• NORMAN af Larvik
    Meyer, J., Hamborg (affot. Ole Højrup)
    Topografi
    Sejlskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Kronologi
    Skibsdetaljer
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    1900-tallet
    Skagerrak
    Farvande
    NORMAN af Larvik under beskyning af tysk u-båd, blev sænket 7/8-1915 alle reddet, skibsfører B.M. Hansen. Bygget 1869 som fuldrigger, omrigget til bark 1885.
  • NORMAN af Larvik
    Ukendt
    Topografi
    Farvande
    Atlanterhavet
    Sejlskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    Flag og signal
    Bygget som fuldrigger til E.Churchill & Co., Windsor, (Fullrigger) - BRITISH AMERICA. Omrigget )/1885 til bark. Sænket 7/8 1916 pr. Oslo - Tyne. Alle reddet. Fører Bernhardt Marius Hansen 1915. Fot.: Under beskydning af tysk u-båd (U-25) (Kapitänleutnant Otto Wünche).
  • M/S FALSTRIA af København
    Munthe Morgenstierne, B.
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Skibsbygning
    Fartøj
    1900-tallet
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Bro og skanse
    Motorskib
    Topografi
    Farvande
    Atlanterhavet
    Broen på M/S FALSTRIA. Bygget for ØK på Nakskov skibsværft i 1945. I forgrunden gyrokompasset. Atlanterhavet nov. 1947.
  • M/S FALSTRIA af København
    Munthe Morgenstierne, B.
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Skibsbygning
    Fartøj
    1900-tallet
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Bro og skanse
    Motorskib
    Topografi
    Farvande
    Atlanterhavet
    Broen på M/S FALSTRIA. Bygget for ØK på Nakskov skibsværft i 1945. Skibets chef, kapt. E.M. Mouritsen og 4. styrmand tager middagshøjden, Atlanterhavet nov. 1947.
  • S/S ASTA af Kjøbenhavn
    Sørensen, Christian, Peter, Nakskov
    1800-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Fartøj
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Issejlads
    Isvinter
    Kronologi
    Slæbe- og bugserbåd
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Vintersøfart
    Øresund
    S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891 Tekst i album. "D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten. Den 12 mand besætning reddedes. Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance. Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki Avisartikler
  • S/S ASTA af Kjøbenhavn
    Ukendt
    1800-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Fartøj
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Issejlads
    Isvinter
    Kronologi
    Slæbe- og bugserbåd
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Vintersøfart
    Øresund
    S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891 Tekst i album. "D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten. Den 12 mand besætning reddedes. Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance. Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki Avisartikler
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 5. Mandskab ved pumper ukendt fartøj. S/S IFIGENRIA bjerget Pataras Gulf 1929 Udtaget af album 2 foto uden tekst.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Fragtskib
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitcher i Middelhavet 1925-1933
    1900-tallet
    Bjergningsvæsen
    Europa
    Farvande
    Kronologi
    Livet i land
    Livet om bord
    Middelhavet
    Slæbe- og bugserbåd
    Topografi
    Løsblade fra album med foto fra livet ombord og livet i land på forskellige destinationer omkring Middelhavet.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Omslagets bagside.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 21 Stemingsfoto fra området Kommentar fra Michael Nielsen, 19.02.2024: 1* Øverst til venstre: Fotoet er fra København havn - bla. ses mastekranen på Holmen på fotoet. 2* Øverst til højre: Fotoet er taget ved Frederikssund (man kan se muslingskalle-fabrikken i baggrunden). Billedet kan med sikkerhed dateres til 1936 da man nedtog jernbanebroen mellem Frederikssund og Hornsherred. I 1936 blev jernbanebroen mellem Frederikssund og Hornherred, - der have været benyttet af Sjællandske Midtbane - nedtaget og genopført på Limfjorden til erstatning for den gamle jernbanebro over Limfjorden. 3* Nederst til venstre: Fotoet er taget på enten Roskilde fjord (udfor Frederikssund) eller på Limfjorden. I 1936 blev jernbanebroen mellem Frederikssund og Hornherred, - der have været benyttet af Sjællandske Midtbane - nedtaget og genopført på Limfjorden til erstatning for den gamle jernbanebro over Limfjorden. På fotoet ses også Svitzers bjærgningslægter THOR med et brofag. Brofaget er enten klar til afsejling på Roskilde fjord - eller netop ankommet til Limfjorden. 4* Nederst til højre: På fotoet ses i baggrunden den gamle jernbanebro over Limfjorden. I forgrunden et brofag til den nye jernbanebro - bragt til Limfjorden fra Roskilde fjord. Den nye jernbanebro blev bygget i perioden 1935-1938. Fotoet er formentlig fra 1936, men med sikkerhed fra 1936-1938, da man først nedtog jernbanebroen i Frederikssund i 1936. I slutningen af denne filmstump kan man både se fabrikken og tre af Svitzers fartøjer, der ibland THOR. Demontering af jernbanebro over Roskilde Fjord | Danmark på Film (danmarkpaafilm.dk)
