M/S SVITZER bringer græske S/S ELIAS flot efter stranding ved Pearlgate i Rødehavet. Forladt af besætningen (lastet med cement). Indbragt til Aden d. 28.1.1967.
S/S HYPATIA af Christiania (Oslo) sunket ved Marstrand den 26. december 1896. Flotbragt den 18. maj 1897 af S/S KATTEGAT, S/S FREDERIKSHAVN, S/S ØRESUND, S/S HERTHA og S/S FÖRDIG.
Det russiske panserskib PERESWIET grundstødte på Vengeancegrunden i Storebælt. Flotbragt 1901-11-02 af Svitzers skibe. Flotbragt 1901-11-02 af Svitzers skibe.
S/S LIBAU af København. Skibet blev skruet ned i isen og sank under isgang i Øresund den 16. februar, 1897. Ulykken skete på Lillegrunden syd for Dragør. Her ses LIBAU med en bjergningdamper bagved. Skibet blev senere ophugget i Malmö.
S/S NORSE KING af London. Grundstødt 1896-03-28 på rev ud for havnen Zante på øen af samme navn, syd for Corfu. Flotbragt 1896 af Svitzers S/S BERGER WILHELM og NEWA.
I album 1990:0616 er S/S BERTHILDE nævnt som værende med da fartøjet blev flotbragt.
S/S DÜSTERNBROOK af Kiel, 424 Reg. Tons .Strandet den 28/1-1891 ved Klitmøller, flotbragt i af april aF S/S KATTEGAT, S/S HERTHA, S/S SKANDINAVIEN og S/S FREDERIKSHAVN.
S/S DÜSTERNBROOK af Kiel, 424 Reg. Tons .Strandet den 28/1-1891 ved Klitmøller, flotbragt i af april aF S/S KATTEGAT, S/S HERTHA, S/S SKANDINAVIEN og S/S FREDERIKSHAVN.
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
S/S WILHELM af Kiel 280/220 Reg. Tons strandet den 3. marts 1890 ved Agger,flotbragt 13. juni 1890 af S/S FREDEROKSHAVN og S/S HERTHA.
" Kieler-dampskibet Wilhelm med kaptajn Damcke var på vej fra Stockton til Lybæk lastet med 356 ton jernplader, da det under sydveststorm og snetykning 4. marts 1890 om aftenen strandede ved Agger.
Den 9 mand besætning reddedes med raketapparat fra Vesteragger. Medvirkende til ulykken var at skibet for nylig under ombygning var blevet forlænget, men ikke havde fornøden motorkraft.
Skibet blev i juni taget af grunden og fortsatte til Kiel." Kilde Vragwiki
S/S MOTOLA af Stockholm 747/545 reg. Tons.
Strandet Januar 1878 ved Harboøre. Flotbragt af S/S KATTEGAT, den 24. juli 1878. (Tekst i album)
"Det svenske dampskib Motala afsejlede 14. februar 1878 fra Rouen i ballast mod Baltijsk/Pillau ved Kaliningrad, men strandede søndag d. 17. februar 1878 kl. 21 på Harboøre 1 mil syd for Thyborøn Kanal, pga. stærk tåge og strømsætning så kaptajn F.M. Glerup troede at befinde sig nord for Hanstholm Fyr.
Skibet stod på fast land og de 21 ombordværende, hvoraf 3 var kvinder og 1 passager, kom i land dels ved egen og dels ved hjælp fra land uden brug af båd.
Der afholdtes 19. marts strandauktion over bjærget proviant og ca. 700 tønder kul.
Skibet bragtes 28. juli flot af Svitzer efter 3 måneders arbejde med at bringe det på beding og sidelæns af stranden." Kilde: Vragwiki
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 5.
Mandskab ved pumper ukendt fartøj.
S/S IFIGENRIA bjerget Pataras Gulf 1929
Udtaget af album 2 foto uden tekst.
