• 2 mst. skonnert ADA af Ålborg
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Sejlskib
    Topografi
    Kronologi
    Skonnert
    2-mastet skonnert
    1900-tallet
    Danmark
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    2 mst. skonnert ADA af Ålborg.
  • ALEXANDER af Hobro
    Crumlin, Ole
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Sejlskib
    Topografi
    Kronologi
    Skonnert
    2-mastet skonnert
    1900-tallet
    Motorskib
    Fragtskib
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    ALEXANDER af Hobro. Foto angivet til at være taget i Helsingør 1952, men det ligner ikke.
  • ALEXANDER af Hobro
    Schleimann, Thomas, Svendborg
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Sejlskib
    Topografi
    Kronologi
    Skonnert
    2-mastet skonnert
    1900-tallet
    Motorskib
    Fragtskib
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    ALEXANDER af Hobro.
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • Hansaprogram S/S RØSNÆS
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Generalarrangement Opstalt Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage. Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige. Tegningen er en B&Wtegn for nr.678 ASNÆS og OSV nr 102 RØSNÆS dateret 25/3-1944 Tegningen viser et fragtskib uden krigs-indretning.
  • Hansaprogram Type A
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    General Arrangement opstalt Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck. Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater. Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
  • Hansaprogram
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Under besættelsen 1940-1945 blev der lavet et byggeprogram for at bygge fragtskibe til Tyskland. Tyskerne havde udviklet en standarttype HANSA, som også skulle bygges ved danske værfter. Tyskerne skulle levere materialer og værfterne skulle bygge. Kun få skibe blev færdige og en del sabotage forhindrede skibenes ibrugtagning.
  • Hansaprogram S/S RØSNÆS
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage. Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige. Tegningerne er markeret som Nybg ved B&W nr.678 og OSV nr 102 dateret 25/3-1944
  • Hansaprogram type A
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    General Arrangement opstalt Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck. Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater. Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
  • 4 mst. bark AUDUN
    Schleimann, Thomas, Svendborg
    4-mastet bark
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Fartøj
    Bark
    1900-tallet
    1800-tallet
    Norden
    Norge
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    4 mst. bark AUDUN ved kaj. Neutralitetsbemaling på skrogsiden.
  • 4 mst. bark AUDUN
    Ukendt
    4-mastet bark
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Fartøj
    Bark
    1900-tallet
    1800-tallet
    Norden
    Norge
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    4 mst. bark AUDUN ved kaj i Helsingborg. Rester af neutralitetsbemaling på skrogsiden.
  • 3 mst. bark WIRIÄ af Kbh.
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    1800-tallet
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    Danmark
    Sjælland
    København
    3 mst. bark WIRIÄ af Kbh ved kaj i København 1919.
  • 3 mst. bark VICTORIA af Kolding
    Thure Niklén, Uddevalla
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    3 mst. bark VICTORIA af Kolding. Bygget i Tyskland som ADONIS, senere solgt til Sverige og skiftede navn til VICTORIA. 1915 indflaget til Danmark.
  • 3 mst. bark VICTORIA af Kolding
    Ukendt
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    3 mst. bark VICTORIA af Kolding. Bygget i Tyskland som ADONIS, senere solgt til Sverige og skiftede navn til VICTORIA. 1915 indflaget til Danmark.
  • 3 mst. bark VALDIVIA af København
    Ukendt
    1900-tallet
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1800-tallet
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    3 mst. bark VALDIVIA af København i norsk fjord.
  • 3 mst. bark THORVALDSEN (KGH)
    Nielsen, C.M. (Højrup, Ole (affot.) A 6118)
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Barkentine
    Topografi
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    3 mst. bark THORVALDSEN. Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925. Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen. Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse. Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
  • 3 mst. bark THORVALDSEN (KGH)
    Højrup, Ole (affot.)
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Barkentine
    Topografi
    Issejlads
    Vintersøfart
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    3 mst. bark THORVALDSEN. Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925. Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen. Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse. Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
  • 3 mst. bark THORVALDSEN (KGH)
    Højrup, Ole (affot.)
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Barkentine
    Topografi
    Issejlads
    Vintersøfart
    Krigssøfart
    Neutralitetsbemaling
    3 mst. bark THORVALDSEN. Første KGH-rejse til Grønland 1871 og sidste rejse blev afsluttet 1925. Foretog 1871 til 1925 18 dobbelte og 36 enkelte rejser til Grønland. Overvintrede 1902 i Sukkertoppen. Opbragt 1915-11-03 af engelske styrker og bragt til Lerwick, frigivet igen 1915-12-13 og på to rejser i 1916 indbragt til Shetlandsøerne for undersøgelse. Sidste rejse til Grønland afsluttet i 1925, solgt til Koivisto - Finland i 1928 og omrigget til barkentine. Beslaglagt af Rusland under vinterkrigen 1939-40.
  • M/S EGESKOV
    Ukendt
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Fartøj
    Færge
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Krigssøfart
    Kronologi
    Motorskib
    Neutralitetsbemaling
    Passagerskib
    Stykgodsskib
    Søhistorisk Registratur
    M/S EGESKOV med neutalitetsbemaling.
  • Overlevende mandskab fra S/S KARLAs forlis
    Ukendt
    Dampskib
    Fartøj
    Fragtskib
    Søhistorisk Registratur
    Krigssøfart
    Havari og forlis
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Mandskab
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    S/S KARLA forliste den 1.1. 1947 pga. minesprægning ifm. med kabelarbejde i den finske bugt. 16 mand omkom. Her kommer det overlevende mandskab til Havnegade, København, fra Helsingborg, iklædt russiske uniformer, da de blev reddede af russiske minestrygere, som de arbejdede med, og sejlet til Tallinn. Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.