Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk.
Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t)
Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
Generalarrangement Opstalt
Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage.
Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige.
Tegningen er en B&Wtegn for nr.678 ASNÆS og OSV nr 102 RØSNÆS dateret 25/3-1944
Tegningen viser et fragtskib uden krigs-indretning.
General Arrangement opstalt
Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck.
Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater.
Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
Under besættelsen 1940-1945 blev der lavet et byggeprogram for at bygge fragtskibe til Tyskland. Tyskerne havde udviklet en standarttype HANSA, som også skulle bygges ved danske værfter.
Tyskerne skulle levere materialer og værfterne skulle bygge. Kun få skibe blev færdige og en del sabotage forhindrede skibenes ibrugtagning.
Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage.
Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige.
Tegningerne er markeret som Nybg ved B&W nr.678 og OSV nr 102 dateret 25/3-1944
General Arrangement opstalt
Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W.
Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck.
Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater.
Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
Bjergningsfartøj anløber Frederikshavn havn.
Kommentar fra Henk de Winde, 24.07.2025:
GARM [1] pictured in Frederikshavn.
In service: 1925–1953
Owner: A/S Em.Z. Svitzer’s Bjergning-Enterprise (Em.Z.Svitzers Salvage Co. Ltd.) - Frederikshavn
Built: Launched August 1919; delivered March (other source: January) 1920
Yard: Day, Summer & Co. Ltd. - Southampton
Yard number: 181
Dimensions: 43.62 x 41.07 x 8.86 x 4.93 x 4.42 m
Tonnage: 433 GRT; 330 dwt
Callsign: N.G.D.T. / O.Y.Q.B.
Lloyds/IMO: 10395 Lloyds Register 1950/1951; 1144365
Engine: 3-cylinder Triple Expansion shipyard ship, 18 ¼”x28 ½”x48 ¼”:28”
Power: 1,200 ihp
Speed: 14 knots (another source stated 12.5 knots)
Purchased: June 9, 1925 (another source stated September 2, 1925) as SAINT ENODER from the Admiralty - London
Sold: In December 1953 to H.I. Hansen - Odense for scrapping
Notes: She was on the slipway as SAINT OSYTH.
In March 1920, she was transferred to the British Navy as SAINT ENODER.
Kirkeskib fra ukendt kirke. 3 mastet fregat med dampmotor. Set fra bagbord side.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne.
Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
S/S LIBAU af København. Skibet blev skruet ned i isen og sank under isgang i Øresund den 16. februar, 1897. Ulykken skete på Lillegrunden syd for Dragør. Her ses LIBAU forfra, liggende tildels hævet mellem Svitzers bjergningsdampere S/S HELSINGØR og S/S SKANDINAVIEN. S/S KATTEGAT og S/S KASTRUP deltog også i bjergningen.