Turbåd M/S SVINEDRENGEN fra Havne- og kanalrundfarten i København under sejlads med passagerer i Frederiksholms Kanal. Forude ses Marmorbroen set fra Prinsens Bro.
Bly og vandfarve af P. A. Plum (1815-76), udført på GALATHEA-ekspeditionen:
'Mallacabjergene [!] seet fra Penang'; i forgr. strand med optrukken båd og pælebro, på hvis hoved en spejdende indfødt; i mellemgr. havet, i baggr. blåligt bjerg.- 'Malacca-bjergene seede fra Penang'. - 23,7 x 37 cm.
Placeret i mappe I,74 - Bogæske 5.
Det blev den norske bulkcarrier M/S BAVANG der den 10 september 1963 kom til at indvie den nye sejlrende (9.5 m) fra Yderhavnen til Sojakagefabrikken. BAVANG ventede 5 dage på Reden inden sejlrenden var færdig. Den blev assisteret af PLUTO, TYR, FREDE og GORM (III).
BAVANG stak 29 fod 6 tommer og var lastet med 15.400 tons Sojabønner.
Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
Flytning af den gamle Langebro badeanstalt. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro
Skoleskib ex tender A569 ÆGIR solgt til Jernhaven, Masnedø (Paul Bergsøe & Søn) til skrot.
Her bugsering København/Masnedø 21-22. juli 1967 ved bugserbådene M/S FRODE og M/S HUGIN.
I baggrunden ses Storestømsbroen.
Den norske hvalfabrik M/S NORHVAL under afgang fra Islands Brygge den 29. april 1958. Assisteret af PUTO,TYR, YMER og PAN. fartøjet tog grunden ved Islands Brygge, men kom hurtigt flot og gav ved på grund af forkert anduvning af Langebro anledning til et trafiksammenbrud.
Tekst fra album
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
M/S FRODE af København flytter den gamle Langebro badeanstalt. I baggrunden ses Knippelsbro. 3 andre bugserbåde assisterer med opgaven. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro.
M/S FRODE (I) af København flytter den gamle Langebro badeanstalt. Her bugseres den under Knippelsbro. Tekst fra album - men det må være Kommunens Søbade Anstalt i Gasværkshavnen, også kaldet »Gassen«, der blev nedlagt i 1952 i forbindelse med renovering af Langebro.
M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023
"Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen.
THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover.
Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane.
Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023
"Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen.
THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover.
Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane.
Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023
"Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen.
THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover.
Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane.
Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
M/S THIALF under passage af Storebæltsbroen, den 30. marts 2023
"Kranskibet THIALF blev ledsaget af MAERSK HANDLER (IMO 9246724) på rejsen.
THIALF har en længde på 202 meter, bredde 88 meter og en højde på 144 meter. Da Storebæltsbroen kun har en frihøjde på 65 meter, var man nødt til at stoppe før broen og rigge dele af kranen ned samtidig med at man fyldte en masse ballast i skibet, for at øge dybgangen til over 30 meter, mod normalt 17 meter. Da broen var passeret gjorde man tingende i omvendt rækkefølge inden THIALF fortsatte nordover.
Dybden i den sydgående “Lane” ved Storebæltsbroen er meget større end i den nordgående lane. Skibstrafikken i den sydgående lane blev derfor stoppet, mens THIALF og MAERSK HANDLER passerede for nordgående. Kun ved at benytte den sydgående lane var det muligt for THIALF at passere under broen med en smule frihøjde over kranen. Straks efter broen gik de to fartøjer over i den nordgående lane.
Strømmen var kraftig nordgående under bropassagen og MAERSK HANDLER måtte derfor arbejde hårdt for at holde THIALF på den korrekte kurs over grunden. På et af billederne ses det tydeligt at MAERSK HANDLER har givet maskinerne noget at leve af. - Der står sort røg ud af begge skorstene. Slæbet mellem THIALF og MAERSK HANDLER er ca. 400-500 m langt – slæbewireren kommer aldrig over vandet under slæbet – den skal justeres i forhold til vanddybde da den ellers ’skraber” mod havbunden." Kilde: Kalundborg Søfartmuseum
Matsuura Bridge, Karatsu. (stor bro i Japan) der fører over Matsuura floden.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.