• På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Bro og skanse
    Dæk
    FARTØJ
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Visitkort til forretning i Singapore - muligvis modtaget i en lufthavnsforretning .
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Dæk
    FARTØJ
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Visitkort til forretning i Singapore - muligvis modtaget i en lufthavnsforretning .
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Dæk
    FARTØJ
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Stemning fra Singapore, 1956.
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Dæk
    FARTØJ
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    B O A C fly der bragte Poul Bang fra Bangkog til Singapore. Afrejst til Singapore den 3. august med ankomst samme dag. 9 ugers arbejde med beklædning af båddæk og poop dæk med kanvas og gangriste, Hjemme igen omkring 01. oktober 1956
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udrejse til Bangkok den 31. juli 1956-ankom der den 2.auguast 1956. Foto fra opholdet i Bangkok. Mærsk Lines Kontor.
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udrejse til Bangkok den 31. juli 1956-ankom der den 2.auguast 1956. Foto fra opholdet i Bangkok. Stemning med bl. andet et tempel
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Fremmed havn
    Kronologi
    Livet i land
    Motorskib
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udrejse til Bangkok den 31. juli 1956-ankom der den 2.auguast 1956. Foto fra opholdet i Bangkok. Trafik med sporvogn, bil, rickshaw og cykler.
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    Asien
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Udrejse til Bangkok den 31. juli 1956-ankom der den 2.auguast 1956. Foto fra opholdet i Bangkok. En motoriseret Rickshaw
  • På rejse med M/S TREIN MÆRSK, 1956
    1900-tallet
    FARTØJ
    Fragtskib
    Kronologi
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Bro og skanse
    Dæk
    Skibsbygning
    Reparation
    Topografi
    Asien
    Udrejse til Bangkok den 31. juli 1956-ankom der den 2.auguast 1956. Afrejst til Singapore den 3. august med ankomst samme dag. 9 ugers arbejde med beklædning af båddæk og poop dæk med kanvas og gangriste, Hjemme igen omkring 01. oktober 1956 Udklip fra et postkort med M/S TREIN MÆRSK.
  • m/s HANS CHRISTIAN ANDERSEN
    Motorskib
    Krydstogtskib
    Passagerskib
    Fartøj
    Sejlskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    General arrangement, ombygget Skibet blev tegnet og bygget i Holland ved N.V Scheepswerft, Appingedam. Rederiet var Scan Carib Cruise, Cph som krydstogtskib med sejl. 1976 blev skibet købt af Handelsministeriet og ombygget til navigations-træningsskib,
  • M/S HANS CHRISTIAN ANDERSEN
    Motorskib
    Krydstogtskib
    Passagerskib
    Sejlskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    General arrangement Skibet blev tegnet og bygget i Holland ved N.V Scheepswerft, Appingedam. Rederiet var Scan Carib Cruise, Cph som krydstogtskib med sejl. 1976 blev skibet købt af Handelsministeriet og ombygget til navigations-træningsskib,
  • M/S HANS CHRISTIAN ANDERSEN
    Motorskib
    Krydstogtskib
    Passagerskib
    Sejlskib
    Skibsbygning
    Konstruktion
    1900-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Sejlarrangement, "Tuigplan" Skibet blev tegnet og bygget i Holland ved N.V Scheepswerft, Appingedam. Rederiet var Scan Carib Cruise, Cph som krydstogtskib med sejl. 1976 blev skibet købt af Handelsministeriet og ombygget til navigations-træningsskib,
  • M/S JASMIN
    Fartøj
    Motorskib
    Tankskib
    Norge
    1939 - 1945
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    General arrangement, ombygget Skibet blev søsat 1939 ved Odense Stålskibsværft som bygn 87. Det var en tanker kontraheret af Anders Jahre, Sandfjord Norge. Skibet blev færdig 1942 men Konfiskeret af den tyske besættelsesmagt og næ HOLSTIEN. Tegningen viser det ombyggede fartør der skulle bruges som U-båd støtteskib og udrustet til forsyninger og soldater.1945 blev skibet tilbageleveret til Norge.
  • Til søs med OLUF SVEN
    1900-tallet
    Ekspeditionsskib
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorskib
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Værft i Danmark
    Foto fra en ekspedition til Sydpolen med M/S OLUF SVEN der var chartret af den britiske regering. Stemningsbilleder fra afsejling sansk havn. Chartret til britisk ekspedition.
