Jernbanefærgen M/S KNUDSHOVED. Om bord var der plads til 30 godsvogne, 200 personbiler og 1500 passagerer. M/S KNUDSHOVED sejlede blandt andet på ruten Halsskov - Knudshoved og Korsør - Nyborg.
Jernbanefærgen M/S KNUDSHOVED. Om bord var der plads til 30 godsvogne, 200 personbiler og 1500 passagerer. M/S KNUDSHOVED sejlede blandt andet på ruten Halsskov - Knudshoved og Korsør - Nyborg.
Generalarrangement 1-5
Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i 1980 til DSB-Rederi. Færgen sejlede udelukkende på Korsør-Nyborg i sin DSB/ Scanlines tid. Skibet var det eneste af tre søsterskibe der blev bygget i Helsingør PRINS JOAKIM og KRONPRINS FREDERIK er bygget i Nakskov. Togfærgerne kaldes også for Intercity-færgerne.
Generalarrangement 1-5
Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i 1980 til DSB-Rederi. Færgen sejlede udelukkende på Korsør-Nyborg i sin DSB/ Scanlines tid. Skibet var det eneste af tre søsterskibe der blev bygget i Helsingør PRINS JOAKIM og KRONPRINS FREDERIK er bygget i Nakskov. Togfærgerne kaldes også for Intercity-færgerne.
Generalarrangement 1-5
Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i 1980 til DSB-Rederi. Færgen sejlede udelukkende på Korsør-Nyborg i sin DSB/ Scanlines tid. Skibet var det eneste af tre søsterskibe der blev bygget i Helsingør PRINS JOAKIM og KRONPRINS FREDERIK er bygget i Nakskov. Togfærgerne kaldes også for Intercity-færgerne.
Generalarrangement 1-5
Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i 1980 til DSB-Rederi. Færgen sejlede udelukkende på Korsør-Nyborg i sin DSB/ Scanlines tid. Skibet var det eneste af tre søsterskibe der blev bygget i Helsingør PRINS JOAKIM og KRONPRINS FREDERIK er bygget i Nakskov. Togfærgerne kaldes også for Intercity-færgerne.
Generalarrangement 1-5
Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i 1980 til DSB-Rederi. Færgen sejlede udelukkende på Korsør-Nyborg i sin DSB/ Scanlines tid. Skibet var det eneste af tre søsterskibe der blev bygget i Helsingør PRINS JOAKIM og KRONPRINS FREDERIK er bygget i Nakskov. Togfærgerne kaldes også for Intercity-færgerne.
Linietegning
Tegning dateret 16.2.49, m/f SJÆLLAND påført med pen.
Jernbanefærge bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i !951 til DSB. Sejlede på Storebælt og Østersø-overfarterne. Ændrede i 1979 navn til SJÆLLAND.
Sejlede sidste sejlads som færge i 1983, derefter Tv-studie og senere restaurantskib i København. 2002 -2012 Restaurant og diskotek i England. Ophugget i DK 2012.
Generalarrangement
Jernbanefærge bygget på Helsingør Skibsværft og Maskinbyggeri i !951 til DSB. Sejlede på Storebælt og Østersø-overfarterne. Ændrede i 1979 navn til SJÆLLAND.
Sejlede sidste sejlads som færge i 1983, derefter Tv-studie og senere restaurantskib i København. 2002 -2012 Restaurant og diskotek i England. Ophugget i DK 2012.
Foto taget på Broen af DSB færgen DAN, der gik mellem Helsingør og Helsingborg.
DAN blev overtaget af DSB i 1921 og indsat på overfarten Strib - Fredericia, hvor den sejlede indtil 3 uger før den første Lillebæltsbro blev indviet i 1935. Derefter kom den til Helsingør - Helsingborg overfarten, hvor den sejlede indtil 1972.
Omb. 1951-11-21 til motorskib på Nakskov Skibsværft. Omb. mindre i 1961-10-01 på Svendborg Skibsværft.
Solgt 1974 og ombygget til pram.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Den finske hydrofoil færge M/S SIRENA i Københavns Havn, den 2.april 1961.
Besejlede ruten Stokholm - Mariehamn i perioden 1960 - 1966.
Kapacitet: 95 passagerer.
Jernbanefærgen M/S STOREBÆLT under indsejling i Københavns Havn, den 1. maj 1972.
Var indsat, som afløserfærge på ruten København - Malmø.
Kapacitet:
1500 passagerer, 75 personbiler, 3 jernbanespor, 259 m spor
Jernbanefærgen M/S DRONNING INGRID under indsejling til Korsør, den 26. juli 1961.
Besejlede ruten København - Malmø i perioden 1953 - 1982 (muligvis, som afløserfærge) .
Kapacitet:
1500 passagerer, 110 personbiler, 3 jernbanespor, 256,8 m spor
Den svenske færge M/S MALMØHUS under indsejling i Københavns Havn, den 3. februar 1962.
Færgen besejlede ruten Malmø-København i perioden oktober, 1945 - 28. september, 1974 og overgik derefter til ren godsfærge i perioden 29. september, 1974 - 30. september, 1986.
Kapacitet:
1788 passagerer, 2 jernbanespor, 147,18 m spor
Den svenske færge M/S MALMØHUS under indsejling i Københavns Havn, den 18. marts 1964.
Færgen besejlede ruten Malmø-København i perioden oktober, 1945 - 28. september, 1974 og overgik derefter til ren godsfærge i perioden 29. september, 1974 - 30. september, 1986.
Kapacitet:
1788 passagerer, 2 jernbanespor, 147,18 m spor
Den svenske færge M/S MALMØHUS under indsejling i Københavns Havn, den 14. januar 1961.
Færgen besejlede ruten Malmø-København i perioden oktober, 1945 - 28. september, 1974 og overgik derefter til ren godsfærge i perioden 29. september, 1974 - 30. september, 1986.
Kapacitet:
1788 passagerer, 2 jernbanespor, 147,18 m spor