Are you sure you want to delete this item? Are you sure you want to delete these 0 items?

Download

Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists. Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.

Processing...

Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.

Add assets to album

  • 3-mst. topsejlskonnert THOR HEYERDAHL
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    2000-tallet
    Topografi
    Danmark
    Fartøj
    Skonnert
    3-mastet skonnert
    Sejlskib
    Tysk 3-mastet topsejlskonnert THOR HEYERDAHL fotograferet for næsten fulde sejl i Lillebælt ud for Als den 28.06.2011.
  • M/S RAS MÆRSK
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Stævn
    Søhistorisk Registratur
    Udrustning
    Kronologi
    1900-tallet
    Fartøj
    Tankskib
    Værft i Danmark
    Værktøj til skibsbygning
    Topografi
    Danmark
    Fyn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kran
    Dampskib
    En nymalet M/S RAS MÆRSK ved Lindøs kaj. Udateret.
  • M/S CAP COLVILLE/MELVILLE
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Fragtskib
    Motorskib
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsbygning
    Konstruktionstegning
    Konstruktionstegning: Generalarrangement til M/S CAP COLVILLE/MELVILLE, OLAU PIL/ROLF. Tegningen viser skibets 2. og 3. dæk. Måleforhold 1:100.
  • Havn og Protestant Key
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Mellemamerika
    Kolonier
    Dansk Vestindien
    Skt. Croix
    Kronologi
    1800-tallet
    Havnevæsen
    Havn
    Fartøj
    Skonnert
    2-mastet skonnert
    Sejlskib
    I forgrund skonnert "Vigilant"
  • Elefant om bord ELSE MÆRSK
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Fragtskib
    Motorskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Mandskab
    Elefant om bord på M/S ELSE MÆRSK. Skibet havde været i Østen og er nu på vej tilbage fra sin halve års jordomsejling, for at losse elefanten i Genova. Skibet havde også sejlet et lokomotiv fra Japan til Bangkok.
  • Elefant om bord ELSE MÆRSK
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Fragtskib
    Motorskib
    Kronologi
    1900-tallet
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Mandskab
    Elefant om bord på M/S ELSE MÆRSK. Skibet havde været i Østen og er nu på vej tilbage fra sin halve års jordomsejling, for at losse elefanten i Genova. Skibet havde også sejlet et lokomotiv fra Japan til Bangkok.
  • Fødselsdag om bord M/S NORDLAND SAGA
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fragtskib
    Motorskib
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Beklædning om bord
    Besøg om bord
    Passagerer
    Medsejlende familie
    Personalia
    Kabys
    Mandskab
    Der fejres Lisbets toårige fødselsdag om bord på M/S NORDLAND SAGA. Hugo Lorentzens hustru Greta og datter Lisbet Lorentzen ses til højre i billedet i færd med at nyde bl.a. lagkage. Skibet var chartret til sydlandssejlads.
  • M/S NORDLAND SAGA
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fragtskib
    Motorskib
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Beklædning om bord
    Besøg om bord
    Kahyt, lukaf og kammer
    Mandskab
    Salon
    Personalia
    Gruppebillede
    Topografi
    Europa
    Fra venstre: Kaoptajn Hugo Lorentzen NORDLAND SAGA, kaptajn Jørgen Geleff NICO PW, kaptajn Niels Erik Løkkebø - formand for Cap Horn-foreningen, styrmand Preben Kildegaard NICO PW, Per Larsen - repræsentant fra Hempel, styrmand Jensen NORDLAND SAGA, ryggen til Per Larsens søster Hanne Larsen, skibshandler i Marseille.
  • M/S NORDLAND SAGA
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fragtskib
    Motorskib
    Fartøj
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Besøg om bord
    Passagerer
    Medsejlende familie
    Sikkerhed om bord
    Undervisning om bord
    Vagt
    Øvelser
    Personalia
    Uidentificerede personer
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Redningsbåd
    Redningsvæsen
    Redningskrans
    Der er bådmanøvre om bord på M/S NORDLAND SAGA. Hugo Lorentzens hustru Greta og datter Lisbet Lorentzen sejlede med om bord og ses nederst til venstre i billedet. Skibet var chartret til sydlandssejlads.
