Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Fragtskib M/S TROJA af København ved en kaj i Haugesund, Norge.
Oprindeligt et dampskib. Blev ombygget og ilagt diesel motor i 1951 hos H.C. Christensens Staalskibsværft i Marstal.
Fragtskib M/S BUCCANEER af Svendborg ved en kaj i Oslo Havn,
Forliste i Nordsøen ved Hook van Holland, den 7. november 1967. Besætningen på 8 mand blev reddet.
Postkort med parti fra Esbjerg Havn. Ved kajen ses DFDS fragtskib M/S COLUMBIA og for indgående i havnen gastanker BETTY NORDGAS, o. 1965.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Englandskajen i Esbjerg Havn; forrest ses passagerskib M/S PARKESTON. En af SVITZERs bugserbåde er på vej hen til skibene.
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Englandskajen i Esbjerg Havn; Til venstre ses passagerskib M/S ENGLAND og til højre under afsejling M/S KRONPRINSESSE INGRID, 1964
Bemærk, billedet er markeret rødt, da museet ikke har rettighederne. Hvis du skal bruge billedet kommercielt, bedes du rette henvendelse til evt. rettighedshaver plus til museet på hg@mfs.dk.
Vandpåfyldning i Helsingør Havn fra Vandcompagniets hus.
I Helsingør nedlagde man fra 1576 egetræsrørledninger fra dammene bag byen og ned til denne. Fra et "vandhus" ved havnebroen solgte man ferskvand til skibene. Et privat vandkompagni stod for salget.
Her hvor så mange skibe årligt ankrede op for at betale øresundstold, blev der tit slagsmål blandt de ventende søfolk, der lå i deres både, for at få deres medbragte tønder fyldte, og der måtte streng justits til, for at enhver fik efter tur, uden at springe over køen.
Man måtte straks anmelde sig hos vandmanden og afvente sin tur.
På billedet ses at skibene på reden har sendt både ind med fadeværk for at indtage vand fra Vandcompagniets lille træhus, bygget som et græsk tempel.(tekst Henning Henningsen)