Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Færgen Jylland af Kalundborg under afsejling fra Kalundborg. I baggrunden ses olieraffinaderiet, o. 1960.
JYLLAND besejlede ruten Kalundborg-Kolby Kås- Århus i perioden 1. marts 1933 -21. maj 1966. Den blev taget ud af fart den 12. juni 1942 og genindsat 9. juni 1945.
Kapacitet:
1200 passagerer, 40 personbiler, 2 lastbiler
SERINGAPATAM - bark - kravel af teak, eg og fyr - 1 dæk 3 master - hækbygget med fladt spejl - middelfyldig bov med skæg.
822,76 brt - 801 net
148,5 x 30,1 x 21,1 (KM)
The Blackwall Shipyard (Green, Wigram,& Green), Blackwall near London - 1837 - bg.nr. 230.
Bg. som fuldskip/fregatskib. Var prototype for the East Indiamen - the Blackwall frigates.
1864 - forladt af besætningen i Atlanterhavet, men indbjerget til engelsk havn.
1.12.1865: skøde dat. London d.d. som vrag solgt til købm. I.S.Pontoppidan, Helsingør - £ 2200 og genopbygget som bark (ant. af Chr. Rohmann).
Målebrev dateret Helsingør 2.7.1867: 373.1/2 lst.
Nov.1872: under stormfloden p.r. Holmsund - London med træ - anløber Helsingør med stormskader og tab af anker.
3.3. 1874 solgt til A/S Barkskibet Seringapatam's Rederi, Helsingør.
Best.: I/S Pontoppidan, Major Wrigth og købmand Alex. Gullstad.
1875: BR: V.D. Møller
SERVIA af Tønsberg.
Forladt i Atlanterhavet efter en lækasje, under rejse fra Newport, Mon til Pensacola, USA i ballast. Mandskapet plukket op og reddet af den tyske fullrigger Kalliope. Mandskapet sat i land i Funchal, Madeira.
SIGNE af København bygget til marinen på Orlogsværftet som orlogsfrgat NAJADEN (II).
I 1865 blev skibet købt af det nystartede firma "Det Kjøbenhavnske Skibsrederi" ved H. Puggaard & Co. og ombygget til handelsskib. Skibet blev omdøbt til SIGNE efter navnet på H.Puggaards hustru.
Skibet bl.a. i fart på Australien og Kinakysten. - Omtaklet til bark i 1882 og solgt til P.P. Schmidt, Dragør.Navneændring til DANMARK. Omtaklet til barkentine 1894. -Ophugget 1895.