  • Opmåling nr. 80: Kaag fra Limfjorden.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1800-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Kåg
    Fartøj
    Sejlskib
    Kaag fra Limfjorden. Adrup. Christian Nielsen. Opmåling nr. 80.
  • Opmåling nr. 80: Kaag fra Limfjorden.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1800-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Kåg
    Fartøj
    Sejlskib
    Kaag fra Limfjorden. Adrup. Christian Nielsen. Opmåling nr. 80.
  • Opmåling nr. 79: ELLA.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Jolle
    Fartøj
    ELLA Christian Nielsen. Opmåling nr. 79. Bygget i 1923 i Struer til fisker Christen og Laurits Josefsen.
  • Opmåling nr. 79: ELLA.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Jolle
    Fartøj
    ELLA Christian Nielsen. Opmåling nr. 79. Bygget i 1923 i Struer til fisker Christen og Laurits Josefsen.
  • Kolding Havn
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1800-tallet
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Pakhus
    Fartøj
    Sejlskib
    Skonnert
    2-mastet skonnert
    Topografi
    Danmark
    Jylland
    Kolding Havn ca. 1899.
  • Opmåling nr. 76: pram fra Hirtshals.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Sejlskib
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. pram fra Hirtshals. Opmåling nr. 76. 14 fods Hirtshals-pram, bygget 1914 af fisker og prambygger Jens Kongerslev, Hirtshals til fisker Jens Nielsen Dahl, Hirtshals, som i 1945 stadig er ejer af prammen der endnu gør god fyldest. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 5' 0" = 1,57 m. Højde: 1' 9" = 0,55 m. Denne pramtype findes fra Kandestederne til Løkken og bruges til fiskeri med landdragningsvod, turske- og kullerbakker. Byggemåde: Ved bygningen af denne pram er brugt, en særlig fremgangsmåde. Klædningen er kantskåret 5/8" x 7" gran, bygget på klink. Essing er 1" x 1½" gran. Tofter og banje gran. Inderkøl, køl, agterstævn og agterspejl gran. Spant, knæ og forspejl eg. På inderkant af essing er et lille skvætbord. Prammen er forsynet med en høj køl for at den under sejlads ikke skal få for megen afdrift. Sejlføringen er smakke og fok. Masten står i et hul i sejltoften uden vant og stag. Smakken er højnokket og med løs sprydstage. Prammens farver: Over vandlinjen på essing og skvætbord hvid. Fender rød. Indenbords på tofter og banje samt rorshoved stengrå. Mast og sprydstage hvid med røde toppe. Åre og rorspind stengrå med rød ring. I bunden kultjæret. Prammens dybgående 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 76: pram fra Hirtshals.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Sejlskib
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. pram fra Hirtshals. Opmåling nr. 76. 14 fods Hirtshals-pram, bygget 1914 af fisker og prambygger Jens Kongerslev, Hirtshals til fisker Jens Nielsen Dahl, Hirtshals, som i 1945 stadig er ejer af prammen der endnu gør god fyldest. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 5' 0" = 1,57 m. Højde: 1' 9" = 0,55 m. Denne pramtype findes fra Kandestederne til Løkken og bruges til fiskeri med landdragningsvod, turske- og kullerbakker. Byggemåde: Ved bygningen af denne pram er brugt, en særlig fremgangsmåde. Klædningen er kantskåret 5/8" x 7" gran, bygget på klink. Essing er 1" x 1½" gran. Tofter og banje gran. Inderkøl, køl, agterstævn og agterspejl gran. Spant, knæ og forspejl eg. På inderkant af essing er et lille skvætbord. Prammen er forsynet med en høj køl for at den under sejlads ikke skal få for megen afdrift. Sejlføringen er smakke og fok. Masten står i et hul i sejltoften uden vant og stag. Smakken er højnokket og med løs sprydstage. Prammens farver: Over vandlinjen på essing og skvætbord hvid. Fender rød. Indenbords på tofter og banje samt rorshoved stengrå. Mast og sprydstage hvid med røde toppe. Åre og rorspind stengrå med rød ring. I bunden kultjæret. Prammens dybgående 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 76: pram fra Hirtshals.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Sejlskib
