Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
M/S MERETE BASSE. Hun blev køllagt som dampskib under Hansaprogrammet - Shiffahrt-Treuhand Gmbh., Hamburg. Beskadiget og sænket ved sabotage 4. september 1944. Efter krigen hævet og færdigbygget i Belgien. Solgt til Danmark i 1961.
S/S AARØ liggende i Cardiff havn. Skibet, der blev bygget til D/S Heimdal i 1925, blev i 1940 overtaget af Ministry of War Transport. Skibet deltog i invasionen i Normandiet 6. juni 1944. Totalforlist samme år i invasionshavnen Omaha Bay i Normandiet efter kollision med norske S/S LYSLAND.
S/S AARØ liggende i Cardiff havn. Skibet, der blev bygget til D/S Heimdal i 1925, blev i 1940 overtaget af Ministry of War Transport. Skibet deltog i invasionen i Normandiet 6. juni 1944. Totalforlist samme år i invasionshavnen Omaha Bay i Normandiet efter kollision med norske S/S LYSLAND.
Britisk minestryger under dansk flag. En af de fire britiske Motor Minesweepers allokeret til Danmark (MMS 1016, MMS 1038, MMS 1042 og MMS 1044). Skibene ankom fra England i september 1945. Tilbageleverert til England i 1950. (MMS 1016 grundstødte 1946 og kunne ikke bjerges). De blev bygget i Storbritannien 1942-44. Depl 360 ton. Diesel 500 hp. 10 knob. 2 x 20 mm kanon og 4 x maskingevær. 24 mand.
Mange britiske MMS og BYMS benyttedes af Danmark, Norge, Holland, Belgien, Frankrig m.fl. lande efter krigen for minerydning langs den europæiske kyst.
Kasserneskibet FYEN ved Elefanten på Holmen. Foran FYEN ses en H-klassen undervandsbåd ifærd med en prøvedykning i Flådens Leje. Dannebrogsflaget på undervandsbådens tårn viser, at det er under Anden Verdenskrig.
Motorgeleasen "KAMA" af Svendborg. Charteret af DSB Kalundborg-Samsø-Aarhus ruten i stedet for M/S JYLLAND, som blev inddraget på grund af minefaren.
Kunne medtage 30 passagerer foruden gods.
Her fotograferet ved Kolby Kås, Samsø 16. juni 1942.
S/S P.N. DAMM (II).
I april 1940 oplagt i USA.
Den 30/3 1941 overtaget af U.S. War Shipping Administration. Omdøbt til S/S SPOKANE af Panama.
I 1944 omdøbt til S/S CARITAS II. I september 1945 igen omdøbt til SPOKANE.
10. juli 1946 tilbageleveret til Vendila D/S og igen navngivet P. N. DAMM (II).
Solgt i 1953.
S/S P.N. DAMM (II).
I april 1940 oplagt i USA.
Den 30/3 1941 overtaget af U.S. War Shipping Administration. Omdøbt til S/S SPOKANE af Panama.
I 1944 omdøbt til S/S CARITAS II.
I september 1945 igen omdøbt til SPOKANE.
10. juli 1946 tilbageleveret til Vendila D/S og igen navngivet P. N. DAMM (II).
Solgt i 1953.
S/S P.N. DAMM (II).
I april 1940 oplagt i USA.
Den 30/3 1941 overtaget af U.S. War Shipping Administration. Omdøbt til S/S SPOKANE af Panama.
I 1944 omdøbt til S/S CARITAS II. I september 1945 igen omdøbt til SPOKANE.
10. juli 1946 tilbageleveret til Vendila D/S og igen navngivet P. N. DAMM (II).
Solgt i 1953.
S/S P.N. DAMM.
I april 1940 oplagt i USA.
Den 30/3 1941 overtaget af U.S. War Shipping Administration. Omdøbt til S/S SPOKANE af Panama.
I 1944 omdøbt til S/S CARITAS II. I september 1945 igen omdøbt til SPOKANE.
10. juli 1946 tilbageleveret til Vendila D/S og igen navngivet P. N. DAMM.
Solgt i 1953.
M/S SIAM på beddingen på Burmeister & Wain.
Blev den 10. april 1940 opbragt af engelske krigsskibe ud for Sumatra og ført til Singapore. Efterfølgende overtaget af det engelske Ministry of Transport.
Torpederet i Atlanterhavet den 30/9 1942.
Handels- og Søfartsmuseets model af M/S PARKESTON.
Skibet var en del af hjemmeflåden under Anden Verdenskrig. Det blev i 1944 beslaglagt af Oberkommando der Kriegsmarine og omdøbt til M/S PIONIER.
Efter krigen blev det afleveret til DFDS, der først i 1964 videresolgte det til Akers Mekaniske Værksted.
M/S PARKESTON.
Skibet var en del af hjemmeflåden under Anden Verdenskrig. Det blev i 1944 beslaglagt af Oberkommando der Kriegsmarine og omdøbt til M/S PIONIER. Efter krigen blev det afleveret til DFDS, der først i 1964 videresolgte det til Akers Mekaniske Værksted.