Skrot fra M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havnj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havn, ved kaj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havn, ved kaj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
Generalarrangement 1/2 (halveret tegning)
Bygget 1963 som GEDSER. 1975 overtaget af Nordisk Færgefart og indsat i ruten Fåborg-Gelting. Charter til Jydsk Færgefart -indsat i Juelsminde-Kalundborg sammen med Kalle og Julle. Efter 1980 solgt til Caribien og i rute der. Hugget op i 2002.
Generalarrangement 2/2 (halveret tegning)
Bygget 1963 som GEDSER. 1975 overtaget af Nordisk Færgefart og indsat i ruten Fåborg-Gelting. Charter til Jydsk Færgefart -indsat i Juelsminde-Kalundborg sammen med Kalle og Julle. Efter 1980 solgt til Caribien og i rute der. Hugget op i 2002.
Generalarrangement
RoRoskib indkøbt af Arka Marine 1990 for viderechartering til DSB Rederi A/S. Færgen blev i 1991 ombygget til at sejle Kalundborg-Århus. Overtaget af Scandlines og senere købt. Sejler på forskellige ruter i Østersøen. 2001 forlænget ved Remontowa. Charteret ud til og sener overtaget af Stena Line.
Generalarrangement 1
Færgen blev bygget på Aalborg Værft 1975 som Nyb 206 til det norske rederi Fred.Olsen Lines- operatør var Kristiansand D/S A/S. Færgen sejlede Hirtshals-Kristiansand og andre ruter mellem Norge-Danmark, Storbritannien
Generalarrangement 2
Færgen blev bygget på Aalborg Værft 1975 som Nyb 206 til det norske rederi Fred.Olsen Lines- operatør var Kristiansand D/S A/S. Færgen sejlede Hirtshals-Kristiansand og andre ruter mellem Norge-Danmark, Storbritannien
Kapacitetsplan. Bygget til Det Danske Kulkompagni, København.
Skibet er bygget 1963 på Aalborg Værft. BISCAYA blev bygget til sejlads med kul og andet bulk.
Generalarrangement.
Bygget til Det Danske Kulkompagni, København.
Skibet er bygget 1963 på Aalborg Værft. BISCAYA blev bygget til sejlads med kul og andet bulk
Generalarrangement.
Passagerskib overtaget af DFDS 1964 og navngivet SKIPPER CLEMENT.
Bygget 1963 til A/S Bornholmsfærgen af 1962 som JENS KOFOED. Skroget er bygget i Sunderland og skibet er udrustet hos Bremer Vulcan.
Dokplan
Passagerskib overtaget af DFDS 1964 og navngivet SKIPPER CLEMENT.
Bygget 1963 til A/S Bornholmsfærgen af 1962 som JENS KOFOED. Skroget er bygget i Sunderland og skibet er udrustet og afleveret fra Bremer Vulcan
Snorrevodskutter ANNA ELISE af København i Helsingør Havn, den 5. september 2021.
"ANNA ELISE hed oprindelig "Niels Rud"efter kystfisker Niels Jensen Rud, Harboøre. Skibet havde registreringsnummer E.454.
Hans søn, Ole Rud, fik bygget kutteren og fiskede med den i 25 år til han gik på pension i 1957. I 1920-erne flyttede han til Esbjerg med skibet. Sammen med dele af familien, der også var fiskere, kom han til at udgøre Rud-slægtens Esbjerg-gren af familien. Rud-slægten var medlemmer af Indre Mission og fiskede ikke om søndagen.
"Niels Rud" havde en besætning på i alt fire mand, og de fiskede til dam det meste af sæsonen. Om sommeren isede man. Landingen af levende fisk gjorde, at turene var relativt korte, typisk gik man ud natten til mandag efter midnat og kom tilbage efter nogle døgn. Dammen blev senere tætnet, så der kunne sejles med isede fisk hele sæsonen.
"Niels Rud" havde oprindeligt en 1-cyl, 72 hk Munktell-motor, og først i 1958 blev der ilagt anden motor.
I 1958 skiftede kutteren ejer. Fiskeskipper Gunnar B. Kristensen, Esbjerg, døbte den om til "Anne Ester", og kutteren fik indlagt en 110 hk 2-cyl. Hundested-motor.
I 1968 blev kutteren solgt til fiskeskipper H. Aae, Esbjerg, som døbte den om til ANNA ELISE. Han fiskede med skibet frem til 1973, da skibet ikke længere havde Esbjergs havnekendingsbogstaver.
Fra 1978 til 1980 fiskede skibet syd for Fyn. I 1980 blev kutteren taget ud af fiskeriet og efterhånden solgt til fritidsformål. Styrehuset blev revet, lasten apteret, og skibet blev udstyret med en gaffelketch-rigning." Kilde: Skibsbevaringsfonden