S/S ESBERN SNARE (II)
Kommentar fra Michael Nielsen, 23.01.2023:
...dette skib var det første skib der anløb Esbjerg havn, da den stod færdig. Dette anløb fandt sted den 6 oktober 1873.
Som en yderligere serviceoplysning, kan jeg fortælle at foto 11026 blev taget den 16. januar 1929. På fotoet ses ESBERN SNARE stærkt overiset på vej ind mod Århus havn.
Generalarrangement, Opstalt
Skibet er bygget til Handelsministeriet, Statens Istjeneste i 1923 på Kbhs Flydedok.
Det var kulminationen på mange års tovtrækkeri om man skulle have en specialbygget isbryder og hvordan den skulle se ud.
Den gjorde tjeneste til 1965 hvor den blev hugget op.
Maskinarrangement
Skibet blev bygget til Kgh. Grønlandske Handel afleveret 1947 fra Helsingør Skibsværft. Skibets skrog i egetræ blev bygget på Frederikssund Skibsværft.
Skibet skulle besejle Østgrønland med fragt og passagerer. På returrejsen fra Taasiilaq / Angmasilik forlist skibet udfor Kristiansand efter en eksplosionsbrand i en af motorene.
Skibet var dieselelektrisk -to dieselmotorer leverede strøm til en el-motor der var koblet på skrueakslen.
Generalarrangement
Skibet blev bygget til Kgh. Grønlandske Handel afleveret 1947 fra Helsingør Skibsværft. Skibets skrog i egetræ blev bygget på Frederikssund Skibsværft.
Skibet skulle besejle Østgrønland med fragt og passagerer. På returrejsen fra Taasiilaq / Angmasilik forlist skibet udfor Kristiansand efter en eksplosionsbrand i en af motorene.
Skibet var dieselelektrisk -to dieselmotorer leverede strøm til en el-motor der var koblet på skrueakslen.
S/S LIBAU af København. Skibet blev skruet ned i isen og sank under isgang i Øresund den 16. februar, 1897. Ulykken skete på Lillegrunden syd for Dragør. Her ses LIBAU med en bjergningdamper bagved. Skibet blev senere ophugget i Malmö.
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
S/S ASTA af Kjøbenhavn den 8. januar 1891 på Lysegrunden. Flotbragt af S/S ØRESUND og S/S HERTHA den 3/8-1891
Tekst i album.
"D/S Østersøen-dampskibet Asta var på vej fra Grimsby til Kerteminde lastet med 428 ton kul, da det 8. januar 1891 om aftenen satte sig fast i havisen ved Lysegrunden i Kattegat nord for Hesselø og fik en del vand i lasten.
Den 12 mand besætning reddedes.
Svitzers bjærgningsdamper Øresund ankom til assistance.
Der afholdtes auktion 28. februar i København over vraget af det på Lysegrunden indstrandede stående skib med indehavende restladning og 2. april i Helsingør over inventaret. " KIlde Vrasgwiki
Avisartikler
Bugserbådene M/S GORM og M/S YMER til assistance for den svenske kryder OSCAR II, der afhentede liget af den svenske arveprins Gustav Adolf, der omkom ved flyveulykken i Kastrup den 26. januar 1947.
Havnevæseneta damp bugserbåd GRANE ligger i forgrunden.
Fotograferet den 30. januar 1947
Tekst fra album
"Den svenske prins Gustav Adolf omkom sammen med 21 andre ved flyulykken i Københavns Lufthavn den 26. januar 1947."
Bugserbåd M/S GORM (II) af København assisterer det tyske fragtskib ERNST HUGGO STINNES 11 imo 1144604. Agter ses en uidentificeret FB bugserbåd.
( Det tyske fragtskib forliste i 1941)