• FALKEN af Nakskov (L. Gunnersen)
    Fredfeldt, Knud
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Danmark
    Dampskib
    1800-tallet
    Falken bygget i Kristiansstad 1894. Ombygget 1938 til bugserbåd. Kollision 1897-11-11 i Skælskør Fjord med AGERSØSUND af Skælskør.
  • 3-mastet bark PRINSESSE MARIE
    3-mastet bark
    Fartøj
    Sejlskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1800-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Rigtegning 3 mastet bark, bygget ved Helsingør Jernskibs og Maskinbyggeri 1893. Skibet forsvandt efter afgang Sydney på rejse til Smoky Bay. Sidst set 2/3-1910. Søsterskibet PRINS VALDEMAR blev afleveret fra HJM 12/1-1892
  • H/S HJEJLEN
    Dampskib
    Fartøj
    Passagerskib
    Hjulskib
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Skibsbygning
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Generalarrangement Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024) HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet). Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob. Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
  • H/S HJEJLEN
    Fartøj
    Dampskib
    Hjulskib
    Passagerskib
    1800-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Generalarrangement Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024) HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet). Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob. Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
  • H/S HJEJLEN
    Dampskib
    Fartøj
    Passagerskib
    Hjulskib
    1800-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Maskinrum
    Kedeltegning. Ved renovering 1900 bliv kedlen skiftet. Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024) HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet). Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob.
  • H/S HJEJLEN
    Hjulskib
    Fartøj
    Passagerskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1800-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Maskinrum
    Maskinarrangement, Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024) HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet). Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob. Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
  • H/S HJEJLEN
    Dampskib
    Hjulskib
    Fartøj
    Passagerskib
    Maskinrum
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1800-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Maskinarrangement, Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024) HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet). Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob. Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
  • H/S HJEJLEN
    Dampskib
    Hjulskib
    Fartøj
    Passagerskib
    1800-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Linietegning Skibet er bygget ved Baumgarten & Burmeister, København. Leveret i 1861 og sejlede via Helsingør, Randers og Gudenåen til Silkeborgsøerne hvor den stadig sejler (2024) HJEJLEN er en hjuldamper og er stadig drevet af den oprindelige dampmaskine (kedlen er skiftet). Loa 28,4m, Br 6,25m, dybg 1,1m, 130 pass, 8knob. Tegningen er en rekonstruktion efter en opmåling i 1942.
  • Lodsbåd til Nyborg Lodseri
    Lodsfartøj
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1800-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Linjetegning A.W.Bonnesen tegnede lodsbåden i 1898 og den blev bygget med Bonnesen som bygmester til tjeneste i Slipshavn. De samme tegninger blev modificeret til Hals Lodseri som modtog båden HALS 1899 fra værftet O Bannleber i København. Noter om HALS båden er tilført tegningerne. Foreningen Skibstømrehuset renoverer den oprindelige Hals nu LODSEN II i Hobro.
  • Lodsbåd til Nyborg Lodseri
    Lodsfartøj
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1800-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Spanterids A.W.Bonnesen tegnede lodsbåden i 1898 og den blev bygget med Bonnesen som bygmester til tjeneste i Slipshavn. De samme tegninger blev modificeret til Hals Lodseri som modtog båden HALS 1899 fra værftet O Bannleber i København. Ændringer til Hals er noteret på tegningerne. Foreningen Skibstømrehuset renoverer den oprindelige Hals nu LODSEN II i Hobro.
  • B/B BRYDEREN af København
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Danmark
    Motorskib
    Passagerskib
    Isbryder
    1800-tallet
    M/S BRYDEREN af København. Isbryder og passagerskib. Ombygget 1905 på B&W til isbryder og bugserbåd. Ombygget 1930 med ny maskine på 1400 iHK i Frederikshavn.
  • B/B BRYDEREN af København
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Danmark
    Motorskib
    Passagerskib
    Isbryder
    1800-tallet
    M/S BRYDEREN af København. Isbryder og passagerskib. Ombygget 1905 på B&W til isbryder og bugserbåd. Ombygget 1930 med ny maskine på 1400 iHK i Frederikshavn.
  • B/B BRYDEREN af København
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Danmark
    Motorskib
    Passagerskib
    Isbryder
    1800-tallet
    M/S BRYDEREN af København. Isbryder og passagerskib. Ombygget 1905 på B&W til isbryder og bugserbåd. Ombygget 1930 med ny maskine på 1400 iHK i Frederikshavn.
  • S/S CASTOR
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Danmark
    Sjælland
    København
    1800-tallet
    Dampskib
    S/S CASTOR i Københavns Havn, med fortet Tre Kroner i baggrunden
  • M/S CLIO af Nyborg
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Ror
    Skibsdetaljer
    Skrue
    Danmark
    Sjælland
    Motorskib
    S/S CLIO af Nyborg, i firgrunden T/T TEXACO NORWAY af London.
  • S/S CORDELIA af Korsør
    Fredfeldt, Knud (affot.)
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Dampskib
    Danmark
    Sjælland
    S/S CORDELIA af Korsør, vistnok fotograferet under den nye banegårds indvielse 21/1 1907.
  • S/S DAGMAR
    Fredfeldt, Knud
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Dampskib
    S/S DAGMAR.
  • S/S DAN af København
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    Værft i Danmark
    Søhistorisk Registratur
    Kæntring
    Havari og forlis
    Grundstødning
    1900-tallet
    1800-tallet
    Danmark
    Sjælland
    København
    Flag og signal
    Flag over toppene
    S/S DAN ved Københavns Toldbod.
  • S/S DAN af København
    Ukendt
    Fartøj
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    Topografi
    Værft i Danmark
    Søhistorisk Registratur
    Kæntring
    Havari og forlis
    Grundstødning
    1900-tallet
    1800-tallet
    S/S DAN.
  • S.S. OMØSUND
    Fartøj
    Dampskib
    Kreaturtransportskib
    Passagerskib
    1800-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Skibet er bygget på Helsingør Skibsværft & Maskinbyggeri til D/S for Skjelskør og Omegn. Skibet er bygget som kreaturtransporter. I 1900 blev skibet solgt til Færøerne og i 1913 Rusland, Archangelsk hvor det tilbragte resten af sin tid. Angiveligt ombygget til lægter i 1935 og ophugget 1956.
  • S/S BARDSDYN af Oderberg (Mark)
    Ukendt
    Dampskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Kronologi
    1800-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Europa
    S/S BARDSDYN af Oderberg (Mark). Bugserbåd på Oder.
  • S/S BALDER
    Fredfeldt, Knud
    Dampskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Kronologi
    1800-tallet
    Søhistorisk Registratur
    S/S BALDER fører norsk flag.
  • S/S BIEN af Helsingør
    Ukendt
    Dampskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Kronologi
    1800-tallet
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Helsingør
    B/B BIEN af Helsingør med stående gaffel. Ombygget i 1883, 1892.
  • B/B BIEN af Helsingør
    Ukendt
    Dampskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Kronologi
    1800-tallet
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Helsingør
    B/B BIEN af Helsingør med stående gaffel. Ombygget i 1883, 1892.
  • B/B BIEN af København
    Ukendt
    Dampskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Kronologi
    1800-tallet
    København
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    DFDS's B/B BIEN af København.