Generalarrangement 1
Færgen blev bygget på Aalborg Værft 1975 som Nyb 206 til det norske rederi Fred.Olsen Lines- operatør var Kristiansand D/S A/S. Færgen sejlede Hirtshals-Kristiansand og andre ruter mellem Norge-Danmark, Storbritannien
Generalarrangement 2
Færgen blev bygget på Aalborg Værft 1975 som Nyb 206 til det norske rederi Fred.Olsen Lines- operatør var Kristiansand D/S A/S. Færgen sejlede Hirtshals-Kristiansand og andre ruter mellem Norge-Danmark, Storbritannien
3-mst. bark ORIENT af Svendborg ført af C.A.Rasmussen.
Beskudt af tysk u-båd ud for den norske kyst i 1918.
Skibet indkom til Frederikshavn med skudhuller i skroget.
Albert Chr. Rasmussen 1922 erklæret umyndig, skibet solgt ved auktion.
S/S UNION af Flensborg 340/281 Reg. Tons. Strandet den 5/12 1891 ved Fjaltring. Flotbragt af S/S SKANDINAVIEN, den 1. juni 1892 (Tekst fra Album)
"Dampskibet Union med kaptajn L. Køhn/Köhl/Sohn/Söhn var på vej fra Stockton til et skibsværft i hjembyen Flensborg lastet med jern- og stålplader, kæder, 6 dampspil og andre dele til skibsbygning, da det 5. december 1891 kl. 3.30 strandede ved Fjaltring. Årsagen var meget usigtbart vejr og ladningens indvirkning på kompasset.
Den 11 mand besætning reddedes med raketapparat fra Tuskjær.
Skibet blev 1. juni 1892 taget af grunden af Svitzers bjærgningsdampere Skandinavien og Drogden, og slæbt til dykkerundersøgelse i Frederikshavn og reparation i Helsingør." Kilde: Vragwiki
Avisartikler
S/S DÜSTERNBROOK af Kiel, 424 Reg. Tons .Strandet den 28/1-1891 ved Klitmøller, flotbragt i af april aF S/S KATTEGAT, S/S HERTHA, S/S SKANDINAVIEN og S/S FREDERIKSHAVN.
S/S DÜSTERNBROOK af Kiel, 424 Reg. Tons .Strandet den 28/1-1891 ved Klitmøller, flotbragt i af april aF S/S KATTEGAT, S/S HERTHA, S/S SKANDINAVIEN og S/S FREDERIKSHAVN.
S/S WILHELM af Kiel 280/220 Reg. Tons strandet den 3. marts 1890 ved Agger,flotbragt 13. juni 1890 af S/S FREDEROKSHAVN og S/S HERTHA.
" Kieler-dampskibet Wilhelm med kaptajn Damcke var på vej fra Stockton til Lybæk lastet med 356 ton jernplader, da det under sydveststorm og snetykning 4. marts 1890 om aftenen strandede ved Agger.
Den 9 mand besætning reddedes med raketapparat fra Vesteragger. Medvirkende til ulykken var at skibet for nylig under ombygning var blevet forlænget, men ikke havde fornøden motorkraft.
Skibet blev i juni taget af grunden og fortsatte til Kiel." Kilde Vragwiki
S/S MOTOLA af Stockholm 747/545 reg. Tons.
Strandet Januar 1878 ved Harboøre. Flotbragt af S/S KATTEGAT, den 24. juli 1878. (Tekst i album)
"Det svenske dampskib Motala afsejlede 14. februar 1878 fra Rouen i ballast mod Baltijsk/Pillau ved Kaliningrad, men strandede søndag d. 17. februar 1878 kl. 21 på Harboøre 1 mil syd for Thyborøn Kanal, pga. stærk tåge og strømsætning så kaptajn F.M. Glerup troede at befinde sig nord for Hanstholm Fyr.
Skibet stod på fast land og de 21 ombordværende, hvoraf 3 var kvinder og 1 passager, kom i land dels ved egen og dels ved hjælp fra land uden brug af båd.
Der afholdtes 19. marts strandauktion over bjærget proviant og ca. 700 tønder kul.
Skibet bragtes 28. juli flot af Svitzer efter 3 måneders arbejde med at bringe det på beding og sidelæns af stranden." Kilde: Vragwiki
Forestiller Abraham der er ved at ofre Isak.
Skibet var hjemmehørende i Hindelopen og strandet på Jyllands kyst.
Skibets navn har vel været ABRAHAMS OFFER?.
Skibsornamenter fra S/S FREJA.
Fot. i have på Skagen hos fam. Kyhl.
Ornamenterne erhvervet 1976 af Bangsbomuseet.
Omtalt og afb. i Hanne Poulsens "Galilionsfigurer" (s. 186-188).
Detalje af skibsornamenter fra S/S FREJA, bagbords norne
Kyhl, Kirsten 1976
Topografi
Skibsdetaljer
Søhistorisk Registratur
Kronologi
Danmark
1800-tallet
Agterspejl
Galionsfigur
Jylland
Detalje af skibsornamenter fra S/S FREJA, styrbords norne.
Fot. i have på Skagen hos fam. Kyhl.
Ornamenterne erhvervet 1976 af Bangsbomuseet.
Omtalt og afb. i Hanne Poulsens "Galilionsfigurer" (s. 186-188).
Skibsornamenter fra S/S FREJA.
Fot. i have på Skagen hos fam. Kyhl.
Ornamenterne erhvervet 1976 af Bangsbomuseet.
Omtalt og afb. i Hanne Poulsens "Galilionsfigurer" (s. 186-188).