søulyk.) Forlist på 28 n og 41 w i Atlanten. Branden brød ud 1921-05-01 og brød ud i flammer efter forgæves slukningsforsøg 1921-05-03. Besætningen blev fra bådene efter nogle timer optaget af S/S VIKTORIA VENETO af Genoa og landsat i Dakar.
  • Et liv til søs i 40 år
    1900-tallet
    Bulkcarrier
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Redningsbåd
    Skibsdetaljer
    Bro og skanse
    M/S NORDKAP i en ukendt havn, o. 1977 Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry." Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester. Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
  • Et liv til søs i 40 år
    1900-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Redningsbåd
    Skibsdetaljer
    Skorsten
    M/S KAREN WINTHER (II) af København i en ukendt havn. Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry." Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester. Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
  • Et liv til søs i 40 år
    1900-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Frivagt
    Kronologi
    Livet om bord
    Mandskab
    Beklædning om bord
    Redningsbåd
    Søhistorisk Registratur
    Henry F. Andersen holder rygepause ombord i et ukendt skib,, Fra album med foto, der har tilhørt Henry Feldbæk Andersen med tilnavnet "Sir Henry." Han havde et righoldigt liv i sin 40-årige karriere til søs, som kok/hovmester. Desværre er der ikke oplysninger ved fotoene.
  • Normandiets kyst
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Europa
    Fartøj
    Redningsbåd
    Normandiets kyst.
  • S/S LISE (I)
    Ukendt
    1900-tallet
    Atlanterhavet
    Dampskib
    FARTØJ
    Fragtskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Redningsbåd
    S/S LISE (I) under sejlads formentlig i Nordatlantisk farvand.
  • Sommerrejse med S/S POLONIA, 1930.
    Ukendt
    Dampskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Havnevæsen
    Passagerskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Passagerskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Beklædning om bord
    Redningsbåd
    Skibsdetaljer
    Bro og skanse
    Der spejdes efter land eller muligvis under afsejling; 3 mand ude på skansen. Indsat i album, der beskriver sommerrejsen i juli 1930.
  • M/S SORTEKLINT
    1900-tallet
    Europa
    Fartøj
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Skibsbygning
    Topografi
    Værft i udlandet
    Redningsbåd
    Søhistorisk Registratur
    Det danske fragtskib M/S SORTEKLINT under udrustning på det tyske værft i Oldenburg. Her monteres redningsbåden i daviderne. Fart 13 knob. 2 dæk, lukket shelterdæk type, maskine og aptering agter, isklasse G. 3 sæt samsonposter.
  • Skoleskibet VIKING
    1900-tallet
    4-mastet bark
    Bark
    Fartøj
    Kronologi
    Sejlskib
    Sydamerika
    Rig
    Takkelage
    Sejl
    Redningsbåd
    Søhistorisk Registratur
    Skoleskibet VIKING; 4-mst. bark. Her ses dækket med styrbord halse i Passaten. (styrbord halse= vind i sejlene fra højre)
  • M/S KUNUNGUAK; en rejse i 1976
    Bogaert, Philip
    1900-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Grønland
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Topografi
    Køleskib
    Redningsbåd
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Søhistorisk Registratur
    Foto fra Philip Bogaerts rejse med M/S KUNUNGUAK fra NSSQ = Narsarsuaq til GHB = Godthåb / Nuuk, den 3. juli 1976. Her ved kajen i Godt håb / Nuuk.
  • M/S KUNUNGUAK; en rejse i 1976
    Bogaert, Philip
    1900-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Grønland
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Topografi
    Køleskib
    Redningsbåd
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Søhistorisk Registratur
    Foto fra Philip Bogaerts rejse med M/S KUNUNGUAK fra NSSQ = Narsarsuaq til GHB = Godthåb / Nuuk, den 3. juli 1976. Bådedækket.