Generalarrangement Opstalt
Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage.
Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige.
Tegningen er en B&Wtegn for nr.678 ASNÆS og OSV nr 102 RØSNÆS dateret 25/3-1944
Tegningen viser et fragtskib uden krigs-indretning.
General Arrangement opstalt
Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck.
Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater.
Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
Under besættelsen 1940-1945 blev der lavet et byggeprogram for at bygge fragtskibe til Tyskland. Tyskerne havde udviklet en standarttype HANSA, som også skulle bygges ved danske værfter.
Tyskerne skulle levere materialer og værfterne skulle bygge. Kun få skibe blev færdige og en del sabotage forhindrede skibenes ibrugtagning.
Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage.
Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige.
Tegningerne er markeret som Nybg ved B&W nr.678 og OSV nr 102 dateret 25/3-1944
General Arrangement opstalt
Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck.
Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater.
Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
Det danske dampskib S/S ALEXANDER SHUKOFF af København med neutralitetsbemaling under WWI.
Forliste den 22. august 1917.
Læs yderligere under nota bene.
S/S GRETE af Esbjerg har slået bak i Helsingør Havn..
Album med foto af skibe fra rederiet J, Lauritzen. Samlingen er ikke komplet; dækker perioden 1899 - 1962.
Ophavsmand Christian Ulrik Jensen.
S/S ALFA i en ukendt havn.
Album med foto af skibe fra rederiet J, Lauritzen. Samlingen er ikke komplet; dækker perioden 1899 - 1962.
Ophavsmand Christian Ulrik Jensen..
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik