3-mst. bark SEUTE DEERN af Bremerhaven.
Museumsskib.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
3-mst. bark SIGYN af Åbo.
Bygget i Göteborg, sejlede under svensk flag fra 1877 til 1927, først fra Göteborg, senere Halmstad og Raa.
Efter forlis i 1913 ombygget til skonnert.
Museumskib i Åbp fra 1939.
Se også :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigyn_(1887)
3-mst. bark SIGYN af Halmstad.
Bygget i Göteborg, sejlede under svensk flag fra 1877 til 1927, først fra Göteborg, senere Halmstad og Raa.
Efter forlis i 1913 ombygget til skonnert.
Se også :
https://sv.wikipedia.org/wiki/Sigyn_(1887)
Affotografering af farvelagt tegning af J. S. Hemsen (ifølge påklæbet seddel fra 1794): "Das Schmack Schif Johannes Mads = Johannsen, zum an denken von Søren Lassen". (Fanøskib). - Smakken ses foran for tværs mod styrbord, sejlende rumskøds med vinden ind fra bagbord. - Bredt fyldigt skrog, glatskrabet med bred sort gang; hukkertstævn; ved siden sort sværd; på dækket bag masten dækshus med sort tag; dør i midten; agter grøn rorpind med rorgænger; enkelte søfolk ses; to spryd, et på hver side af stævnen; mast med 2 ræer og gaffel; agter papegøjemast (stående på skakbrætlignende dæk over rorpinden); skibet fører jager, klyver, stagsejl; på masten råsejl og gaffelsejl, på papegøjemasten gaffelsejl; på mastetoppen Dannebrogsvimpel, på papegøjemastens top Dannebrog; grønsorte bølger med hvide skumtoppe; lys himmel med skyer; flyvende fugle. Under billedet ovenfor citerede tekst, samt signatur: "Fecit Js. Hemsen". Billedet omgivet af blæktegnet ramme, amatørmæssigt udført. Sort buet ramme. Bag glas. - 25,4 x 43,7 cm.
Kromann: Fanøs hist. III, 11: Bygget Holland 1767, 12 cmlstr; skipperen døde 1827; sst. s. 17: 1801 byggedes en ny smak af samme navn, med samme skipper; 16½ cmlstr.
Segelschullshiff Takel und Winden (Blohm & Voss)
Skibet er bygget på B&W 1907. Rederiet var Handelsflådens Skoleskib for Befalingsmænd. Skibet blev befragtet og drevet af DFDS indtil 1929 hvor det bliver solgt til Gustav Erikson, Mariehamn. Med base i Ålandsøerne var skibet en del af Eriksons store flåde af sejlskibe der sejlede korn, gødning og andet bulk rundt om jorden. Efter flere års oplægning solgt i 1951 til Gøteborg og bevaret. Skibet er idag (2025) hotelskib i Gøteborg
Segel und Takel -Riss (Blohm & Voss)
Skibet er bygget på B&W 1907. Rederiet var Handelsflådens Skoleskib for Befalingsmænd. Skibet blev befragtet og drevet af DFDS indtil 1929 hvor det bliver solgt til Gustav Erikson, Mariehamn. Med base i Ålandsøerne var skibet en del af Eriksons store flåde af sejlskibe der sejlede korn, gødning og andet bulk rundt om jorden. Efter flere års oplægning solgt i 1951 til Gøteborg og bevaret. Skibet er idag (2025) hotelskib i Gøteborg
Statisk stabilitetskurve.
Skibet er bygget på B&W 1907. Rederiet var Handelsflådens Skoleskib for Befalingsmænd. Skibet blev befragtet og drevet af DFDS indtil 1929 hvor det bliver solgt til Gustav Erikson, Mariehamn. Med base i Ålandsøerne var skibet en del af Eriksons store flåde af sejlskibe der sejlede korn, gødning og andet bulk rundt om jorden. Efter flere års oplægning solgt i 1951 til Gøteborg og bevaret. Skibet er idag (2025) hotelskib i Gøteborg
General arrangement
Skibet er bygget på B&W 1907. Rederiet var Handelsflådens Skoleskib for Befalingsmænd. Skibet blev befragtet og drevet af DFDS indtil 1929 hvor det bliver solgt til Gustav Erikson, Mariehamn. Med base i Ålandsøerne var skibet en del af Eriksons store flåde af sejlskibe der sejlede korn, gødning og andet bulk rundt om jorden. Efter flere års oplægning solgt i 1951 til Gøteborg og bevaret. Skibet er idag (2025) hotelskib i Gøteborg
Spantebeskrivelse, ståltegning
Skibet er bygget på B&W 1907. Rederiet var Handelsflådens Skoleskib for Befalingsmænd. Skibet blev befragtet og drevet af DFDS indtil 1929 hvor det bliver solgt til Gustav Erikson, Mariehamn. Med base i Ålandsøerne var skibet en del af Eriksons store flåde af sejlskibe der sejlede korn, gødning og andet bulk rundt om jorden. Efter flere års oplægning solgt i 1951 til Gøteborg og bevaret. Skibet er idag (2025) hotelskib i Gøteborg
Linie og spanterids
Skibet er bygget på B&W 1907. Rederiet var Handelsflådens Skoleskib for Befalingsmænd. Skibet blev befragtet og drevet af DFDS indtil 1929 hvor det bliver solgt til Gustav Erikson, Mariehamn. Med base i Ålandsøerne var skibet en del af Eriksons store flåde af sejlskibe der sejlede korn, gødning og andet bulk rundt om jorden. Efter flere års oplægning solgt i 1951 til Gøteborg og bevaret. Skibet er idag (2025) hotelskib i Gøteborg