• S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • S/S HAUSSA S/S WANGEROOGE
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Skrueaksel tegninger. Tegninger nødvendig for at forberede og udføre et skrueakseltræk. Skrueaksetræk formodentlig foretaget ved Odense Stålskibsværft i 1944. Skibet er bygget ved Bremer Vulcan, Vegesack og afleveret 1943. Iflg Marcussen er det det første færdigbygget Hansa type B (Dw 5.280t) Af tegningerne fremgår to byggenummer: 763 s/s HAUSSA 0g 764 s/s WANGEROOGE. Det kan ikke fra tegningerne udledes hvilket skib der var i Odense og fik udboret stævnrøret. OSV-tegninger er dateret 11/2-1944
  • Hansaprogram S/S RØSNÆS
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Generalarrangement Opstalt Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage. Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige. Tegningen er en B&Wtegn for nr.678 ASNÆS og OSV nr 102 RØSNÆS dateret 25/3-1944 Tegningen viser et fragtskib uden krigs-indretning.
  • Hansaprogram Type A
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    General Arrangement opstalt Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck. Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater. Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
  • Hansaprogram
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Under besættelsen 1940-1945 blev der lavet et byggeprogram for at bygge fragtskibe til Tyskland. Tyskerne havde udviklet en standarttype HANSA, som også skulle bygges ved danske værfter. Tyskerne skulle levere materialer og værfterne skulle bygge. Kun få skibe blev færdige og en del sabotage forhindrede skibenes ibrugtagning.
  • Hansaprogram S/S RØSNÆS
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Skibet blev afleveret den 8/10-1944 fra Odense Stålskibsværft. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat til levering til dansk reder. Havareret 1944-08-10 i Odense havn ved sabotage. Hævet og rep. Fingeret grundstødning 1945-04-09 ved Ven, hvor Svitzers slæbebåde samledes og sammen med skibet flygtede til Sverige. Tegningerne er markeret som Nybg ved B&W nr.678 og OSV nr 102 dateret 25/3-1944
  • Hansaprogram type A
    Fragtskib
    Dampskib
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Kronologi
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    General Arrangement opstalt Skibet kan være projekt tegning til nyb 677 som blev til S/S IRENE OLDENDORF afl 21/12-1944 fra B&W. Kontraheret i Hansa-programmet af Schiffahrt-Treuhand GmbH., Hamburg i samarbejde med danske stat. Skibet blev saboteret og slæbt til Lübeck. Skibet er vist med fundamenter til maskingevær og aptering til soldater. Tegningerne er en B&W projekttegning dateret 2/6-1943
  • Model af SMS EMDEN
    Ukendt
    Modelskib
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Orlogsskib
    Krydser
    Dampskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Topografi
    Europa
    Asien
    Orlogsskib "let krydser" af Dresden klassen SMS EMDEN.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Redningsbåd
    Personalia
    Redningsvæsen
    Redningskrans
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet.
  • 3 mst. bark VINETA af Flekkefjord
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Kronologi
    1800-tallet
    1900-tallet
    Topografi
    Norden
    Norge
    Slæbe- og bugserbåd
    Dampskib
    3 mst. bark VINETA af Flekkefjord på slæb.
  • Bjergningsfartøj anløber Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Bjergningsfartøj
    Bjergningsfartøj anløber Frederikshavn havn. Kommentar fra Henk de Winde, 24.07.2025: GARM [1] pictured in Frederikshavn. In service: 1925–1953 Owner: A/S Em.Z. Svitzer’s Bjergning-Enterprise (Em.Z.Svitzers Salvage Co. Ltd.) - Frederikshavn Built: Launched August 1919; delivered March (other source: January) 1920 Yard: Day, Summer & Co. Ltd. - Southampton Yard number: 181 Dimensions: 43.62 x 41.07 x 8.86 x 4.93 x 4.42 m Tonnage: 433 GRT; 330 dwt Callsign: N.G.D.T. / O.Y.Q.B. Lloyds/IMO: 10395 Lloyds Register 1950/1951; 1144365 Engine: 3-cylinder Triple Expansion shipyard ship, 18 ¼”x28 ½”x48 ¼”:28” Power: 1,200 ihp Speed: 14 knots (another source stated 12.5 knots) Purchased: June 9, 1925 (another source stated September 2, 1925) as SAINT ENODER from the Admiralty - London Sold: In December 1953 to H.I. Hansen - Odense for scrapping Notes: She was on the slipway as SAINT OSYTH. In March 1920, she was transferred to the British Navy as SAINT ENODER.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Personalia
    Portræt
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet. Messedrengen William på dækket.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Redningsbåd
    Personalia
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet. Messedrengen William under redningsbåden.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Skibsdetaljer
    Skorsten
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet. Den lyse skorsten med mørkt bånd er DANA
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Skibsbygning
    Bedding
    Havundersøgelsesskib DANA på bedding i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Skibsdetaljer
    Skorsten
    Ventilation
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet.
  • Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn
    Ukendt
    Havnevæsen
    Havn
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Dampskib
    Havundersøgelsesskib DANA i Frederikshavn. Forlænget 1939, til: 165,0 x 28,0 x 13,5 feet.
  • S/S M.G. MELCHIOR
    Ukendt
    Dampskib
    Fragtskib
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Fartøj
    Kronologi
    1900-tallet
    S/S M.G. MELCHIOR i Frederikshavn.
  • Kirkeskib fra ukendt kirke
    Ukendt
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Fartøj
    Kirkeskib
    Sejlskib
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Fregat
    Fuldskib
    Dampskib
    Kirkeskib fra ukendt kirke. 3 mastet fregat med dampmotor. Set fra bagbord side. Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
  • S/S LIBAU af København
    Bauer, V.C., København
    1800-tallet
    Bjergningsaktion
    Bjergningsfartøj
    Bjergningsvæsen
    Dampskib
    Danmark
    Fartøj
    Farvande
    Issejlads
    Isvinter
    Kronologi
    Redningsaktion
    Redningsvæsen
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Vintersøfart
    Øresund
    S/S LIBAU af København. Skibet blev skruet ned i isen og sank under isgang i Øresund den 16. februar, 1897. Ulykken skete på Lillegrunden syd for Dragør. Her ses LIBAU forfra, liggende tildels hævet mellem Svitzers bjergningsdampere S/S HELSINGØR og S/S SKANDINAVIEN. S/S KATTEGAT og S/S KASTRUP deltog også i bjergningen.