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. pram fra Hirtshals. Opmåling nr. 76. 14 fods Hirtshals-pram, bygget 1914 af fisker og prambygger Jens Kongerslev, Hirtshals til fisker Jens Nielsen Dahl, Hirtshals, som i 1945 stadig er ejer af prammen der endnu gør god fyldest. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 5' 0" = 1,57 m. Højde: 1' 9" = 0,55 m. Denne pramtype findes fra Kandestederne til Løkken og bruges til fiskeri med landdragningsvod, turske- og kullerbakker. Byggemåde: Ved bygningen af denne pram er brugt, en særlig fremgangsmåde. Klædningen er kantskåret 5/8" x 7" gran, bygget på klink. Essing er 1" x 1½" gran. Tofter og banje gran. Inderkøl, køl, agterstævn og agterspejl gran. Spant, knæ og forspejl eg. På inderkant af essing er et lille skvætbord. Prammen er forsynet med en høj køl for at den under sejlads ikke skal få for megen afdrift. Sejlføringen er smakke og fok. Masten står i et hul i sejltoften uden vant og stag. Smakken er højnokket og med løs sprydstage. Prammens farver: Over vandlinjen på essing og skvætbord hvid. Fender rød. Indenbords på tofter og banje samt rorshoved stengrå. Mast og sprydstage hvid med røde toppe. Åre og rorspind stengrå med rød ring. I bunden kultjæret. Prammens dybgående 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 75: kystbåd "Bent" af Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Bent" af Løkken. Opmåling nr. 75. "Bent" LN 4, Løkken, bygget i Nr. Vorupør af bådebygger P. Thomsen til fisker Chr. Knudsen, Løkken. Længde: 32' 3" = 10,12 m. Bredde: 13' 0" = 4,08 m. Højde: 3' 10" = 1,20 m. "Bent" er den type kystbåd, der i dag oftest ses på vestkysten. Den bygges i Klitmøller og Vorupør fra 30 til 36 fod med motor op til 30 HK. Båden er en meget bjærgsom og sødygtig type, men den kan på grund af sin fyldige facon kun opnå en fart på omkring 6 knob. Båden bruges til snurrevod, torske- og kullerbakker samt hummertejner. Byggemåde: Klædningen er 1" eg, klinkbygget og klinket til spant. Dæk høvlet og pløjet 1" x 5" fyr. Stævne, køl, knæ, spant, lønning og skandæk er af eg. Oplængere og bundstokke er lagt på siden af hverandre og forbundet med spigere. Dæksbjælker, dæk og ruffer er af fyr. I dækket er der mange lemme og luger, som under forskellige forhold bruges til bakkefiskeriet. Opståendet dannes af den øverste planke, hvorpå der ligger en lønning. Mellem klædning og dæk er et skandæk af eg. Under kølen en svær skinne af jern, vægt ca. 160 kg., og i hver side en sidekøl af en svær planke. Bådens rigning er vant og stag af hampetov med sytov. Sejlføringen er fok og storsejl. Storsejlet er gaffelsejl, uden bom. Bådens farver: Under vandlinjen rødbrun. over vandlinjen hvid med gult opstående. Lønning, skandæk, dæk og lemme ferniseret. Ruffer er hvide med grønne tage. