• M/F STRYNØ af Rudkøbing
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Fyn
    Færge
    Kronologi
    Kyst
    landskab
    Motorskib
    Passagerskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    M/F STRYNØ under sejlads mod Rudkøbing, den 8. april 2025
  • M/S SVITZER MALTBY
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Bugsering
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    Motorskib
    Sjælland
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Bugserbåd M/S SVITZER MALTBY i Fredericia Havn, den9. april 2025.
  • Fiskekvase AGNETE af Aalsgaarde
    Friis, Lise
    1800-tallet
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Fiskefartøj
    Kronologi
    Modelskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    En model af fiskekvasen AGNETE af Aalsgaarde udstillet på Hammermøllen i Hellebæk, den 8. april 2023.
  • Fiskekvase AGNETE af Aalsgaarde
    Friis, Lise
    1800-tallet
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Fiskefartøj
    Kronologi
    Modelskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Oplysninger om fiskekvasen AGNETE af Aalsgaarde udstillet på Hammermøllen i Hellebæk, den 8. april 2023.
  • Roskilde Havn
    Stejlborg, Michael
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Kuf
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Stemningsfoto med en Kuf i Roskilde Havn, den 3. april 2025
  • M/S NAKKEHAGE af Hundested
    Nielsen, Michael Jamni
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Færge
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Sjælland
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Ombord på M/S NAKKEHAGE i Hundested Havn, den 28. december 2024. Her ses vogndækket og et juletræ på soldækket.
  • M/S NAKKEHAGE af Hundested
    Nielsen, Michael Jamni
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Færge
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Sjælland
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Skibsdetaljer
    Bro og skanse
    Ror
    Ombord på M/S NAKKEHAGE i Hundested Havn, den 28. december 2024. Her på broen med rattet.
  • M/S NAKKEHAGE af Hundested
    Nielsen, Michael Jamni
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Færge
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Sjælland
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    M/S NAKKEHAGE i Hundested Havn, den 28. december 2024
  • M/S NAKKEHAGE af Hundested
    Nielsen, Michael Jamni
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Færge
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Sjælland
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Ombord på M/S NAKKEHAGE i Hundested Havn, den 28. december 2024. Her maskinrummet
  • M/S NAKKEHAGE af Hundested
    Nielsen, Michael Jamni
    1900-tallet
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Færge
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Passagerskib
    Sjælland
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Ombord på M/S NAKKEHAGE i Hundested Havn, den 28. december 2024. Her maskinrummet
  • M/S VINA af struer
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Lægter
    Motorskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    M/S VINA af Struer ved kaj 6 i Kalundborg Østhavn, den 4. januar 2025.
  • M/S ADVANCER af Esbjerg
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Forsyningsskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    M/S ADVANCER af Esbjerg anduver Kalundborg Gl. Vesthavn kaj 2, den 2. marts 2025
  • M/S ADVANCER af Esbjerg
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Forsyningsskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    M/S ADVANCER af Esbjerg anduver Kalundborg Gl. Vesthavn kaj 2, den 2. marts 2025
  • M/S ADVANCER af Esbjerg
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Forsyningsskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    M/S ADVANCER af Esbjerg anduver Kalundborg Gl. Vesthavn kaj 2, den 2. marts 2025
  • SWITZER SLÆBERE - 3 på række
    iVAR sVANE
    2000-tallet
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Jylland
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    SWITZER SLÆBERE - 3 på række i Frederikshavn havn, den 1. april 2025. Fra venstre: GARM bygget 1974 på Limfjords -Værftet A/S SVAVA bygget 1977 på Aalborg Værft A/S HUGIN bygget 1980 på Aalborg Værft A/S
  • M/S MALIK ARCTICA
    Ivar Svane
    2000-tallet
    Containerskib
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Jylland
    Kaj
    Kran
    Kronologi
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Skibsbygning
    Værft i Danmark
    M/S MALIK ARCTICA I Frederikshavn, den 01. april 2025. (Muligvis ved værftet - ikke oplyst)
  • S/S OTTO PETERSEN
    Enevoldsen, Bjørn Pierri
    Dampskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    2000-tallet
    Modelskib
    Modelskib S/S OTTO PETERSEN. Modellen er bygget af Georg Devantier i 2005, og den er bygget i skala 1:100 på bestilling af Simon Bang, da han skulle bruge den i sin film, ”Kaptajnens Hjerte”. Simon Bangs morfar, Knud V. Goth, sejlede under 2. verdenskrig som kaptajn på S/S OTTO PETERSEN. Model samt film indgår i museets kommende udstilling "Søfarer - 400 års danmarkshistorie", der åbner 11.4. 2025.
