3-mst. bark PER UGLAND.
Dansk fra 1916 - 19.
Afrigget i 1932 og brugt som flydebro for Noesk Soyamelfabrik, Larvik.
Det var det sidste norske barkskib i fragtfart.
Deltog i 1. verdenskrig.
Her under indbringelse som dødt skib til Göteborg efter grundstødning ved Skagen 13/2 1917; mandskabet forlod skibet, der kom fri ved egen hjælp og drev rundt hvorefter svenskerne bjergede det.
Det russiske panserskib PERESWIET grundstødte på Vengeancegrunden i Storebælt. Flotbragt 1901-11-02 af Svitzers skibe. Flotbragt 1901-11-02 af Svitzers skibe.
S/S NORSE KING af London. Grundstødt 1896-03-28 på rev ud for havnen Zante på øen af samme navn, syd for Corfu. Flotbragt 1896 af Svitzers S/S BERGER WILHELM og NEWA.
I album 1990:0616 er S/S BERTHILDE nævnt som værende med da fartøjet blev flotbragt.
Bugserbåd M/S GORM (III) af København assisterer det norske tankskib M/S BENWELL (IMO 5041736).
Tekst i album:
"grundstødt under bugsering til Prøvestenen, den 19. november 1963".
Fragtskib M/S DEFENDER af Guinea-Bissau under afsejling fra Kalundborg Havn, den 28. juli 2023.
M/S DEFENDER blev den 25. juli 2023 slæbt ind til Kalundborg ,hvor der skal foretaget bundbesigtigelse m.m. inden skibet får lov at sejle videre efter en grundstødning ved Sjællands Rev.
"Der var tre fartøjer til stede da Defender blev trukket fri. Den hollandske slæbebåd Dian Kingdom, den danske uddybningspram DBB Asterix og miljøskibet Marie Miljø. Alle tre fulgte efterfølgende med Defender til Kalundborg Fjord, hvortil de ankom ved 19-tiden." Kilde: Maritimedanmark
Fragtskib M/S DEFENDER af Guinea-Bissau under afsejling fra Kalundborg Havn, den 28. juli 2023.
M/S DEFENDER blev den 25. juli 2023 slæbt ind til Kalundborg ,hvor der skal foretaget bundbesigtigelse m.m. inden skibet får lov at sejle videre efter en grundstødning ved Sjællands Rev.
"Der var tre fartøjer til stede da Defender blev trukket fri. Den hollandske slæbebåd Dian Kingdom, den danske uddybningspram DBB Asterix og miljøskibet Marie Miljø. Alle tre fulgte efterfølgende med Defender til Kalundborg Fjord, hvortil de ankom ved 19-tiden." Kilde: Maritimedanmark
Fragtskib M/S DEFENDER af Guinea-Bissau under afsejling fra Kalundborg Havn, den 28. juli 2023.
M/S DEFENDER blev den 25. juli 2023 slæbt ind til Kalundborg ,hvor der skal foretaget bundbesigtigelse m.m. inden skibet får lov at sejle videre efter en grundstødning ved Sjællands Rev.
"Der var tre fartøjer til stede da Defender blev trukket fri. Den hollandske slæbebåd Dian Kingdom, den danske uddybningspram DBB Asterix og miljøskibet Marie Miljø. Alle tre fulgte efterfølgende med Defender til Kalundborg Fjord, hvortil de ankom ved 19-tiden." Kilde: Maritimedanmark
Den hollandske slæbebåd M/S DIAN KINGDOM (IMO 9660944) bugserer M/S Defender mod Kalundborg Havn efter at være trukket fri ved Sjællands Rev. Den danske bugserbåd M/S ASTERIX (IMO 9878125) og MARIE MILJØ var også tilstede, men ses ikke på billedet, den 25. juli 2023
Læs yderligere under Notabene.
"Der var tre fartøjer til stede da Defender blev trukket fri. Den hollandske slæbebåd Dian Kingdom, den danske uddybningspram DBB Asterix og miljøskibet A563 Marie Miljø. Alle tre fulgte efterfølgende med Defender til Kalundborg Fjord, hvortil de ankom ved 19-tiden." Kilde: Maritimedanmark
S/S NORGE forliser den 28. juni 1904 efter at have ramt et undersøisk skær nær klippen Rockall i Atlanterhavet vest for Skotland. Maleri af Christian Mølsted, 1904.
DRONNING ALEXANDRINE antageligt under grundstødning ved svenske vestkyst 1931.
Bygget som Islands skib, blev udchartret til trafik på Grønland. Under krigen beslaglagt af Tyskland for, blev bl.a anvendt til evakuering af tyske flygtninge fra Østtyske områder. Tilbageleveret i aug. 1945 efter fundet i Flensborg.
Fragtskib M/S ELLEN MÆRSK; grundstødt ved Louisa Reef i Det sydkinesiske Hav på en rejse
fra Miri, Nord Borneo, til Hongkong med stykgods. , den 20. september 1952.
"Søforklaring i Kobe d. 11/10 52.
D. 19/9 kl. 1600 pejledes Baram fyr i rv. 102°, afstand 7 sm. Der styredes rv. 342°, og
det blæste en svag V.-lig brise. D. 20/9 kl. 0009 sås på radarskærmen nogle svage lysprikker tæt til venstre for centret.
Roret lagdes straks hårdt stb., men kl. 0010, da E. var drejet ca. 80°, tog skibet grunden på Louisa Reef og blev stående. Om eftermiddagen anstilledes observationer, der viste, at revet tilsyneladende lå 4 sm. Ø.-ligere end angivet i det af skibet benyttede engelske søkort." Kilde Dansk Sø-ulykkestatistik.
Fragtskib M/S ELLEN MÆRSK; grundstødt ved Louisa Reef i Det sydkinesiske Hav på en rejse fra Miri, Nord Borneo, til Hongkong med stykgods. , den 20. september 1952.
Der losses før frislæbningen.
Den tyske damptrawler S/S Wilhelm und Maria af Wesermünde grundstødt ved Febbersted Strand den 26. marts 1940.
Dampkedlen er blevet lastet på en sættevogn.
Lastvogn nr. 2 set fra venstre er en dansk produceret lastvogn af mærket Triangel.
Den tyske damptrawler S/S Wilhelm und Maria af Wesermünde grundstødt ved Febbersted Strand den 26. marts 1940.
En person står på stranden ved dampkedlen .