3 mst. bark SUSANNE af Marstal på bedding i Svendborg Skibsværft.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal på bedding i Svendborgs Skibsværft.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
3 mst. bark SUSANNE af Marstal på bedding i Svendborgs Skisværft.
Bygget i Whitehaven, England 1875 til tysk reder, som ROUTENBECK. 1896 er ejer J. Davidson & Son, Whitehaven. Solgt 1898 til J. Wimmer & Co., Hamburg, nyt navn BELLAS.
Beslaglagt 1914-1922 i Canada under WW1 og 1922 tildelt Canada som krigsskadeerstatning og reg. som BELLAS (TMKE Reg.nr. 138.081).
Købt 1922 til partrederi i Marstal med BR. hos Kæmner Rasmus Kromann Boye. Hovedkapital fra Pappas & Presser, Le Havre, næ. til SUSANNE og hjs. Marstal.
S/S AARHUS i flydedok, Svendborg Havn.
"Carl Axelsens Jernstøberi og Maskinfabrik A/S havde i perioden 1904-1916 en flydedok ved Nordre Kaj i Svendborg. Flydedokken blev i 1916 overtaget af Svendborg Værft.
Da flydedokken blev etableret i 1904 og AARHUUS blev ophugget i 1909, kan tidspunktet for fotoet fastsættes til perioden 1904-1909." oplyst af Michael Jamni Nielsen
CUTTY SARK af London, fuldskib, nu museumsskib indrettet 1957. liggende i tørdok i Greenwich, bygget 1869 hos Scott & Linton, Dumbarton, 70x12x7m. I baggrunden Greenwich Hospital.
CUTTY SARK af London, fuldskib, nu museumsskib indrettet 1957. liggende i tørdok i Greenwich, bygget 1869 hos Scott & Linton, Dumbarton, 70x12x7m. I baggrunden Greenwich Hospital.
B&W Flydedok nr. 1 under bugsering fra Refshaleøen til 10 meter bassin , den 13. maj 1954 . Her ses M/S YMER af København sammen med PAN Derudover assisterede FRODE og HUGIN også i flytningen.
Bugsering af det belgiske tankskib M/S BRÜSSELS den 8. februar 1960 til B & W, tørdok I. Assisteret af PLUTO, TYR, YMER og PAN.
Tekst fra album.
Kommentar fra Michael Jamni Nielsen, 30.11.2023:
Fotoet er ikke taget i København. Det er taget ved Kockums i Malmø.
Skibet blev bygget ved Kockums (derfor har det svensk flag på fotoet).
Det blev leveret i 1960.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
B&W Flydedok nr. 1 under bugsering fra Refshaleøen til 10 meter bassin , den 13. maj 1954 . Her ses M/S FRODE (I) af København. Derudover assisterede YMER, PAN OG HUGIN også i flytningen.
B&W Flydedok nr. 1 under bugsering fra Refshaleøen til 10 meter bassin , den 13. maj 1954 . Her ses M/S FRODE (I) af København. Derudover assisterede YMER, PAN OG HUGIN også i flytningen.
Bugserbåd M/S PLUTO (II) assisterer ved afløb for bulkcarrier M/S STOVE TRANSPORT, der er bygget på B&W skibsværft i den nye byggedok på østsiden af Refshaleøen.
Foruden PLUTO (II) deltog TYR OG YMER også i bugseringen til Refshaleøen den 15. december 1960, T.H. ses Middelgrundsfortet.
Flydedokken på værftet i Charlotte Amalia, Skt. Thomas i baggrunden og Kulstation HAL i forgrunden.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
6 mastet jern barkentine S/S CITY OF SYDNEY (PACIFIC MAIL LINE), bygget 1875.
Ombygget fra dampskib til 6 mastet barkentine 1919 ved Moore Shipbuilding, Oakland, AUS.
Oplagt fra 1924, solgt til Japan, men blev fundet i for dårlig stand til at sejle turen. Blev istedet brændt udfor Californien.
I tørdok 1919
6 mastet jern barkentine S/S CITY OF SYDNEY (PACIFIC MAIL LINE), bygget 1875.
Ombygget fra dampskib til 6 mastet barkentine 1916 ved Moore Shipbuilding, Oakland.
Oplagt fra 1924, solgt til Japan, men blev fundet i for dårlig stand til at sejle turen. Blev istedet brændt udfor Californien.
I tørdok 1919.