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 75: kystbåd "Bent" af Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Bent" af Løkken. Opmåling nr. 75. "Bent" LN 4, Løkken, bygget i Nr. Vorupør af bådebygger P. Thomsen til fisker Chr. Knudsen, Løkken. Længde: 32' 3" = 10,12 m. Bredde: 13' 0" = 4,08 m. Højde: 3' 10" = 1,20 m. "Bent" er den type kystbåd, der i dag oftest ses på vestkysten. Den bygges i Klitmøller og Vorupør fra 30 til 36 fod med motor op til 30 HK. Båden er en meget bjærgsom og sødygtig type, men den kan på grund af sin fyldige facon kun opnå en fart på omkring 6 knob. Båden bruges til snurrevod, torske- og kullerbakker samt hummertejner. Byggemåde: Klædningen er 1" eg, klinkbygget og klinket til spant. Dæk høvlet og pløjet 1" x 5" fyr. Stævne, køl, knæ, spant, lønning og skandæk er af eg. Oplængere og bundstokke er lagt på siden af hverandre og forbundet med spigere. Dæksbjælker, dæk og ruffer er af fyr. I dækket er der mange lemme og luger, som under forskellige forhold bruges til bakkefiskeriet. Opståendet dannes af den øverste planke, hvorpå der ligger en lønning. Mellem klædning og dæk er et skandæk af eg. Under kølen en svær skinne af jern, vægt ca. 160 kg., og i hver side en sidekøl af en svær planke. Bådens rigning er vant og stag af hampetov med sytov. Sejlføringen er fok og storsejl. Storsejlet er gaffelsejl, uden bom. Bådens farver: Under vandlinjen rødbrun. over vandlinjen hvid med gult opstående. Lønning, skandæk, dæk og lemme ferniseret. Ruffer er hvide med grønne tage. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 75: kystbåd "Bent" af Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Bent" af Løkken. Opmåling nr. 75. "Bent" LN 4, Løkken, bygget i Nr. Vorupør af bådebygger P. Thomsen til fisker Chr. Knudsen, Løkken. Længde: 32' 3" = 10,12 m. Bredde: 13' 0" = 4,08 m. Højde: 3' 10" = 1,20 m. "Bent" er den type kystbåd, der i dag oftest ses på vestkysten. Den bygges i Klitmøller og Vorupør fra 30 til 36 fod med motor op til 30 HK. Båden er en meget bjærgsom og sødygtig type, men den kan på grund af sin fyldige facon kun opnå en fart på omkring 6 knob. Båden bruges til snurrevod, torske- og kullerbakker samt hummertejner. Byggemåde: Klædningen er 1" eg, klinkbygget og klinket til spant. Dæk høvlet og pløjet 1" x 5" fyr. Stævne, køl, knæ, spant, lønning og skandæk er af eg. Oplængere og bundstokke er lagt på siden af hverandre og forbundet med spigere. Dæksbjælker, dæk og ruffer er af fyr. I dækket er der mange lemme og luger, som under forskellige forhold bruges til bakkefiskeriet. Opståendet dannes af den øverste planke, hvorpå der ligger en lønning. Mellem klædning og dæk er et skandæk af eg. Under kølen en svær skinne af jern, vægt ca. 160 kg., og i hver side en sidekøl af en svær planke. Bådens rigning er vant og stag af hampetov med sytov. Sejlføringen er fok og storsejl. Storsejlet er gaffelsejl, uden bom. Bådens farver: Under vandlinjen rødbrun. over vandlinjen hvid med gult opstående. Lønning, skandæk, dæk og lemme ferniseret. Ruffer er hvide med grønne tage. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 74: kystbåd "Viking" af Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Viking" af Klitmøller. Opmåling nr. 74. "Viking" T. 1081 af Klitmøller, bygget i Thisted 1917 af bådebygger Nielsen til fisker Carl Krogh, Klitmøller. Længde: 27' 6" = 8,63 m. Bredde: 11' 1" = 3,48 m. Højde: 3' 9" = 1,18 m. Denne spejlbyggede type med midtskibs motor vandt efter sin fremkomst på vestkyster stor udbredelse ved kystfiskeriet. "Viking" er bygget af fyr og eg og var fra ny forsynet med en 8 HK. motor (Eriksen, Randers) som dog på de fleste af denne slags både blev flyttet mere agterud, for at man kunne blive fri for den stenballast, man ellers blev nødt til at placere her. "Viking" var en forløber for den vestkystbåd, man kender i dag, og den drev, ligesom den seneste tids både, krog-, tejn og snurrevodsfiskeri. Båden har flere gange skiftet ejer, og ejes i 1945 af fisker Albert Møller, Løkken, og har fiskerinummer LN 43, Løkken. Den er forsynet med en 2-takts Skagensmotor. Bådens pris som ny, sejlklar og. med motor, ca. 3000 