Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
To lystfartøjer med sejl udført af N. J. Petersen og Søn, Helsingør.
T.v. en omdannet toldkrydser, (topstang tilføjet).
Foto efter 1904.
T.h. 30-fods kutter med gunterrig.
Foto omkring 1920.
M/S SIENA laster sukker i bulk.
Henrik Albæk beretter: "På toppen af lugerne i alle lastrum var arrangeret en slags arbejdsbord med en slugt ned i lasten. Alle sække blev skåret op i lukningen og sukkeret styrtet som bulk ned i lasten.
Det var et langsommeligt arbejde, og de tomme sække blev lagt pænt sammen. Der blev ikke arbejdet weekenden, så vi lastede i 33 dage". December 1959.
M/S SIENA laster sukker i bulk.
Henrik Albæk beretter: "Vi ankom til en lille by Urangan i Queensland Australien den 26. december 1959. Der var bygget en 1.100 meter lang træbro ud fra kysten, hvorpå der lå et jernbanespor. Yderst var en slags brohoved, hvor SIENA med sine 150 m. længde lige kunne fortøje.
Her kom det gamle damptog ud med en række jernbanevogne lastet med sukker i sække. Der stod en gammel dampfyret kran på molehovedet, men stort set al lastningen foregik med vore egne lastegrejer".
Her ses broen fra SIENA. December 1959.
M/S SIENA laster sukker i bulk.
Henrik Albæk beretter: "På toppen af lugerne i alle lastrum var arrangeret en slags arbejdsbord med en slugt ned i lasten. Alle sække blev skåret op i lukningen og sukkeret styrtet som bulk ned i lasten.
Det var et langsommeligt arbejde, og de tomme sække blev lagt pænt sammen. Der blev ikke arbejdet weekenden, så vi lastede i 33 dage". December 1959.
M/S SIENA laster sukker i bulk.
Henrik Albæk beretter: "Vi ankom til en lille by Urangan i Queensland Australien den 26. december 1959. Der var bygget en 1.100 meter lang træbro ud fra kysten, hvorpå der lå et jernbanespor. Yderst var en slags brohoved, hvor SIENA med sine 150 m. længde lige kunne fortøje.
Her kom det gamle damptog ud med en række jernbanevogne lastet med sukker i sække. Der stod en gammel dampfyret kran på molehovedet, men stort set al lastningen foregik med vore egne lastegrejer". December 1959.
M/S SIENA laster sukker i bulk.
Lastning af sukker blev ikke foretaget i week-ender, så der var rigelig tid til til afprøvning af redningsbåd med efterfølgende badetur. December 1959.
Østentur med M/S ARANYA fra ca. 1. november 1967 til 1. marts 1968, hvor der blev losset i Singapore, Hong Kong, Kobe, Nagoya og Yokohama.
Her ligger ARANYA til anker i Yokohama og loser til pramme.
Østentur med M/S ARANYA fra ca. 1. november 1967 til 1. marts 1968, hvor der blev losset i Singapore, Hong Kong, Kobe, Nagoya og Yokohama.
Her ses ARANYA´s skibsside med prammene, hvor losningen foregik til.
Østentur med M/S ARANYA fra ca. 1. november 1967 til 1. marts 1968, hvor der blev losset i Singapore, Hong Kong, Kobe, Nagoya og Yokohama.
Der lastes i Hong-Kong fra kinesiske junkere.
Henrik Albæk beretter: "Det var betagende at se, at hele familien var med om bord i den forholdsvis lille junke, og det daglige liv der om bord gik sin gang med madlavning, tøjvask, etc."
Østentur med M/S ARANYA fra ca. 1. november 1967 til 1. marts 1968, hvor der blev losset i Singapore, Hong Kong, Kobe, Nagoya og Yokohama.
Det hellige bjerg Fuji Jama set ARANYA´s agterdæk.
Østentur med M/S ARANYA fra ca. 1. november 1967 til 1. marts 1968, hvor der blev losset i Singapore, Hong Kong, Kobe, Nagoya og Yokohama.
Det hellige bjerg Fuji Jama set fra broen til ARANYA.
Østentur med M/S ARANYA fra ca. 1. november 1967 til 1. marts 1968, hvor der blev losset i Singapore, Hong Kong, Kobe, Nagoya og Yokohama.
ARANYA´s lastrum, hvor der blev fyldt på alle dæk. Efter A. var fuldlastet gik det hjemover.
Henrik Albæk beretter:" For hjemgående var det et stræk direkte Hong Kong til Hamburg. Det var en tur på 27 døgn. Gennem Sunda-strædet og syd om Afrika, da Suezkanalen var lukket på det tidspunkt. Aranya var det eneste skib, der kunne sejle H.K. – Nordeuropa uden at bunkre.
Vore konkurrenter måtte ind og bunkre i Singapore eller Durban"
Turbåden VIKING i Helsingør Havn. Indsat for turister kan fotografere Kronborg fra søsiden. I baggrunden ved Ndr. Mole ses specialskibet MARCOS, 27-08-2017.
Matros om bord på den tremastede lystyacht ATLANTIDE - han håndfodrer to afrikanske papegøjer. Billedet er taget under en zoologisk ekspedition til Afrika i 1945.
Kommentar fra Ivar Holm, 21.10.2020:
"Fotoet forestiller Georg Kürstein Nielsen. Han var i 1961 lærer på Frederikshavn Sømandsskole og blev senere forstander på Sønderborg Søfartsskole...Han er omtalt i ”Atlantide-Report No.1”, der omhandler ATLANTIDEs ekspedition langs Vestafrika."