  • S/S OTTO PETERSEN
    Enevoldsen, Bjørn Pierri
    Dampskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    2000-tallet
    Modelskib
    Modelskib S/S OTTO PETERSEN. Modellen er bygget af Georg Devantier i 2005, og den er bygget i skala 1:100 på bestilling af Simon Bang, da han skulle bruge den i sin film, ”Kaptajnens Hjerte”. Simon Bangs morfar, Knud V. Goth, sejlede under 2. verdenskrig som kaptajn på S/S OTTO PETERSEN. Model samt film indgår i museets kommende udstilling "Søfarer - 400 års danmarkshistorie", der åbner 11.4. 2025.
  • M/S VERA BAGER af Marstal, Byggeforløb
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Kaj
    Kronologi
    Lastning og losning
    Modelskib
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Byggeforløb: Model af M/S VERA BAGER af Marstal bygget af lods Ivar Svane.
  • M/S VERA BAGER af Marstal; Model
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Kaj
    Kronologi
    Lastning og losning
    Modelskib
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Model af M/S VERA BAGER af Marstal bygget af lods Ivar Svane.
  • M/S VERA BAGER af Marstal, Model
    Svane, Ivar
    2000-tallet
    Fartøj
    Fragtskib
    Kaj
    Kronologi
    Lastning og losning
    Modelskib
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Model af M/S VERA BAGER af Marstal bygget af lods Ivar Svane.
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen
  • Co2 tanker NORTHERN PATHFINDER
    Nielsen, Michael Jamni
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Kronologi
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Tankskib
    Topografi
    "Northern Lights CO2- transport tanker, NORTHERN PATHFINDER, havde i dag premiere anløb ved Asnæsværket, hvor energiselskabet Ørsted har etableret Danmarks første fuldskala CO2-fangst anlæg. CO2-fangstanlægget forventes årligt at kunne opsamle i underkanten af 300.000 tons biogen CO2 fra Asnæsværket. Formålet med anløbet i dag, skulle have været en fejring af det færdige anlæg samt at præsentere NORTHERN PATHFINDER. Men ifølge TV Kalundborg er den første del af programmet aflyst fordi ministeren var blevet forhindret. Den første last CO2 afskibes først på et senere tidspunkt når anlægget er idriftsat. Til den tid kommer det til at ske fra Asnæsværkets øst-vest gående oliekaj. Northern Light, der er et joint venture mellem Equinor, Shell og TotalEnergies, transporterer og oplagrer CO2. Transporten sker med selskabets egen flåde af CO2 tankere. Den flydende CO2 sejles til selskabets anlæg ved Øygarden nær Bergen. Derfra pumpes den via en pipeline ud til underjordiske depoter under den norske del af Nordsøen. NORTHERN PATHFINDER er det andet af fire CO2 tankskibe leveret fra kinesiske Dalian Shipbuilding Industri Co til Northern Light. Første skib, NORTHERN PIONEER, blev leveret i november 2024. NORTHERN PATHFINDER fulgte efter godt en måned senere i december 2024. NORTHERN PATHFINDER (IMO 9954230) sejler under norsk flag og er hjemskrevet i Stavanger. Skibet er 130 meter langt og 22 meter bredt. Det kan laste 7.500 cbm flydende CO2. Skibet er fremdrevet ved en kombination af flydende naturgas (LNG) og en vindrotor. Sidstnævnte består af en høj lodret cylinder, placeret på forskibet, der roteres. Derved danner luftstrømmen hhv. under- og et overtryk på rotorens ydersider. Trykforskellen giver en rotorrotation, som kan bruges som drivkraft. Princippet med ”rotorsejl” som fremdrivning er ikke ny. Faktisk er det i år 99 år siden at det første rotorskib, BARBARA, blev leveret. Vindrotorer var dog ikke så effektive som andre af datidens fremdrivnings systemer. Derfor gik man væk fra rotorsejlet som fremdrivning igen. Northern Light forventer at kombinationen af LNG og vindrotor vil reducere de nye tankeres eget CO2 regnskab med 34%, set i forhold til konventionelt fremdrevne tankskibe af samme størrelse." KIlde Michael Nielsen