E/F NERTHUS af Fynshav i Kalundborg færgeleje, den 3. juni 2025 i Kalundborg Havn.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
E/F NERTHUS af Fynshav i Kalundborg færgeleje, den 3. juni 2025 i Kalundborg Havn.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
Færgen M/S MERCANDIA IV som afløser på overfarten mellem Fynshav og Bøjden, den 30. maj 2025.
"ynshav- Bøjden overfarten blev indtil 31. oktober 2024 betjent af to færger FRIGG SYDFYN og FYNSHAV. Den 1. november 2024 blev FYNSHAV overført til Kalundborg- Kolby Kaas overfarten som afløser, da man manglede en færge på denne rute. I foråret 2025 blev det for lidt med én færge på Fynshav- Bøjden. Derfor blev MERCANDIA IV hentet fra Helsingør- Helsingborg overfarten til Fynshav- Bøjden, hvor afløser indtil FYNSHAV vender tilbage ca. 15. juni 2025." Oplyst af Michael Nielsen
Færgen M/S MERCANDIA IV som afløser på overfarten mellem Fynshav og Bøjden, den 30. maj 2025.
"ynshav- Bøjden overfarten blev indtil 31. oktober 2024 betjent af to færger FRIGG SYDFYN og FYNSHAV. Den 1. november 2024 blev FYNSHAV overført til Kalundborg- Kolby Kaas overfarten som afløser, da man manglede en færge på denne rute. I foråret 2025 blev det for lidt med én færge på Fynshav- Bøjden. Derfor blev MERCANDIA IV hentet fra Helsingør- Helsingborg overfarten til Fynshav- Bøjden, hvor afløser indtil FYNSHAV vender tilbage ca. 15. juni 2025." Oplyst af Michael Nielsen
Færgen M/S MERCANDIA IV som afløser på overfarten mellem Fynshav og Bøjden, den 30. maj 2025.
"ynshav- Bøjden overfarten blev indtil 31. oktober 2024 betjent af to færger FRIGG SYDFYN og FYNSHAV. Den 1. november 2024 blev FYNSHAV overført til Kalundborg- Kolby Kaas overfarten som afløser, da man manglede en færge på denne rute. I foråret 2025 blev det for lidt med én færge på Fynshav- Bøjden. Derfor blev MERCANDIA IV hentet fra Helsingør- Helsingborg overfarten til Fynshav- Bøjden, hvor afløser indtil FYNSHAV vender tilbage ca. 15. juni 2025." Oplyst af Michael Nielsen
Færgen M/S MERCANDIA IV som afløser på overfarten mellem Fynshav og Bøjden, den 30. maj 2025.
"ynshav- Bøjden overfarten blev indtil 31. oktober 2024 betjent af to færger FRIGG SYDFYN og FYNSHAV. Den 1. november 2024 blev FYNSHAV overført til Kalundborg- Kolby Kaas overfarten som afløser, da man manglede en færge på denne rute. I foråret 2025 blev det for lidt med én færge på Fynshav- Bøjden. Derfor blev MERCANDIA IV hentet fra Helsingør- Helsingborg overfarten til Fynshav- Bøjden, hvor afløser indtil FYNSHAV vender tilbage ca. 15. juni 2025." Oplyst af Michael Nielsen
Færgen M/S MERCANDIA IV som afløser på overfarten mellem Fynshav og Bøjden, den 30. maj 2025.
"ynshav- Bøjden overfarten blev indtil 31. oktober 2024 betjent af to færger FRIGG SYDFYN og FYNSHAV. Den 1. november 2024 blev FYNSHAV overført til Kalundborg- Kolby Kaas overfarten som afløser, da man manglede en færge på denne rute. I foråret 2025 blev det for lidt med én færge på Fynshav- Bøjden. Derfor blev MERCANDIA IV hentet fra Helsingør- Helsingborg overfarten til Fynshav- Bøjden, hvor afløser indtil FYNSHAV vender tilbage ca. 15. juni 2025." Oplyst af Michael Nielsen
E/F NERTHUS af Fynshav i Kalundborg færgeleje, den 3. juni 2025 i Kalundborg Havn.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
E/F NERTHUS af Fynshav på Kalundborg Fjord, den 3. juni 2025.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
E/F NERTHUS af Fynshav på Kalundborg Fjord, den 3. juni 2025.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
E/F NERTHUS af Fynshav på Kalundborg Fjord, den 3. juni 2025.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
E/F NERTHUS af Fynshav på Kalundborg Fjord, den 3. juni 2025.
"Færgen skal sejle på overfarten mellem Fynshav og Bøjden fra omkring 1. oktober i år.
Når det først sker på det tidspunkt, skyldes det af færgen 16 juni indsættes midlertidigt på overfarten mellem Kalundborg og Ballen på Samsø" Kilde Michael Nielsen
Kapacitet :600 passagerer og 188 biler.
Linietegning
Aage Utzon tegnede Helsingørjollen i 1946 som en modernisering af Aalborgjollen. Helsingørjollen var mere skarp i linjerne og med dybere køl, og jollen blev rigget med en moderne bermudarig.
Lige som Ålborgjollen kunne der frit bygges til klassen.
Helsingørjollen er i mindre omfang brugt som øvelsesbåd, men de fleste er bygget til privat ejer.
Helsingørjollen ses stadig på vandet.
Byggetegning
Aage Utzon tegnede Helsingørjollen i 1946 som en modernisering af Aalborgjollen. Helsingørjollen var mere skarp i linjerne og med dybere køl, og jollen blev rigget med en moderne bermudarig.
Lige som Ålborgjollen kunne der frit bygges til klassen.
Helsingørjollen er i mindre omfang brugt som øvelsesbåd, men de fleste er bygget til privat ejer.
Helsingørjollen ses stadig på vandet.
3 mst. bark THYRA af Rønne ført af kapt. C. Larsen.
Farvelagt tegning på Rønne Museum (?)
Omb. 1874 på Korsør Skibsværft til Grønlandsfart. Fragtet i perioder til KGH for fart på Grønland. Solgt 1894-03-31 til partrederi i Rønne med BR. hos købmand Mogens Christensen. Omrigget til skonnert 3-m.
Havareret 1872-08-19 på rejse fra Liverpool til Libau med salt. Strandet ved Bakkene ved Poulsker, Bornholm. Flotbragt 1872-08-23 og rep i Rønne.
Strandet ved Bude i Cornwall. Slettet 1896-11-25 R. i dansk register.
3 mst. bark THYRA af Rønne ført af kapt. P.C.Bohn
Tegning på Rønne Museum (?)
Omb. 1874 på Korsør Skibsværft til Grønlandsfart. Fragtet i perioder til KGH for fart på Grønland. Solgt 1894-03-31 til partrederi i Rønne med BR. hos købmand Mogens Christensen. Omrigget til skonnert 3-m.
Havareret 1872-08-19 på rejse fra Liverpool til Libau med salt. Strandet ved Bakkene ved Poulsker, Bornholm. Flotbragt 1872-08-23 og rep i Rønne.
Strandet ved Bude i Cornwall. Slettet 1896-11-25 R. i dansk register.