  • 4m. Sletskonnert
    Sejlskib
    4-mastet skonnert
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Linietegning Tegnet ca 1916 og bygget frem til 1922 blev der bygget 5stk 4 mastede sletskonnerter hos I Koefoeds Skibsbyggeri i Faxe Ladeplads. Det var store moderne skibe (lvl: 130') og billige i drift, krævede ikke så stor besætning som rå-riggede skibe. 4 stk blev bygget til Dannevirke A/S København
  • 4m. Sletskonnert
    Sejlskib
    4-mastet skonnert
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Opstalt, plan og rignings detailer. Skibsinspektørens anmærkninger til konstruktionen er givet. Tegnet ca 1916 og bygget frem til 1922 blev der bygget 5stk 4 mastede sletskonnerter hos I Koefoeds Skibsbyggeri i Faxe Ladeplads. Det var store moderne skibe (lvl: 130') og billige i drift, krævede ikke så stor besætning som rå-riggede skibe. 4 stk blev bygget til Dannevirke A/S København
  • DRONNING DAGMAR
    Sejlskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Topografi
    4-mastet skonnert
    Søhistorisk Registratur
    Sejltegning Tegnet ca 1916 og bygget frem til 1922 blev der bygget 5stk 4 mastede sletskonnerter hos I Koefoeds Skibsbyggeri i Faxe Ladeplads. Det var store moderne skibe (lvl: 130') og billige i drift, krævede ikke så stor besætning som rå-riggede skibe. 4 stk blev bygget til Dannevirke A/S København
  • NORDBORG
    Sejlskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Topografi
    4-mastet skonnert
    Søhistorisk Registratur
    Sejltegning Tegnet ca 1916 og bygget frem til 1922 blev der bygget 5stk 4 mastede sletskonnerter hos I Koefoeds Skibsbyggeri i Faxe Ladeplads. Det var store moderne skibe (lvl: 130') og billige i drift, krævede ikke så stor besætning som rå-riggede skibe.
  • DRONNING MARGRETHE
    Sejlskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Topografi
    4-mastet skonnert
    Søhistorisk Registratur
    Sejltegning Tegnet ca 1916 og bygget frem til 1922 blev der bygget 5stk 4 mastede sletskonnerter hos I Koefoeds Skibsbyggeri i Faxe Ladeplads. Det var store moderne skibe (lvl: 130') og billige i drift, krævede ikke så stor besætning som rå-riggede skibe. 4 stk blev bygget til Dannevirke A/S København
  • DRONNING THYRA (II)
    Sejlskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Topografi
    4-mastet skonnert
    Søhistorisk Registratur
    Sejltegning Tegnet ca 1916 og bygget frem til 1922 blev der bygget 5stk 4 mastede sletskonnerter hos I Koefoeds Skibsbyggeri i Faxe Ladeplads. Det var store moderne skibe (lvl: 130') og billige i drift, krævede ikke så stor besætning som rå-riggede skibe. 4 stk blev bygget til Dannevirke A/S København
  • Helsingør Jollen
    Jolle
    Lystfartøj
    1900-tallet
    Topografi
    Kronologi
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Søhistorisk Registratur
    Sejlskib
    Linietegning Aage Utzon tegnede Helsingørjollen i 1946 som en modernisering af Aalborgjollen. Helsingørjollen var mere skarp i linjerne og med dybere køl, og jollen blev rigget med en moderne bermudarig. Lige som Ålborgjollen kunne der frit bygges til klassen. Helsingørjollen er i mindre omfang brugt som øvelsesbåd, men de fleste er bygget til privat ejer. Helsingørjollen ses stadig på vandet.
  • Helsingør Jollen
    Jolle
    Lystfartøj
    1900-tallet
    Topografi
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Byggetegning Aage Utzon tegnede Helsingørjollen i 1946 som en modernisering af Aalborgjollen. Helsingørjollen var mere skarp i linjerne og med dybere køl, og jollen blev rigget med en moderne bermudarig. Lige som Ålborgjollen kunne der frit bygges til klassen. Helsingørjollen er i mindre omfang brugt som øvelsesbåd, men de fleste er bygget til privat ejer. Helsingørjollen ses stadig på vandet.
  • 3 mst. bark THORA af Nordby, Fanø
    Ukendt
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    3 mst. bark THORA af Nordby under udrulning 1896; S. Abrahamsens værft. THORA var sidste sejlskib bygget på Fanø. Abrahamsen flyttede til Esbjerg.
  • 3 mst. bark THORA af Nordby, Fanø
    Ukendt
    Skibsbygning
    Søsætning og stabelafløbning
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Sejlskib
    Bark
    3-mastet bark
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    3 mst. bark THORA af Nordby under udrulning 1896; S. Abrahamsens værft. THORA var sidste sejlskib bygget på Fanø. Abrahamsen flyttede til Esbjerg.
  • 3 mst. bark THORALF
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Bedding
    3 mst. bark THORALF på bedding. (THOLAF?) Forlist 1918 - Ved forliset gik besætningen i egne både og roede mod land. Efter at have roet de ca. 20 sm var de skibbrudne tæt på fyrskibet, der afgav signal til passerende damper om at optage de skibbrudne, og næste dag blev de landsat i Queenstown.