kr. Byggemåde: Klædningen er 1" fyr, bygget på klink og klinket til spanterne. Stævne, køl og spanter er af eg, dæk, bjælker og-ruf af fyr. Øverste planke af klædning danner opstående, hvorpå der ligger en lønning af eg. Spanterne er lagt på siden af hinanden og forbundet med spiger. Mellem klædning og dæk ligger et skandæk af eg. Under kølen er en svær skinne af jern, og i hver side en sidekøl af flere lag planker. Båden har en ugunstig facon for sejlads og derfor kun et lille sejlareal. Sejlføringen er højnakket sprydstagesejl med løs sprydstage samt en fok. Rigningen er vant og stag af hampetov med sytov. Bådens farver: I bunden rødbrun. Udenbords på klædning og rufside hvid. Opstående indvendig, skandæk og luger gule. Lønning, ruftag og hjørner på ruf grønne. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 74: kystbåd "Viking" af Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Viking" af Klitmøller. Opmåling nr. 74. "Viking" T. 1081 af Klitmøller, bygget i Thisted 1917 af bådebygger Nielsen til fisker Carl Krogh, Klitmøller. Længde: 27' 6" = 8,63 m. Bredde: 11' 1" = 3,48 m. Højde: 3' 9" = 1,18 m. Denne spejlbyggede type med midtskibs motor vandt efter sin fremkomst på vestkyster stor udbredelse ved kystfiskeriet. "Viking" er bygget af fyr og eg og var fra ny forsynet med en 8 HK. motor (Eriksen, Randers) som dog på de fleste af denne slags både blev flyttet mere agterud, for at man kunne blive fri for den stenballast, man ellers blev nødt til at placere her. "Viking" var en forløber for den vestkystbåd, man kender i dag, og den drev, ligesom den seneste tids både, krog-, tejn og snurrevodsfiskeri. Båden har flere gange skiftet ejer, og ejes i 1945 af fisker Albert Møller, Løkken, og har fiskerinummer LN 43, Løkken. Den er forsynet med en 2-takts Skagensmotor. Bådens pris som ny, sejlklar og. med motor, ca. 3000 kr. Byggemåde: Klædningen er 1" fyr, bygget på klink og klinket til spanterne. Stævne, køl og spanter er af eg, dæk, bjælker og-ruf af fyr. Øverste planke af klædning danner opstående, hvorpå der ligger en lønning af eg. Spanterne er lagt på siden af hinanden og forbundet med spiger. Mellem klædning og dæk ligger et skandæk af eg. Under kølen er en svær skinne af jern, og i hver side en sidekøl af flere lag planker. Båden har en ugunstig facon for sejlads og derfor kun et lille sejlareal. Sejlføringen er højnakket sprydstagesejl med løs sprydstage samt en fok. Rigningen er vant og stag af hampetov med sytov. Bådens farver: I bunden rødbrun. Udenbords på klædning og rufside hvid. Opstående indvendig, skandæk og luger gule. Lønning, ruftag og hjørner på ruf grønne. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 74: kystbåd "Viking" af Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Viking" af Klitmøller. Opmåling nr. 74. "Viking" T. 1081 af Klitmøller, bygget i Thisted 1917 af bådebygger Nielsen til fisker Carl Krogh, Klitmøller. Længde: 27' 6" = 8,63 m. Bredde: 11' 1" = 3,48 m. Højde: 3' 9" = 1,18 m. Denne spejlbyggede type med midtskibs motor vandt efter sin fremkomst på vestkyster stor udbredelse ved kystfiskeriet. "Viking" er bygget af fyr og eg og var fra ny forsynet med en 8 HK. motor (Eriksen, Randers) som dog på de fleste af denne slags både blev flyttet mere agterud, for at man kunne blive fri for den stenballast, man ellers blev nødt til at placere her. "Viking" var en forløber for den vestkystbåd, man kender i dag, og den drev, ligesom den seneste tids både, krog-, tejn og snurrevodsfiskeri. Båden har flere gange skiftet ejer, og ejes i 1945 af fisker Albert Møller, Løkken, og har fiskerinummer LN 43, Løkken. Den er forsynet med en 2-takts Skagensmotor. Bådens pris