Rigtegning
3 mastet bark, bygget ved Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri 1893.
Skibet forsvandt efter afgang Sydney på rejse til Smoky Bay. Sidst set 2/3-1910.
Søsterskibet PRINS VALDEMAR blev afleveret fra HJM 12/1-1892
Generalarrangement
Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024)
HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet).
Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
Generalarrangement
Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024)
HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet).
Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
Kedeltegning. Ved renovering 1900 bliv kedlen skiftet.
Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024)
HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet).
Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
Maskinarrangement,
Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024)
HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet).
Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
Maskinarrangement,
Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024)
HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet).
Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
Linietegning
Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024)
HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet).
Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
Linjetegning
A.W.Bonnesen tegnede lodsbåden i 1898 og den blev bygget med Bonnesen som bygmester til tjeneste i Slipshavn. De samme tegninger blev modificeret til Hals Lodseri som modtog båden HALS 1899 fra værftet O Bannleber i København. Noter om HALS båden er tilført tegningerne.
Foreningen Skibstømrehuset renoverer den oprindelige Hals nu LODSEN II i Hobro.
Spanterids
A.W.Bonnesen tegnede lodsbåden i 1898 og den blev bygget med Bonnesen som bygmester til tjeneste i Slipshavn. De samme tegninger blev modificeret til Hals Lodseri som modtog båden HALS 1899 fra værftet O Bannleber i København. Ændringer til Hals er noteret på tegningerne.
Foreningen Skibstømrehuset renoverer den oprindelige Hals nu LODSEN II i Hobro.
M/S BRYDEREN af København.
Isbryder og passagerskib.
Ombygget 1905 på B&W til isbryder og bugserbåd.
Ombygget 1930 med ny maskine på 1400 iHK i Frederikshavn.
M/S BRYDEREN af København.
Isbryder og passagerskib.
Ombygget 1905 på B&W til isbryder og bugserbåd.
Ombygget 1930 med ny maskine på 1400 iHK i Frederikshavn.
M/S BRYDEREN af København.
Isbryder og passagerskib.
Ombygget 1905 på B&W til isbryder og bugserbåd.
Ombygget 1930 med ny maskine på 1400 iHK i Frederikshavn.
Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri til D/S for Skjelskør og Omegn. Skibet er bygget som kreaturtransporter. I 1900 blev skibet solgt til Færøerne og i 1913 Rusland, Archangelsk hvor det tilbragte resten af sin tid. Angiveligt ombygget til lægter i 1935 og ophugget 1956.