Skrot fra M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havnj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havn, ved kaj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havn, ved kaj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
Vue udover den gamle Helsingør havn, set fra Kronborgs tårn. Der ses blandt andet de stadig eksisterende bygninger på Kronborgs område, hvor kafferisteriet og Hamlet-scenen holder til, rådhuset, dokirken uden spir samt masser af sejlskibe i havnen.
Bllæktegning af P. A. Plum (1815-76), udført på GALATHEA-ekspeditionen: 'Havnen ved Plymouth', set fra vandet; forbjerg med rundt tårn; til venstre byens silhuet; dat. 11/7 1845. 17.3 x 21.3 cm.
Placeret i mappe 1 - Bogæske 1, 2.
Snorrevodskutter ANNA ELISE af København i Helsingør Havn, den 5. september 2021.
"ANNA ELISE hed oprindelig "Niels Rud"efter kystfisker Niels Jensen Rud, Harboøre. Skibet havde registreringsnummer E.454.
Hans søn, Ole Rud, fik bygget kutteren og fiskede med den i 25 år til han gik på pension i 1957. I 1920-erne flyttede han til Esbjerg med skibet. Sammen med dele af familien, der også var fiskere, kom han til at udgøre Rud-slægtens Esbjerg-gren af familien. Rud-slægten var medlemmer af Indre Mission og fiskede ikke om søndagen.
"Niels Rud" havde en besætning på i alt fire mand, og de fiskede til dam det meste af sæsonen. Om sommeren isede man. Landingen af levende fisk gjorde, at turene var relativt korte, typisk gik man ud natten til mandag efter midnat og kom tilbage efter nogle døgn. Dammen blev senere tætnet, så der kunne sejles med isede fisk hele sæsonen.
"Niels Rud" havde oprindeligt en 1-cyl, 72 hk Munktell-motor, og først i 1958 blev der ilagt anden motor.
I 1958 skiftede kutteren ejer. Fiskeskipper Gunnar B. Kristensen, Esbjerg, døbte den om til "Anne Ester", og kutteren fik indlagt en 110 hk 2-cyl. Hundested-motor.
I 1968 blev kutteren solgt til fiskeskipper H. Aae, Esbjerg, som døbte den om til ANNA ELISE. Han fiskede med skibet frem til 1973, da skibet ikke længere havde Esbjergs havnekendingsbogstaver.
Fra 1978 til 1980 fiskede skibet syd for Fyn. I 1980 blev kutteren taget ud af fiskeriet og efterhånden solgt til fritidsformål. Styrehuset blev revet, lasten apteret, og skibet blev udstyret med en gaffelketch-rigning." Kilde: Skibsbevaringsfonden
Rød sideafmærkning opstillet ved Køge Marina, den 1. april 2024.
"Når man er for indgående markerer en rød sideafmærkning venstre side af et sejlløb eller havneløb, og anvendes til at angive, hvor det er sikkert at sejle eller generelt til at dirigere sejladsen i området. Hvilken side de skal passeres på, afhænger af om man er for indgående eller for udgående. Når man sejler ind i en havn, fjord eller sejlløb, skal man således holde rød sideafmærkningen på bagbords (venstre) side af fartøjet. Når man sejler ud af en havn, fjord eller sejlløb skal man holde rød sideafmærkningen på styrbords (højre) side af fartøjet." Kilde: Sejlguide.dk
Det cypriotiske containerskib M/S ELBSKIPPER af Limasol klar til last/losning ved Levantkaj i Københavns Havn, den 16. marts 2024. Foran ses det belgiske containerskib MSC SUEDEROOG F (IMO 9256327
Det cypriotiske containerskib M/S ELBSKIPPER af Limasol anduver Levantkaj i Københavns Havn, den 16. marts 2024. Her på styrbords side af det belgiske containerskib MSC SUEDEROOG F (IMO 9256327
M/S BRITANNIA SEAWAYS af Aalborg i Kalundborg Havn, den 7. marts 2023-
I baggrunden ses M/S LAURA MÆRSK (IMO 9944546), verdens 1. metanoldrevne containerskib.
Den norske 3 mst. barkentine NORMA i Le Havre inden overdragelsen til dansk ejerskab. Skibet var opkøbt af Rederiet Herman C. Boye, Marstal og overdragelsen fandt sted i Le Havre, Frankrig.
3 mst. Bramsejlsskonnert LUDVIG BRAMSEN af Marstal.
(Fotoet er opklæbet på pap)
"Indflaget 1909-02-26 R. til skibsreder Hans Petersen, Marstal, og navneændret til LUDVIG BRAMSEN. Solgt 1909-03-22 R. til Atalanta Rederi-A/S, Marstal, uden næ.) ( Kilde: J, Marcussen)