M/S VISTULA MÆRSK fotograferet i tørdok den 29.11.2022.
SEA HEALTH & WELFARE besøgte VISTULA MÆRSK da skibet lå i tørdok hos Fayard i Munkebo i november/december 2022 for at udlevere en julekasse til skibet. Velfærdskonsulent Anna Bergmark, bibliotekar Irene Olsen, administrationsmedarbejder Michelle Hother Løvgreen, kontorelev Nanna Dupont og studentermedhjælper Julie Bisgaard fik en fin rundvisning fra top til bund af skibets kadetter Amina Halima Stokholm Nielsen og Amrutha Olacherry.
M/S VISTULA MÆRSK fotograferet i tørdok den 29.11.2022.
SEA HEALTH & WELFARE besøgte VISTULA MÆRSK da skibet lå i tørdok hos Fayard i Munkebo i november/december 2022 for at udlevere en julekasse til skibet. Velfærdskonsulent Anna Bergmark, bibliotekar Irene Olsen, administrationsmedarbejder Michelle Hother Løvgreen, kontorelev Nanna Dupont og studentermedhjælper Julie Bisgaard fik en fin rundvisning fra top til bund af skibets kadetter Amina Halima Stokholm Nielsen og Amrutha Olacherry.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Kollage af 3 udsnit fra Göteborg havn.
Stævnen af M/S FULDATAL og billede af Götaverken værft (Cityvarvet).
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Hurtigfærgen KALLE i havn.
Juelsminde, Fregatten JYLLANDs anker.
Juelsminde havn.
Juelsminde, Kuranstalt.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Postkort udgivet af Helsingør Værftsmuseum 2010 med Byggenr. 403. Fragtskibet DOLLY SKOU. Ove Skou A/S. 1974
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.