3 mst. bark THORVALDSEN.
Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925.
Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen.
Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse.
Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
3 mst. bark SØRINE af Fanø
Havareret i storm 1909-12-17 på Nordatlanten, mistede ror og formast og ankergrejer. Riggede nødmast m.m. og klarede sig til Falmouth under kaptajn Andersen og styrmand Kallesen. Barken fik rejse til Hudson Bay i 1910, hvor den forliste ved Charlton Island og blev kondemneret 1910-09-20. (Fred.) p.453. (BogID3499) p.27: Foto af skibet i isen i Hudson Bay. (JM) Oplysninger på sitet "mitfanoe" forklarer begivenhederne: Tre mand hjemsendtes i eftråret. Resten af besætningen overvintrede og rejste hjem 1911 og kom til København 1911-08-02 med OSCAR II.
S/S KARLA forliste den 1.1. 1947 pga. minesprægning ifm. med kabelarbejde i den finske bugt. 16 mand omkom.
Her kommer det overlevende mandskab til Havnegade, København, fra Helsingborg, iklædt russiske uniformer, da de blev reddede af russiske minestrygere, som de arbejdede med, og sejlet til Tallinn.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
S/S KARLA forliste den 1.1. 1947 pga. minesprægning ifm. med kabelarbejde i den finske bugt. 16 mand omkom.
Her kommer det overlevende mandskab til Havnegade, København, fra Helsingborg, iklædt russiske uniformer, da de blev reddede af russiske minestrygere, som de arbejdede med, og sejlet til Tallinn.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
S/S KARLA forliste den 1.1. 1947 pga. minesprægning ifm. med kabelarbejde i den finske bugt. 16 mand omkom.
Her kommer det overlevende mandskab til Havnegade, København, fra Helsingborg, iklædt russiske uniformer, da de blev reddede af russiske minestrygere, som de arbejdede med, og sejlet til Tallinn.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
S/S KARLA forliste den 1.1. 1947 pga. minesprægning ifm. med kabelarbejde i den finske bugt. 16 mand omkom.
Her kommer det overlevende mandskab til Havnegade, København, fra Helsingborg, iklædt russiske uniformer, da de blev reddede af russiske minestrygere, som de arbejdede med, og sejlet til Tallinn.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal. Sejlmageren syr sejl på dækket.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal. Rorgængeren på plads ved rattet og mand syr sejl på dækket.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal i Savannah, USA efter haveri i orkan i Atlanten.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
Fotografi, af ukendt fotograf, ukendt årstal, ukendt anledning, fra Burmeister& Wain, Refshaleøen. En flok, formentlig værftsarbejdere, går samlet foran kontoret til B&W. I front mand med flag og midt folk med skilt "Vi vil bevare skibsværftet".
Billedet er muligvis fra begivenhederne i sensommeren 1980, hvor B&W blev erklæret konkurs.
Billedet blev brugt som for- og bagside på småtrykket "Øens folk - 2", udgivet af Fællesklubbens forretningsudvalg, formentlig i 1983.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
19/7 1935 besætningsmedlemmer splejser stålwire på forankringsblok til markeringsbøje. Den første bøje med et hvidt flag sættes ud på den formodede vragposition. Herfra udgår eftersøgningen med ekkolod.