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 20 Stemingsfoto fra området
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Orlogsskib
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 19 Under det første foto er skrevet HMS BRISBANE- de resterende fotos er stemningsbilleder fra området. Kommentar fra Michael Nielsen, 11.02.2024: Skibet med de rygende skorstene er ikke britisk (HMS). Den er australsk (HMAS). Det er den australske krydser HMAS BRISBANE. Fotoet er taget i perioden 13.- 20. juni 1935 ved Shab Kuttle Reef i Rødehavet. I baggrunden ses den britiske korvet HMS HASTINGS som var løbet på grund på revet. Svitzer bragte korvetten flot. HMAS BRISBANE var på vej fra Sydney i Australien til Spithead i Storbritannien, for at deltage i markelingen af kong George V 25 års regentjubilæum i juli 1935, da skibet blev bedt om at yde assistance til den strandede korvet HMS HASTINGS.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Orlogsskib
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 18 HMS HASTING strandet ved navn ulæseliogt, den 15. juni 1933- bragt flot 6 august 1933. Kommentar fra Michael Nielsen, 11.02.2024: Den britiske korvet HMS HASTINGS løb på grund på Shab Kuttle Reef i Rødehavet i 1935, ikke i 1933. Billedet hører sammen med foto 66677, hvor både HMS HASTINGS og HMAS BRISBANE ses sammen med en af Svitzers bjærgningsdampere. HMAS BRISBANE lå oplagt i Sidney i Australien i perioden 1. december 1930- 2. april 1935. Fotoet kan derfor umuligt være fra 1933. Fotoet er fra perioden 13.- 20. juni 1935.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 17 M/S FERNGLEN strandet den 13. august 1933 ved Bargakl-bragt flot 8. november 1933. I norsk sjøhistorie kan læses: "8/1933: Grundstødte 30 n.m. syd for Kap Guardlfui på vej til Århus med copra den 13/8. Kondemneret og solgt"
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 16 M/S TARONGA´s endeligt, onsdag den 2. maj 1933 (fire & beached Perim Is 4.1.33 [Rabaul-Dunkirk, general] - stripped & scuttled kilde Miramar "1/1933: Strandet 15/1 på Perim Island etter at det var brutt ut brann ombord på reise Rabaul til Oslo.Brakt flott.Erklært Total loss. Opphugd" Kilde Norsk sjøhistorie " "Oversat fra engelsk-Perim, også kaldet Mayyun på arabisk, er en vulkanø i Mandeb-strædet ved den sydlige indsejling til Det Røde Hav, ud for Yemens sydvestlige kyst og tilhører Yemen. Det hører administrativt til Dhubab-distriktet eller Bab al-Mandab-distriktet, Taiz Governorate. Øen Perim deler Mandeb-strædet i to kanaler. Wikipedia (engelsk)"
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 15 S/S Cape Corall strandet 21. juli 1933 S/S Mosel strandet 30. juli 1933 Udtaget af album 5 foto af maskinrummet S/S PRESERVER 1933. 1 foto med motorpumpe og q1 med ulæselig tekst.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Redningsbåd
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Passagerskib
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 14 M/S HIGHLAND GROVE, 19. november 1930. "RMS HIGHLAND HOPE, 166m / 14.129gt / 15kn; 10/01/1930 færdiggjort af Harland & Wolff, Ltd, Belfast, for Nelson Line, Ltd., Liverpool, for dets UK/River Plate service; 19/11/1930 indtraf det alvorligste tab i fredstid i Nelson-linjens historie, da det nye RMS HIGHLAND HOPE blev totalt ødelagt på Farilhões Rocks, Berlengasøerne, nær Cape Carvoeiro, i den portugisiske kyst, på grund af tæt tåge, kun 10 måneder efter hendes afslutning, mens hun var på rejse London, Boulogne-sur-Mer, Vigo, Lissabon, Rio de Janeiro, Montevideo, Buenos Aires. Alle 380 passagerer og 170 besætningsmedlemmer blev sikkert taget af skibets redningsbåde trukket af den lille trawler MARIA LUIZA og andre lokale fiskerbåde, som ved den lejlighed heldigvis arbejdede i området og landede dem i den nærmeste fiskerihavn Peniche. Det eneste offer for ulykken var en spansk passager, der allerede døde på hospitalet i Lissabon Tabet af dette næsten helt nye skib var et alvorligt slag for selskabet, da det kom på et tidspunkt, hvor de gjorde alt, hvad de kunne for at møde konkurrencen fra Blue Star-linerne. Ikke desto mindre blev der straks bestilt en erstatning fra Harland and Wolff Ltd., Belfast, og hun blev afsluttet i 1932 som RMS HIGHLAND PATRIOT. Søsterskibe HIGHLAND BRIGADE, CHIEFTAIN, MONARCH, PRINCESS, PATRIOT. Set i land i Farilhões Rocks." kilde: https://www.shipsnostalgia.com/media/rms-highland-hope.265339/ Udtaget af album 1 foto.
  • Svitzer bjergninger; vestlige Middelhav
    1900-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Farvande
    Fragtskib
    Kronologi
    Middelhavet
    Motorskib
    Stranding
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933. Side 12. Italiensk sandsuger FINAL MARINE sank i Lissabon. Ankom den 16. januar 1933- Hævet 26. januar 1933. udtaget af album 1 foto.