Fanølinjens El-færge GROTTE under sejlads mod Esbjerg, den 11. maj 2024
Besejler ruten Esbjerg-Nordby (Fanø).
Kapacitet: 300 passagerer, 35 personbiler
Fanølinjens El-færge GROTTE under sejlads mod Esbjerg, den 11. maj 2024
Besejler ruten Esbjerg-Nordby (Fanø).
Kapacitet: 300 passagerer, 35 personbiler
Fanølinjens El-færge GROTTE under sejlads mod Esbjerg, den 11. maj 2024
Besejler ruten Esbjerg-Nordby (Fanø).
Kapacitet: 300 passagerer, 35 personbiler
Det hollandske tankskib M/S THUN GARLND ved kaj 10 Kalundborg østhavn, den 12. oktober 2025
Det ligger ved Kalundborg Tank Terminal (KTT).
De hvide tanke man ser i baggrunden tilhører KTT.
Kalundborg Tank Terminal A/S foretager kort- og langtidsopbevaring af flydende produkter for kunderne. Det sker i Kalundborg østhavn, hvor KTT's tanke ligger direkte ud til kaj 10 og 11. Kaj 11 (som også omtales som "Oliebroen") tager skibslængder op til 160 meter og har en vanddybde på 9 meter. Kaj 10 kan tage skibslængder op til 200 meter og har en vanddybde på 8 meter.
KTT er et 50/50 joint venture Schultz Shipping A/S og Kalundborg Havn.
KIlde: Michael Nielsen
Det hollandske tankskib M/S THUN GARLND ved kaj 10 Kalundborg østhavn, den 12. oktober 2025
Det ligger ved Kalundborg Tank Terminal (KTT).
De hvide tanke man ser i baggrunden tilhører KTT.
Kalundborg Tank Terminal A/S foretager kort- og langtidsopbevaring af flydende produkter for kunderne. Det sker i Kalundborg østhavn, hvor KTT's tanke ligger direkte ud til kaj 10 og 11. Kaj 11 (som også omtales som "Oliebroen") tager skibslængder op til 160 meter og har en vanddybde på 9 meter. Kaj 10 kan tage skibslængder op til 200 meter og har en vanddybde på 8 meter.
KTT er et 50/50 joint venture Schultz Shipping A/S og Kalundborg Havn.
KIlde: Michael Nielsen
Generalarrangement efter ombygning 1991
Skibet blev bygget på Aalborg Værft i 1976 som det sidste af 4 søsterskibe. Alle bygget til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen blev i 1991 bygget om til Kalundborg-Kolby Kås. Hoveddækket blev lukket i forskibet og bovvisiret blev vandtæt.
Sejlede i mange år som natfærge-farligt gods på Rødby-Puttgarten
Skrueakselarrangement for-agter VP-skruer (variabel pitch)
Skibet blev bygget på Aalborg Værft i 1976 som det sidste af 4 søsterskibe. Alle bygget til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen blev i 1991 bygget om til Kalundborg-Kolby Kås. Hoveddækket blev lukket i forskibet og bovvisiret blev vandtæt.
Sejlede i mange år som natfærge-farligt gods på Rødby-Puttgarten
Artikel i SIGNALPOSTEN 1993
Skibet blev bygget på Aalborg Værft i 1976 som det sidste af 4 søsterskibe. Alle bygget til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen blev i 1991 bygget om til Kalundborg-Kolby Kås. Hoveddækket blev lukket i forskibet og bovvisiret blev vandtæt.
Sejlede i mange år som natfærge-farligt gods på Rødby-Puttgarten
Generalarrangement efter ombygn. 1991, Fredericia Skibsværft.
Skibet blev bygget på Aalborg Værft i 1976 som det sidste af 4 søsterskibe. Alle bygget til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen blev i 1991 bygget om til Kalundborg-Kolby Kås. Hoveddækket blev lukket i forskibet og bovvisiret blev vandtæt.
Sejlede i mange år som natfærge-farligt gods på Rødby-Puttgarten
Generalarrangement
Skibet blev bygget på Aalborg Værft i 1976 som det sidste af 4 søsterskibe. Alle bygget til Helsingør-Helsingborg overfarten. Færgen blev i 1991 bygget om til Kalundborg-Kolby Kås. Hoveddækket blev lukket i forskibet og bovvisiret blev vandtæt.
Sejlede i mange år som natfærge-farligt gods på Rødby-Puttgarten
Sejltegning, mærket sejlmagermester Petersen.
Skibet blev bygget i 1935 som skoleskib og afløser til GEORG STAGE I ( 1882, B&W)
Tegningerne er Frederikshavn Skibsværft, byggetegninger.
Skibet sejler stadig (2025) togter med elever hvert år.
Apteringstegning
Skibet blev bygget i 1935 som skoleskib og afløser til GEORG STAGE I ( 1882, B&W)
Tegningerne er Frederikshavn Skibsværft, byggetegninger.
Skibet sejler stadig (2025) togter med ca 63 elever hvert år.
Linietegning, spanterrids -konstruktionsspanter
Skibet blev bygget i 1935 som skoleskib og afløser til GEORG STAGE I ( 1882, B&W)
Tegningerne er Frederikshavn Skibsværft, byggetegninger.
Skibet sejler stadig (2025) togter med elever hvert år.