General arrangement, ombygget
Skibet blev søsat 1939 ved Odense Stålskibsværft som bygn 87. Det var en tanker kontraheret af Anders Jahre, Sandfjord Norge. Skibet blev færdig 1942 men Konfiskeret af den tyske besættelsesmagt og næ HOLSTIEN. Tegningen viser det ombyggede fartør der skulle bruges som U-båd støtteskib og udrustet til forsyninger og soldater.1945 blev skibet tilbageleveret til Norge.
S/S KNUD under sejlads.
13. maj 1940 blev KNUD overtaget af det britiske Ministry of War Transport. Omdøbt til S/S HARDICANUTE
Deltog i 1944 i den allierede invasion af Frankrig.
Tilbageleveret til DFDS den 22. september 1945.
S/S LIMFJORDEN (II) med neutralitetsbemaling i en ukendt havn.
1940.
-1945: Fart hovedsalig København – Kolding – Haderslev – Aabenraa – Sønderborg, København – Vejle – Horsens eller Aalborg – Limfjorden. Kilde: Færgejournalen
FB bugserbådene M/S YMER og M/S GORM assisterer det danskbyggede norske fragtskib M/S CONCORDIA mod B & W skibsværft i København efter minesprængning i Kattegat, januar 1942. Svitzer indgår kontrakt den 18. januar 1942 vedr. bjergningen. ( Denne kontrakt kan ses på https://www.sjohistorie.no/no/skip/6273/ under dokumenter )
Bugserbåd M/S YMER af København assisterer det danske fragtskib S/S ODIN (imo 1140276) ved Hellerup Værft (anført i album).
Bugserbåd M/S GORM ses ved stævnen af ODIN.
Bugserbåd M/S YMER af København assisterer det danske fragtskib M/S LOUISIANA (5605840) i Københavns Havn. EN FB bugserbåd ses ved stævnen af LOUISIANA.
Bugserbåd M/S YMER af København assisterer tankskib M/S ALFRED GLEGG ex NORDFRIESLAND (Ty.). (Skrevet med blyant i album)
"Kontraheret af Maritime Trading Ltd., Panama. Overtaget før færdiggørelse fraTyskland. Leveret efter krigen til kontrahenten og næ. til ALFRED CLEGG. Solgt 1953 til Arcadia Skibs-A/S, Oslo, og næ. til HØEGH RAMBLER. Solgt 1954 Hansen-Tangens Rederi, Kristiansand S, og næ. til ADNA. Oph. 1962-07-28 i Hong Kong." Kilde J. Marcussen