som ny, sejlklar og. med motor, ca. 3000 kr. Byggemåde: Klædningen er 1" fyr, bygget på klink og klinket til spanterne. Stævne, køl og spanter er af eg, dæk, bjælker og-ruf af fyr. Øverste planke af klædning danner opstående, hvorpå der ligger en lønning af eg. Spanterne er lagt på siden af hinanden og forbundet med spiger. Mellem klædning og dæk ligger et skandæk af eg. Under kølen er en svær skinne af jern, og i hver side en sidekøl af flere lag planker. Båden har en ugunstig facon for sejlads og derfor kun et lille sejlareal. Sejlføringen er højnakket sprydstagesejl med løs sprydstage samt en fok. Rigningen er vant og stag af hampetov med sytov. Bådens farver: I bunden rødbrun. Udenbords på klædning og rufside hvid. Opstående indvendig, skandæk og luger gule. Lønning, ruftag og hjørner på ruf grønne. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 73: dækspram "Prøven" af Fureby.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. dækspram "Prøven" af Fureby. Opmåling nr. 73. 18 fods dækspram "Prøven", bygget i Lyngby ca. 1885 til Fureby. Ejes 1945 af fisker Martin Poulsen, Løkken. Længde: 18' 0" = 5,65 m. Bredde: 6' 0" = 1,88 m. Højde 3: 2½" = 0,01 m. Denne pram, som er en dækspram, er brugt fra Kandestederne til Løkken og i enkelte tilfælde til Limfjorden. Den er brugt til torske-, kuller- og rokkefiskeri. Flere af disse pramtyper er endnu i brug og enkelte forsynede med motor. Byggemåde: Prammen er for forsynet med et lille spejl af eg og agter med et spejl af gran med udvendig agterstævn af gran, og med en køl som løber frem til spejlet for. Klædningen er 5/8" x 7" kantskåret gran, bygget på klink. Bundstokke og opløbere er af eg. Essing 6 stykker lister, hvor den inderste danner en lille karm, hvorpå fordækket hviler. Prammen har høje roklamper med en åretold af jern. Agter for midtskibs er 2 spanterum afskottet til redskaber og fiskefangst. Sejlføring: Smakke, topsejl og fok. Masten er anbragt i toften og forsynet med vant. Smakken højnokket med' løs sprydstage. Prammens farver: Udenbords over vandlinjen og på dæk hvid. Fender, karm og tofter grønne. Indvendig og banje blanktjæret. Roret er hvidt med grønt rorshoved. Sprydstage og topsejlsrå samt top på mast grønne. Prammens dybgående ca. 1 fod 6 tommer.
  • Opmåling nr. 73: dækspram "Prøven" af Fureby.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. dækspram "Prøven" af Fureby. Opmåling nr. 73. 18 fods dækspram "Prøven", bygget i Lyngby ca. 1885 til Fureby. Ejes 1945 af fisker Martin Poulsen, Løkken. Længde: 18' 0" = 5,65 m. Bredde: 6' 0" = 1,88 m. Højde 3: 2½" = 0,01 m. Denne pram, som er en dækspram, er brugt fra Kandestederne til Løkken og i enkelte tilfælde til Limfjorden. Den er brugt til torske-, kuller- og rokkefiskeri. Flere af disse pramtyper er endnu i brug og enkelte forsynede med motor. Byggemåde: Prammen er for forsynet med et lille spejl af eg og agter med et spejl af gran med udvendig agterstævn af gran, og med en køl som løber frem til spejlet for. Klædningen er 5/8" x 7" kantskåret gran, bygget på klink. Bundstokke og opløbere er af eg. Essing 6 stykker lister, hvor den inderste danner en lille karm, hvorpå fordækket hviler. Prammen har høje roklamper med en åretold af jern. Agter for midtskibs er 2 spanterum afskottet til redskaber og fiskefangst. Sejlføring: Smakke, topsejl og fok. Masten er anbragt i toften og forsynet med vant. Smakken højnokket med' løs sprydstage. Prammens farver: Udenbords over vandlinjen og på dæk hvid. Fender, karm og tofter grønne. Indvendig og banje blanktjæret. Roret er hvidt med grønt rorshoved. Sprydstage og topsejlsrå samt top på mast grønne. Prammens dybgående ca. 1 fod 6 tommer.