• S/S LUND
    Ukendt
    Dampskib
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kran
    Passagerskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    S/S LUND med Mastekranen i baggrunden.
  • ROLLO af København
    Danmark
    Sjælland
    København
    Norden
    Norge
    1800-tallet
    3-mastet bark
    Bark
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Sejlskib
    Topografi
    Neutralitetsbemaling
    Krigssøfart
    3-mst. bark ROLLO.
  • SEA HORSE af Svendborg
    Danmark
    Fyn
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    1800-tallet
    3-mst. bark SEA HORSE af Svendborg.
  • ROBERT af Rønne
    1800-tallet
    Akvarel
    Kunst
    Danmark
    Bornholm
    3-mastet bark
    Bark
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Sejlskib
    Topografi
    3-mst. bark ROCHAMBEAU
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Århus havn ved Mindet
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Havnevæsen
    Havn
    Jylland
    1800-tallet
    Billedet taget fra det gamle lodshus. Personerne på den nye svingbro er fra venstre: Havnefoged Bruhn, Skipper J.J. Gaarn og skibsreder H. Tanggaard (død 1894).
  • Strejkende ved B&W
    Ukendt
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Strejke
    Organisationer
    Søhistorisk Registratur
    Værft i Danmark
    Skibsbygning
    Værftsarbejdere
    København
    Sjælland
    Danmark
    Topografi
    1900-tallet
    Kronologi
    Fotografi, af ukendt fotograf, ukendt årstal, ukendt anledning, fra Burmeister& Wain, Refshaleøen. En flok, formentlig værftsarbejdere, går samlet foran kontoret til B&W. I front mand med flag og midt folk med skilt "Vi vil bevare skibsværftet". Billedet er muligvis fra begivenhederne i sensommeren 1980, hvor B&W blev erklæret konkurs. Billedet blev brugt som for- og bagside på småtrykket "Øens folk - 2", udgivet af Fællesklubbens forretningsudvalg, formentlig i 1983. Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
  • RISØR
    1900-tallet
    Danmark
    Fyn
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Neutralitetsbemaling
    Krigssøfart
    Norge
    Norden
    3-mst. bark RISØR i Svendborg havn.
  • RISØR
    Schleimann, Thomas, Svendborg
    1900-tallet
    Danmark
    Fyn
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Neutralitetsbemaling
    Krigssøfart
    Norge
    Norden
    3-mst. bark RISØR i Svendborg havn.
  • RIBE ?
    Maleri
    Kunst
    Jylland
    Danmark
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    3-mst. bark RIBE ? Bygget 1865 i Glasgow.
  • RENNER af Flensborg (St. Thomas)
    Kunst
    Tegning
    3-mastet bark
    Bark
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Sejlskib
    Topografi
    Mellemamerika
    Danmark
    3-mst. bark RENNER af Flensborg (St. Thomas).
  • RENNER af Flensborg (St. Thomas)
    Danmark
    Mellemamerika
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    3-mst. bark RENNER af Flensborg (St. Thomas).
  • REBECCA af Åbenrå
    Kunst
    Maleri
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Danmark
    3-mst. bark REBECCA af Åbenrå. Maleri på Søfartssamlingerne ved Svendborgsund (F. Holm-Petersen) Ført af kapt. J.C. Boysen 1882.
  • ROLF af Marstal
    1800-tallet
    Topografi
    Sejlskib
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Danmark
    3-mst. bark ROLF af Marstal.
  • ROLF af Marstal
    Danmark
    3-mastet bark
    Bark
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Sejlskib
    Topografi
    3-mst. bark ROLF af Marstal.
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, opstalt Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Middelspants arrangement Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    General arrangement, Plan 1 Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, skorsten Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    General arrangement, opstalt Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrums arrangement, plan Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996
  • M/S FUTURA
    Motorskib
    Tankskib
    Bulkcarrier
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Værft i Danmark
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Maskinrum, Sektion vist i 3D Skibet er en OBO-carrier. Den kan laste henholdsvis Olie, Bulk og Ore (malm). En kombination af forskellige lastetyper, der skulle give en bedre fleksibilitet mellem udbudet og fragtraterne. Skibet var det første af 4 søsterskibe bygget på B&W 1992. Typen blev kaldt BCT70-OBO, og var designet om et skrog og en bygge metode der skulle medvirke til at værftet kunne bygge gode skibe i konkurrence med fjernøsten. Det lykkedes ikke på den lange bane -B&W måtte lukke i 1996