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 21
Stemingsfoto fra området
Kommentar fra Michael Nielsen, 19.02.2024:
1* Øverst til venstre: Fotoet er fra København havn - bla. ses mastekranen på Holmen på fotoet.
2* Øverst til højre: Fotoet er taget ved Frederikssund (man kan se muslingskalle-fabrikken i baggrunden).
Billedet kan med sikkerhed dateres til 1936 da man nedtog jernbanebroen mellem Frederikssund og Hornsherred.
I 1936 blev jernbanebroen mellem Frederikssund og Hornherred, - der have været benyttet af Sjællandske Midtbane - nedtaget og genopført på Limfjorden til erstatning for den gamle jernbanebro over Limfjorden.
3* Nederst til venstre: Fotoet er taget på enten Roskilde fjord (udfor Frederikssund) eller på Limfjorden.
I 1936 blev jernbanebroen mellem Frederikssund og Hornherred, - der have været benyttet af Sjællandske Midtbane - nedtaget og genopført på Limfjorden til erstatning for den gamle jernbanebro over Limfjorden.
På fotoet ses også Svitzers bjærgningslægter THOR med et brofag. Brofaget er enten klar til afsejling på Roskilde fjord - eller netop ankommet til Limfjorden.
4* Nederst til højre: På fotoet ses i baggrunden den gamle jernbanebro over Limfjorden. I forgrunden et brofag til den nye jernbanebro - bragt til Limfjorden fra Roskilde fjord.
Den nye jernbanebro blev bygget i perioden 1935-1938. Fotoet er formentlig fra 1936, men med sikkerhed fra 1936-1938, da man først nedtog jernbanebroen i Frederikssund i 1936.
I slutningen af denne filmstump kan man både se fabrikken og tre af Svitzers fartøjer, der ibland THOR.
Demontering af jernbanebro over Roskilde Fjord | Danmark på Film (danmarkpaafilm.dk)
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 19
Under det første foto er skrevet HMS BRISBANE- de resterende fotos er stemningsbilleder fra området.
Kommentar fra Michael Nielsen, 11.02.2024:
Skibet med de rygende skorstene er ikke britisk (HMS). Den er australsk (HMAS).
Det er den australske krydser HMAS BRISBANE. Fotoet er taget i perioden 13.- 20. juni 1935 ved Shab Kuttle Reef i Rødehavet.
I baggrunden ses den britiske korvet HMS HASTINGS som var løbet på grund på revet. Svitzer bragte korvetten flot. HMAS BRISBANE var på vej fra Sydney i Australien til Spithead i Storbritannien, for at deltage i markelingen af kong George V 25 års regentjubilæum i juli 1935, da skibet blev bedt om at yde assistance til den strandede korvet HMS HASTINGS.
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 18
HMS HASTING strandet ved navn ulæseliogt, den 15. juni 1933- bragt flot 6 august 1933.
Kommentar fra Michael Nielsen, 11.02.2024:
Den britiske korvet HMS HASTINGS løb på grund på Shab Kuttle Reef i Rødehavet i 1935, ikke i 1933. Billedet hører sammen med foto 66677, hvor både HMS HASTINGS og HMAS BRISBANE ses sammen med en af Svitzers bjærgningsdampere. HMAS BRISBANE lå oplagt i Sidney i Australien i perioden 1. december 1930- 2. april 1935. Fotoet kan derfor umuligt være fra 1933. Fotoet er fra perioden 13.- 20. juni 1935.
Læderalbum med med motiver fortrinsvis fra Svitzer-bådes arbejde i det Vestlige Middelhav 1925-1933.
Side 17
M/S FERNGLEN strandet den 13. august 1933 ved Bargakl-bragt flot 8. november 1933.
I norsk sjøhistorie kan læses:
"8/1933: Grundstødte 30 n.m. syd for Kap Guardlfui på vej til Århus med copra den 13/8. Kondemneret og solgt"