Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Generalarrangement Opstalt
Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage.
Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige.
Tegningen er en B&Wtegn for nr.678 ASNÆS og OSV nr 102 RØSNÆS dateret 25/3-1944
Tegningen viser et fragtskib uden krigs-indretning.
General Arrangement opstalt
Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck.
Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater.
Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
Under besættelsen 1940-1945 blev der lavet et byggeprogram for at bygge fragtskibe til Tyskland. Tyskerne havde udviklet en standarttype HANSA, som også skulle bygges ved danske værfter.
Tyskerne skulle levere materialer og værfterne skulle bygge. Kun få skibe blev færdige og en del sabotage forhindrede skibenes ibrugtagning.
Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage.
Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige.
Tegningerne er markeret som Nybg ved B&W nr.678 og OSV nr 102 dateret 25/3-1944
General Arrangement opstalt
Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck.
Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater.
Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
3 mst. bark THORVALDSEN.
Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925.
Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen.
Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse.
Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
3 mst. bark THORVALDSEN.
Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925.
Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen.
Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse.
Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
3 mst. bark THORVALDSEN.
Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925.
Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen.
Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse.
Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
S/S KARLA forliste den 1.1. 1947 pga. minesprægning ifm. med kabelarbejde i den finske bugt. 16 mand omkom.
Her kommer det overlevende mandskab til Havnegade, København, fra Helsingborg, iklædt russiske uniformer, da de blev reddede af russiske minestrygere, som de arbejdede med, og sejlet til Tallinn.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.