Bly og vandfarve af P. A. Plum (1815-76), udført på GALATHEA-ekspeditionen.
''Frugtsælgerske'; en sort kvinde under flettet tag, støttet af stænger; foran hende krukker, kurve, tønder m.m. med frugt. - 'Frugt-Sælgerske Rio de Janeiro'. - 28,4 x 23 cm.
Placeret i mappe III,28 - Bogæske 2.
Skrot fra M/S RIX MUNTE fotograferet i Køge havnj, lørdag den 4.5. 2024, efter branden tirsdag den 30.4., der opstod, da der gik ild i den last, plast og metal, de havde ombord.
M/S BRITANNIA SEAWAYS af Aalborg i Kalundborg Havn, den 7. marts 2023-
I baggrunden ses M/S LAURA MÆRSK (IMO 9944546), verdens 1. metanoldrevne containerskib.
Maleri malet i Kina i 1783. Maleriet forestiller vejning og pakning af te.
Hos den kinesiske købmand Chowqua blev teen til kinafareren CRONPRINSEN pakket, overvåget af købmænd fra det Danske Asiatiske Kompagni. Scenen blev malet, nærmest som et fotografi og viser samarbejdet for mellem kinesere og danskere.
I 1700-tallet begyndte en fast handel mellem Danmark og Kina. Store formuer blev tjent på at handle med te, silke og porcelæn. Der findes mange billeder af bygninger og skibe fra tiden, men billeder af de mennesker, der stod for handlen og deres arbejdssituationer er sjældne.
Gennem detaljer på maleriet har vi gennem arkivstudier med hjælp fra professor Paul van Dyke fra Sun Yat-sen Universitet i Guangzou kunne stadfæste motivet til at foregå i november eller december 1783. På lamperne står den kinesiske købmands navn.Europæerne kaldte ham Chowqua, men på kinesisk hed han Chen Zuguan eller 陳祖官. Hans familie, der drev firmaet Yuanchuan Hang eller 源泉行 var aktive fra 1724 til 1794.
På billedet tætner kinesiske arbejdere kisterne med te med tynde plader af bly, så de var tætte til den lange rejse af hensyn til smagen. Andre maler Dansk Asiatisk Kompagnis (DAC) logo på kisterne sammen med numre, så hver enkelt kiste kan spores fra producent til forbruger. På kisterne kan også ses et B, der fortæller at de rummer Bohee te, der var en meget udbredt sort te.
Pige i have foran hus. Bag pigen ses en cirkel af konkylier fra dronningesnejle.
Dronningesneglen (queen conch/Lobatus gigas) er en stor søsnegl, der lever i Det Caribiske Hav. Den er spiselig, og befolkningen på bl.a. Jomfruøerne spiste mange af dem - og gør det til dels stadig. Fordi sneglen spises, er tomme sneglehuse almindelige.
De tomme sneglehuse blev tidligere brugt som stopklodser mellem tønder på havnen i Charlotte Amalie og om bord på skibene. En del blev taget med til Danmark som souvenirs, men de fleste blev blot solgt, når deres funktion som kiler i lastrum var udtømt. Derfor var de ikke så dyre. I Danmark prydede de ofte havegange foran villaer og stuehuse.
Københavns Søndre Toldbod opført 1733-35 og nedrevet 1891. Tegnet af arkitekt J.C. Krieger. Tomten gav plads for en frilagerbygning tegnet af arkitekt Albert Jensen og opført 1894. En ny toldbod, der afløste den på fotoet, blev tegnet af arkitekt Vilhelm Petersen og i årene 1872-5 opført med facade mod Amaliegade. Både frilageret og Amaliegadetoldboden blev nedrevet 1973.
Københavns Søndre Toldbod opført 1733-35 og nedrevet 1891. Tegnet af arkitekt J.C. Krieger. Tomten gav plads for en frilagerbygning tegnet af arkitekt Albert Jensen og opført 1894. En ny toldbod, der afløste den på fotoet, blev tegnet af arkitekt Vilhelm Petersen og i årene 1872-5 opført med facade mod Amaliegade. Både frilageret og Amaliegadetoldboden blev nedrevet 1973.
Rød minicontainer tilhørende M/S MARY ARCTICA fotograferet den 4.3.2014. Irene Olsen, Søfartens Bibliotek, var på besøg sammen med Jens Schultz (Seamen Aalborg) og Bo Kikkenborg (Hotel Aalborg). Den lille røde container, som det kun er Royal Arctic Line, der bruger, kan der stå fire af i en almindelig container.
Affotografering: Maleri af Hendrik Cornelius Vroom visende handelsskibe foran Kronborg Slot i 1615. Til venstre ses en hollandsk tremaster ved indsejlingen til Sundet.
Kvindelige kullempere på løbebro i havnen et sted på Skt. Thomas
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
I 1726 sejlede Kaptajn Zacharias Allewelt som styrmand om bord på slaveskibet DEN UNGE JOMFRU til Guineakysten.
Derefter gik Allewelt i Asiatisk Kompagnis tjeneste, og for dem rejste han tre gange til Canton.
1733-1735 som overstyrmand på SLESVIG og i 1735 til 1739 foretog han to rejser som kaptajn på skibet KONGEN AF DANMARK.
Busten her blev lavet under det sidste ophold i Canton, og straks efter hjemkomsten blev den indleveret til Det Kongelige Kunstkammer, hvorfra den senere kom til Nationalmuseet.
Losning af rågummi, Buchanan, Monrovia. Det er ikke en A.P. Møller-terminal. Fotograferet af og citeret Pieter Ottosen, skipper M/S VLIELAND.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Ståhej på kajen, da M/S FLORIDA, som det første kaffeskib efter 2. verdenskrig, ankommer til Københavns Frihavn 30. november 1945.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Lerfigur forestillende 3. styrmand Frederik Zimmer, der sejlede på fregatten CRONPRINTZ CHRISTIANs Kinatogt 1730-32. Han blev senere viceadmiral. Udført af kinesisk kunstner i Canton, 1731.
Lerfigur forestillende 3. styrmand Frederik Zimmer, der sejlede på fregatten CRONPRINTZ CHRISTIANs Kinatogt 1730-32. Han blev senere viceadmiral. Udført af kinesisk kunstner i Canton, 1731.
Lerfigurer forestillende fra venstre: 3. superkargo Joachim Severin Bonsach (1688- ), underkargo Peter Mule (1693-1749) og overassistent Hans Christian Ølgod. Udført af kinesisk kunstner i Canton, 1731. De sejlede alle tre fra 1730-32 på kinafarer CRONPRINTZ CHRISTIAN, det tidligere orlogsskib VARBERG.
Lerfigurer forestillende kommandørkaptajn Michael Christian Ludvig Ferdinand Tønder (1692-1753) og superkargo Pieter van Hurk (ca. 1697-1775). Udført af kinesisk kunstner i Canton, 1731. De sejlede begge fra 1730-32 på kinafarer CRONPRINTZ CHRISTIAN, det tidligere orlogsskib VARBERG.