• S/S SIGYN af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Dampskib
    Danmark
    Fartøj
    Krigssøfart
    Kronologi
    København
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Flag
    Signalflag
    Bugserbåd S/S SIGYN af København . Hjemkomst fra Sverige den 9. maj 1945. I baggrunden ses B&W skibsværft. "Den 9. april 1945 lykkedes det Em. Z. Svitzers Bjergnings-Entreprise at evakuere størstedelen af sin flåde til Sverige sammen med Det forenede Bugserselskabs tilsvarende både. Der var ellers hårdt brug for dem i danske farvande på det tidspunkt, dog især til fordel for tyske interesser." Uddrag fra boganmeldelse Svitzer-aktionen 1945 af Jørn Hansen.
  • M/S GARM af Kalundborg
    Petersen, Hans Henrik
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Motorskib
    Bjergningsfartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    Svitzers M/S GARM under indsejling i Kalundborg havn den 4. juli 1968.
  • M/S SVITZER JARL
    Søhistorisk Registratur
    Bjergningsvæsen
    Bugsering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Forsyningsskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Mandskab
    Vagt
    Arbejde om bord
    Vedligeholdelse
    Skibsdetaljer
    Anker
    Dæk
    Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene. Kommentar fra Jan: Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet. Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr. Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen. En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs. Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
  • M/S SVITZER JARL
    Søhistorisk Registratur
    Bjergningsvæsen
    Bugsering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Forsyningsskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Mandskab
    Vagt
    Arbejde om bord
    Vedligeholdelse
    Skibsdetaljer
    Anker
    Dæk
    Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene. Kommentar fra Jan: Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet. Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr. Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen. En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs. Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
  • M/S SVITZER JARL
    Søhistorisk Registratur
    Bjergningsvæsen
    Bugsering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Forsyningsskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Mandskab
    Vagt
    Arbejde om bord
    Vedligeholdelse
    Skibsdetaljer
    Anker
    Dæk
    Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene. Kommentar fra Jan: Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet. Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr. Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen. En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs. Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
  • S/S PROTECTOR
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Dampskib
    Kronologi
    1900-tallet
    S/S PROTECTOR
  • M/S ASBJØRN af Esbjerg
    OBN
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Søhistorisk Registratur
    Bugser- og bjergningsfartøj M/S ASBJØRN af Esbjerg i hjemhavnen.
  • M/S FREDSDUEN af København
    Fredfeldt, Knud - affotografering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Motorskib
    Havnevæsen
    Kronologi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Vand/pumpebåden M/S FREDSDUEN af København sejlads i perioden 1943 - 1956. Vandbåd - kravel af eg - 1 dæk - ingen mast - middelfyldig bov med glat stævn - hækbygget med rundt spejl. Pumpning af fersk vand 30 tons i timen, ved hævning af f.eks. pramme 15t/t. Kilde: Danske Damp- og motorskibe 1819 -1979.
  • Strandingsmuseet St. Georg, Thorsminde
    Ukendt
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Kronologi
    1800-tallet
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Søhistorisk Registratur
    Ukendt skibsbesætning, foto fra Strandingsmuseet, St. Georg, Thorsminde. Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
  • M/S SIGYN
    Jensen, Karl Johan Gustav
    Fartøj
    Dampskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Bjergningsfartøj
    Søhistorisk Registratur
    Bjergnings- og bugserskib M/S SIGYN i Københavns Havn, den 18. november 1961
  • M/S MJØLNER af Odense
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Søhistorisk Registratur
    Bugserbåd M/S MJØLNER af Odense i Esbjerg Havn, den 8. april 1991. Ombygget. i 1978-10-00 med løftet styrehus og skubbeforende
  • M/S BURE af Åbenrå
    Fartøj
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Bjergningsfartøj
    Søhistorisk Registratur
    Bugserbåd M/S BURE af Åbenrå i Århus Havn, den 2. december 1990. Pæletræk 35 T.
  • Suezkanalen ved Port Said,19/11 1956
    Ukendt
    Fragtskib
    Motorskib
    Fartøj
    Topografi
    1900-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Kanalvæsen og slusevæsen
    Kanal
    Afrika
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    Bjergningsfartøj
    Suezkanalen ved Port Said,19/11 1956. Bjærgningsskibe i arbejde med at hæve skib, der var sænket af ægypterne for at blokere indsejlingen til kanalen. Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
  • S/S CRUSADER
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Danmark
    Sjælland
    Personalia
    Gruppebillede
    Uidentificerede personer
    S/S CRUSADER af Hull. Skibet strandede i Önundarfjörður, Island, 6. november 1912. Skibet blev flotbragt af S/S GEIR.
  • Flydekran (?) og bjergningsdamper (ukendt)
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Danmark
    Sjælland
    Personalia
    Gruppebillede
    Uidentificerede personer
    Flydekran (?) og bjergningsdamper (ukendt).
  • Bjergningsskib (ukendt), besætningsmedlemmer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Danmark
    Sjælland
    Personalia
    Gruppebillede
    Uidentificerede personer
    Bjergningsskib (ukendt), besætningsmedlemmer.
  • Bjergningsskib (ukendt)
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Danmark
    Sjælland
    Personalia
    Gruppebillede
    Uidentificerede personer
    Korsør 9/10 1921.
  • Bjergningsskib (ukendt), parti af dæk
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Muligvis kaptajn N.J. Gabrielsen
  • Bjergningsskib (ukendt), parti af bro
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Til hj. muligvis kaptajn N.J. Gabrielsen
  • M/S ACHILLES af Bergen
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    M/S ACHILLES af Bergen.
  • M/S ACHILLES af Bergen
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    M/S ACHILLES af Bergen.
  • S/S ALERT af Helsingør
    Harboe, Helsingør
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Dampskib
    Danmark
    Sjælland
    Helsingør
    Bjergningsarbejde efter S/S METTE SKOU`s kollision med S/S KJØBENHAVN på Disken ved Helsingør.. den 27. juni 1947. S/S ALERT bygget 1908 i Göteborg; 77 HK.
  • S/S ATLAS
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Dampskib
    S/S ATLAS.
  • S/S BERGER WILHELM
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Dampskib
    Afrika
    S/S BERGER WILHELM strandet ved Bizerte 14/1 1906.
  • S/S BERGER WILHELM
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Kronologi
    Fartøj
    Havari og forlis
    Bjergningsvæsen
    Bjergningsaktion
    1900-tallet
    Bjergningsfartøj
    Dampskib
    S/S BERGER WILHELM og et andet skib.