Blyantstegning af P. A. Plum (1815-76), udført på GALATHEA-ekspeditionen: 'Fra 'Galathea's Dæk'; siddende sømand på dækket, i profil mod højre, i færd med at reparere tøj; han har baret på hovedet, bluse og lange bukser; i baggrunden lønningen og dækshus. Usigneret. Opklæbet på karton. 12.8 x 17.3 cm.
Placeret i mappe 1 - Bogæske 1.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Filtrerapparat til vand fremstillet af mørkebrunt stengods.
Hansen, Baldur
Søhistorisk Registratur
Livet om bord
Kabys
Madlavning
Proviant
Arbejdsredskaber
Sundhedsvæsen
Hygiejne
Museer og samlinger
Handels- og Søfartsmuseet
M/S Museet for Søfart
Topografi
Danmark
Sjælland
Helsingør
Filtrerapparat til vand fremstillet af mørkebrunt stengods.
Firma AB Kuntze ca. 1900.
Har været brugt i Fyr- og Vagervæsenets skibe.
Org. på M/S.
H&S årbog 1977, s. 21.
Foto fra Danmark-Ekspeditionen 1906-08. Der vaskes. Billedet stammer fra 2. maskinmester Hermann Koefoeds samling. De fleste af billederne i samlingen er identiske med billeder i de øvrige ekspeditionesdeltageres samlinger, da de delte med hinanden.
Foto fra Danmark-Ekspeditionen 1906-08. Der gøres rent i messen. I vintermørket kunne det være svært at se, hvor beskidt der var, så når lyset brød frem var der brug for rengøring. Luften må have været tung af piberøg. Billedet stammer fra 2. maskinmester Hermann Koefoeds samling. De fleste af billederne i samlingen er identiske med billeder i de øvrige ekspeditionesdeltageres samlinger, da de delte med hinanden.
Har tilhørt en finsk sømand Abraham Saarela og ejes nu af Sjöhistoriska byrå i Helsinki.
Ill. til Henning Henningsen: "Den finske sømand og hans omdømme" i Budkavlen 1980 (Sjöhistorisk Museet vid Åbo Akademi).
Kaptajn Peter Korsholm på kommandobroen om bord på færgen MERCANDIA IV på overfarten Sundbroen (Helsingør - Helsingborg). Rederiet Mercandia.
Kommentar fra Peter Korsholm, 6.9.2021:
"Rederi: Oprindeligt Mercandia
Overfarten fik ved starten 1/6-1996 navnet: SundBroen.
1997-04 navneændring til: HH Ferries
Blev 2009-11 slået sammen med Scandlines (og jeg mistede mit job - ØV!)
26.11.2018: HH FERRIES HELSINGØR ApS skifter navn til FORSEA Ferries
https://www.soefart.dk/article/view/631374/hh_ferries_skifter_navn_og_indvier_verdens_storste_batteridrevne_faerger"
Et besætningsmedlem arbejder med spillet på dækket.
Foto fra Arne Hans Christensens fotoalbum. Han gjorde rejsen, som letmatros i perioden 31. maj 1937 - 4. marts 1938.
Styrehuset om bord på M/S NORDIA af Hasseriis fotograferet efter påsejling i Aalborg, dateret 10.11.1960.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.