Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
M/S NEPTUNE liggende ved kaj i Rønne havn, slut 1980'erne, start 1990'erne.
NEPTUNE sejlede mestensdels i cruisefart i Middelhavet, dog også med krydstogter i Nordeuropæisk farvand. Bl.a. som her i Østersøen. Skibet blev lagt op i 1995 og blev liggende i græsk havn indtil 2002, hvor det blev slæbt til Tyrkiet for at blive ophugget.
I 1971, på en rejse sydover i Georgiastrædet i British Columbia, udbrød der brand ombord på skibet (dengang METEOR). Branden og røgudviklingen kostede 32 mennesker livet. Det høje tabstal skyldtes, at flere blev indespærret bag en låst branddør. Det tog næsten to døgn at slukke branden. Herefter blev METEOR slæbt til Vancouver, hvor det blev kondemneret og derefter solgt til et græsk rederi, som fik skibet ført til Piræus, hvor det blev repareret. I 1972 var skibet shipshape igen. Det havde nu fået navnet NEPTUNE. (Tekst Bjarni Åkesson Filholm).
M/S NEPTUNE liggende ved kaj i Rønne havn, slut 1980'erne, start 1990'erne.
NEPTUNE sejlede mestensdels i cruisefart i Middelhavet, dog også med krydstogter i Nordeuropæisk farvand. Bl.a. som her i Østersøen. Skibet blev lagt op i 1995 og blev liggende i græsk havn indtil 2002, hvor det blev slæbt til Tyrkiet for at blive ophugget.
I 1971, på en rejse sydover i Georgiastrædet i British Columbia, udbrød der brand ombord på skibet (dengang METEOR). Branden og røgudviklingen kostede 32 mennesker livet. Det høje tabstal skyldtes, at flere blev indespærret bag en låst branddør. Det tog næsten to døgn at slukke branden. Herefter blev METEOR slæbt til Vancouver, hvor det blev kondemneret og derefter solgt til et græsk rederi, som fik skibet ført til Piræus, hvor det blev repareret. I 1972 var skibet shipshape igen. Det havde nu fået navnet NEPTUNE. (Tekst Bjarni Åkesson Filholm).
Sundtoldmarked i Helsingør.
Skibene forlader Helsingør Havn efter at deltaget i Sundtoldmarkedet lørdag den 23. august 2014.
Her ses de med Kulturværftet i baggrunden lige inden afgangen.
Sundtoldmarked i Helsingør.
Skibene forlader Helsingør Havn efter at deltaget i Sundtoldmarkedet lørdag den 23. august 2014.
Her ses de med Kulturværftet i baggrunden lige inden afgangen.
Sundtoldmarked i Helsingør.
Skibene forlader Helsingør Havn efter at deltaget i Sundtoldmarkedet lørdag den 23. august 2014.
En smakkejolle lægger ud i havnebassinet.
Sundtoldmarked i Helsingør.
Skibene forlader Helsingør Havn efter at deltaget i Sundtoldmarkedet lørdag den 23. august 2014.
Her ses Anne Marie af Roskilde Fjord stævne ud af havnen.
M/S KRONPRINS FREDERIK under havnemanøvre med bugserbåd S/S FENRIS (DFDS) ved Holmen 11/3 1946.
Skibet var omtrent færdigt i 1941, men krigen udsatte afleveringen til 1946. I 1953 brændte skibet i Harwich, og det blev efterfølgende genopbygget i Helsingør og genindsat på ruten i 1954.
M/S KRONPRINS FREDERIK ved kaj 4/4 1946.
Skibet var omtrent færdigt i 1941, men krigen udsatte afleveringen til 1946. I 1953 brændte skibet i Harwich, og det blev efterfølgende genopbygget i Helsingør og genindsat på ruten i 1954.
M/S KRONPRINS FREDERIK med MARSK STIG i baggrunden.
M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
Søhistorisk Registratur
Kronologi
1900-tallet
Fartøj
Motorskib
Fragtskib
Passagerskib
Havnevæsen
Havn
Kaj
Topografi
Danmark
Sjælland
København
Skibsdetaljer
Agterspejl
Skorsten
M/S KRONPRINS FREDERIK ved Langelinie med Grenå - Hundestedfærgen MARSK STIG i baggrunden for indgående. Fot. 7/4 1948
Skibet var omtrent færdigt i 1941, men krigen udsatte afleveringen til 1946. I 1953 brændte skibet i Harwich, og det blev efterfølgende genopbygget i Helsingør og genindsat på ruten i 1954.
M/S KRONPRINS FREDERIK i København.
Skibet var omtrent færdigt i 1941, men krigen udsatte afleveringen til 1946. I 1953 brændte skibet i Harwich, og det blev efterfølgende genopbygget i Helsingør og genindsat på ruten i 1954.
M/S KRONPRINS FREDERIK i Helsingør, den 10/4 1954
Skibet var omtrent færdigt i 1941, men krigen udsatte afleveringen til 1946. I 1953 brændte skibet i Harwich, og det blev efterfølgende genopbygget i Helsingør og genindsat på ruten i 1954.
M/S KRONPRINS FREDERIK under indbugsering til Helsingør Skibsværft, den 18/9 1953.
Skibet var omtrent færdigt i 1941, men krigen udsatte afleveringen til 1946. I 1953 brændte skibet i Harwich, og det blev efterfølgende genopbygget i Helsingør og genindsat på ruten i 1954.