• Havnerundfart i København
    Stejlborg, Michael
    1900-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Infrastruktur
    Kanal
    Kanalvæsen og slusevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Passagerskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Turbåd
    Turbåd M/S SVINEDRENGEN fra Havne- og kanalrundfarten i København under sejlads med passagerer i Frederiksholms Kanal. Forude ses Marmorbroen set fra Prinsens Bro.
  • PAUL
    Kromann, J.N., Nordby, Fanø
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    Infrastruktur
    Danmark
    Jylland
    Bedding
    Skibsbygning
    3-mst. bark PAUL på beddingen i Nordby
  • PARNASS
    York, John
    Bristol
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    Infrastruktur
    Bro
    Europa
    3-mst. bark PARNASS bugseres op ad Avon under Suspension Bridge.
  • 'Mallacabjergene [!] seet fra Penang'
    Rejse og ekspedition
    Korvet
    Orlogsskib
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Sejlskib
    Tegning
    Kunst
    1800-tallet
    Kronologi
    Kolonier
    Asien
    Topografi
    Fregat
    Landskab
    Kyst
    Bjerge
    Infrastruktur
    Bro
    Bly og vandfarve af P. A. Plum (1815-76), udført på GALATHEA-ekspeditionen: 'Mallacabjergene [!] seet fra Penang'; i forgr. strand med optrukken båd og pælebro, på hvis hoved en spejdende indfødt; i mellemgr. havet, i baggr. blåligt bjerg.- 'Malacca-bjergene seede fra Penang'. - 23,7 x 37 cm. Placeret i mappe I,74 - Bogæske 5.
  • M/S BAVANG af Oslo
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Bulkcarrier
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Infrastruktur
    Bro
    Det blev den norske bulkcarrier M/S BAVANG der den 10 september 1963 kom til at indvie den nye sejlrende (9.5 m) fra Yderhavnen til Sojakagefabrikken. BAVANG ventede 5 dage på Reden inden sejlrenden var færdig. Den blev assisteret af PLUTO, TYR, FREDE og GORM (III). BAVANG stak 29 fod 6 tommer og var lastet med 15.400 tons Sojabønner.
  • M/S GORM (II) af København
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Danmark
    Fartøj
    Krigssøfart
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Neutralitetsbemaling
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Fragtskib
    Infrastruktur
    Bro
    Bugsering
    Bugserbåd M/S GORM (II) af København assisterer et dansk fragtskib ODIN under Langebro.
  • Søbade Anstalt i Gasværkshavnen
    Ukendt
    1900-tallet
    Bro
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Infrastruktur
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
  • Søbade Anstalt i Gasværkshavnen
    Ukendt
    1900-tallet
    Bro
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Infrastruktur
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
  • Søbade Anstalt i Gasværkshavnen
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Infrastruktur
    Bro
    Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
  • Søbade Anstalt i Gasværkshavnen
    Ukendt
    1900-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Infrastruktur
    Bro
    Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
  • A569 ÆGIR
    Søhistorisk Registratur
    Bugsering
    Fartøj
    Motorskib
    Orlogsskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Skoleskib
    Infrastruktur
    Bro
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Topografi
    Skoleskib ex tender A569 ÆGIR solgt til Jernhaven, Masnedø (Paul Bergsøe & Søn) til skrot. Her bugsering København/Masnedø 21-22. juli 1967 ved bugserbådene M/S FRODE og M/S HUGIN. I baggrunden ses Storestømsbroen.
  • M/S NORHVAL af Larvik
    Ukendt
    1900-tallet
    Bro
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Hvalfangst
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Politifartøj
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Den norske hvalfabrik M/S NORHVAL under afgang fra Islands Brygge den 29. april 1958. Assisteret af PUTO,TYR, YMER og PAN. fartøjet tog grunden ved Islands Brygge, men kom hurtigt flot og gav ved på grund af forkert anduvning af Langebro anledning til et trafiksammenbrud. Tekst fra album Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
  • Bark 3-mst. MARGRETHE
    Ukendt
    Topografi
    Kronologi
    Sejlskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    Havnevæsen
    Havn
    Europa
    Infrastruktur
    Bro
    Bark 3-mst. MARGRETHE på floden Avon, med Suspension Bridge i baggrunden.
  • Bark 3-mst. MARGRETHE
    Ukendt
    Topografi
    Kronologi
    Sejlskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    Havnevæsen
    Havn
    Europa
    Infrastruktur
    Bro
    Bark 3-mst. MARGRETHE ved kaj i Bristol på floden Avon, med Suspension Bridge i baggrunden.
  • Søbade Anstalt i Gasværkshavnen
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bugsering
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    Infrastruktur
    Bro
    M/S FRODE af København flytter den gamle Langebro badeanstalt. I baggrunden ses Knippelsbro. 3 andre bugserbåde assisterer med opgaven. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro.
  • Søbade Anstalt i Gasværkshavnen
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bugsering
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    Havnevæsen
    Havn
    Infrastruktur
    Infrastruktur
    Bro
    M/S FRODE (I) af København flytter den gamle Langebro badeanstalt. Her bugseres den under Knippelsbro. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro.
  • Frederik VII's Kanal
    Svane, Ivar
    Søhistorisk Registratur
    Infrastruktur
    Kanalvæsen og slusevæsen
    Kanal
    Kronologi
    2000-tallet
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Frederik VII's Kanal også kaldet Løgstør Kanal, den 18. september 2023.
  • Brig MEDOR
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Sejlskib
    Fartøj
    Kronologi
    Topografi
    Brig
    1800-tallet
    Europa
    Infrastruktur
    Bro
    Brig MEDOR i Bristol havn med Suspension bridge i baggrunden.
  • Eufrat ved Nasiriya
    Henningsen, Henning
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Fartøj
    1900-tallet
    Asien
    Landskab
    Floder
    Flodfartøj
    Infrastruktur
    Bro
    Flodbåde.
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • M/S THIALF
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bro
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Infrastruktur
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Specialskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023 "Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen. THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover. Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane. Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
  • Karatsu
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Asien
    1900-tallet
    Infrastruktur
    Bro
    Matsuura Bridge, Karatsu. (stor bro i Japan) der fører over Matsuura floden. Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
  • Bagdad, Tigrisfloden
    Henningsen, Henning
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Infrastruktur
    Bro
    Landskab
    Floder
    Asien
    Fartøj
    Flodfartøj
    Th. Ahrar broen over Tigris.