Postkort med Svendborg Lystbådehavn.
Vindebyoverfartens færger ses også på postkortet.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Den hollandske coaster M/S PAVONA i Ærøskøbing Havn, 12. august 2024.
"Den Hollandske Coaster / Lystfartøj “PAVONA” af Urk
Idag liggende Ærøskøbing / Ærø 12 August 2024…
Bygget 1951 Holland (Gebroders Fikkers Foxhol)
GT: 286. DWT 370 T
Svensk flag 1959-2012
Købt privat (2012) af Hollandsk familie som driver rederiet Daniel Hartman (Holland).
Og sejler idag efter en større overhaling som lystfartøj…" Tekst af Ulrik Buch .
Stemningbillede af festlighederne i Kulturhavnen i andledning af fartøjerne fra sejladsen Øresund på Langs er kommet i havn, den 10. august 2024.
Marineforeningens kor underholder med shantry sange på kajen ved S/S BJØRN.
I forgrunden ses et hollandsk lystfartøj HELSINGØR ex lodsbåd HELSINGØR, der fra den 11. august bliver hjemmehørende i Helsingør, idet ejerne har doneret fartøjet til Hal 16 i Helsingør.
Motorbåd 19' Forslag nr.1
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Redningsbåd Arrangementstegning, 8 stk pr skib.
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog sjældent vedlagt værftets dokumentation.
Motorbåd 16kn Chalup forslag-farvet tegning
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Motorbåd 19' Linietegning
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Motorbåd 19', Forslag nr 2
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Sejl-gig 18'
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Motorbåd 16kn, Forslag nr.1 Chalup
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er ikke traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog konsekvent mærket med værftets byggenr.
Redningsbåd, Linietegnijng, 8 stk bygget til hvert skib.
TRANSILVANIA og søsterskibet BASARABIA blev bygget til den rumænske stat på B&W i 1938.
Dette er tegninger af "tilbehør" til de to passageskibe. Det er traditionelt udstyr til denne type skib. Tegningerne er dog sjældent med i værftets dokumentation.
Snorrevodskutter ANNA ELISE af København i Helsingør Havn, den 5. september 2021.
"ANNA ELISE hed oprindelig "Niels Rud"efter kystfisker Niels Jensen Rud, Harboøre. Skibet havde registreringsnummer E.454.
Hans søn, Ole Rud, fik bygget kutteren og fiskede med den i 25 år til han gik på pension i 1957. I 1920-erne flyttede han til Esbjerg med skibet. Sammen med dele af familien, der også var fiskere, kom han til at udgøre Rud-slægtens Esbjerg-gren af familien. Rud-slægten var medlemmer af Indre Mission og fiskede ikke om søndagen.
"Niels Rud" havde en besætning på i alt fire mand, og de fiskede til dam det meste af sæsonen. Om sommeren isede man. Landingen af levende fisk gjorde, at turene var relativt korte, typisk gik man ud natten til mandag efter midnat og kom tilbage efter nogle døgn. Dammen blev senere tætnet, så der kunne sejles med isede fisk hele sæsonen.
"Niels Rud" havde oprindeligt en 1-cyl, 72 hk Munktell-motor, og først i 1958 blev der ilagt anden motor.
I 1958 skiftede kutteren ejer. Fiskeskipper Gunnar B. Kristensen, Esbjerg, døbte den om til "Anne Ester", og kutteren fik indlagt en 110 hk 2-cyl. Hundested-motor.
I 1968 blev kutteren solgt til fiskeskipper H. Aae, Esbjerg, som døbte den om til ANNA ELISE. Han fiskede med skibet frem til 1973, da skibet ikke længere havde Esbjergs havnekendingsbogstaver.
Fra 1978 til 1980 fiskede skibet syd for Fyn. I 1980 blev kutteren taget ud af fiskeriet og efterhånden solgt til fritidsformål. Styrehuset blev revet, lasten apteret, og skibet blev udstyret med en gaffelketch-rigning." Kilde: Skibsbevaringsfonden
Missionsskibet M/S BETHEL af Østerby afsejler fra Kalundborg den 14. august med kurs mod Odense. BETHEL har opholdt sig i havnen uge 31-32, hvor der har været holdt åbent skib med rundvisning ombord.
Missionsskibet M/S BETHEL af Østerby i den gamle vesthavn i Kalundborg under stormen, start august 2023.
På en auktion i marts 2007 købte Fonden Østerby Sømandshjem orlogsfartøjet Y 302 Romsø af Søværnet. Skibet blev bygget i 1969 på Svendborg Værft.
Efter en mindre ombygning på Hvide Sande Skibs- og Baadebyggeri sejlede skibet den 8. juni 2007 til hjemhavnen Østerby på Læsø.
Søndag den 10. juni var der indbudt til åbent skib i forbindelse med at det skulle navngives.
Navngivningen blev foretaget at sognepræst Johannes Christoffersen, medlem af fondens bestyrelse, som navngav det Bethel. Det blev sendt i søen med henvisning til Efeserbrevet kapitel 2 vers 10, som er Indenlandsk Sømandsmissions motto.
Efeserbrevet kapitel 2 vers 10: For hans værk er vi, skabt i Kristus Jesus til gode gerninger, som Gud forud har lagt til rette for os at vandre i.
Napoli lystbådehavn med hotel Santa Lucia i baggrunden.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Lystbåde i Innerhavnen i Torquay.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.