Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Situationsplan over den nordre del af Københavns havn
M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
Søhistorisk Registratur
Topografi
Danmark
Sjælland
København
Kronologi
1800-tallet
Infrastruktur
Landkort
Havnevæsen
Havn
Havneanlægning
Kaj
Kort og planer
Kortnummer -
Internationalt kortnummer -
Lokationskode -
Korttitel Situationsplan over Den Nordre Del af Kjøbenhavns Havn udført i Juli 1888 af V. F. A. Berggreen.
Folioområde 0320 Landkort Danmark
Foliounderområde 0324 København, landkort
Udgivernation Danmark
Udgiverorganisation Berggreen/Lods?
Udgave 1888
Optryksdato 1888
Koordinater for SW-hjørne 55-42N 012-35E
Koordinater for NE-hjørne 55-43N 012-40E
Målestok 1:5000
Korttype Havnebygningskort
Rettet til dato/EfS 1888
Sprog anvendt på kortet Dansk
Projektion -
Primær beskrivelse,
planer på kort Dækker fra Kastellet til N for Århusgade. Ingen br-lgdr.-skala. Distanceskala for 900 Alen. Nordpil skråt t.h.
Yderligere beskrivelse Farvelitografi. Emil Olsens lithogr. Institut. Med bogfalse.
Fysisk papirstørrelse 33,5x70
Korttrykkets størrelse 27x63,5
Konserveringstilstand 1
Modtaget dato -
Journalnr. 53/34
Kortnummer -
Internationalt kortnummer -
Lokationskode -
Korttitel Københavns Indre Red hvorpaa indlagt det af Indenrigsministeriet ved Resolution af 25. April 1884 approberede Anlæg paa Inderreden.
Folioområde 0300 Danske farvande, søkort
Foliounderområde 0316 Øresund
Udgivernation Danmark
Udgiverorganisation Ministerium
Udgave 1884 c.
Optryksdato 1884 c.
Koordinater for SW-hjørne 55-41N 012-33E
Koordinater for NE-hjørne 55-44N 012-40E
Målestok 1:5000
Korttype Søkort
Rettet til dato/EfS -
Sprog anvendt på kortet Dansk
Projektion -
Primær beskrivelse,
planer på kort Søkort med topografiske detaljer over Københavns havns udvidelsesplaner omkring Kalkbrænderihavnen. Planerne er vist med farvekode. Ingen gradskala. Distanceskala for 1.500 alen.
Yderligere beskrivelse Farvelagt i hånden for planerne. Nederst fire prospekttegninger af kirker m.v.
Fysisk papirstørrelse 47x64,5
Korttrykkets størrelse 47x61,5
Konserveringstilstand 2, repareret.
Modtaget dato -
Journalnr. 53/34
Kortnummer -
Internationalt kortnummer -
Lokationskode -
Korttitel Kjøbenhavn Frederiksberg.
Folioområde 0320 Landkort Danmark
Foliounderområde 0324 København, landkort
Udgivernation Danmark
Udgiverorganisation Krak / Generalstaben
Udgave 1894
Optryksdato 1894
Koordinater for SW-hjørne 55-40N 012-33E
Koordinater for NE-hjørne 55-43N 012-40E
Målestok 1:12500
Korttype Bykort
Rettet til dato/EfS 1894
Sprog anvendt på kortet Dansk
Projektion -
Primær beskrivelse,
planer på kort Bykort med indtegnede grænser for en inddeling i I-XII samt 1-3. Ny Kalvebod syd havnebassin håndtegnet ind. Gradnet med 1-10 og A-M.
Yderligere beskrivelse Farvetrykt litografi.
Fysisk papirstørrelse 50x49
Korttrykkets størrelse 49x46
Konserveringstilstand 2, beskåret repareret
Modtaget dato -
Journalnr. 53/34
Kvæsthusbroen, København, godsekspedition til DFDS' indenrigsruter. Langs kajen ses nærmest fra højre: THOR, ERNA, ZAMPA, og på ydersiden fra højre: CHRSTIANIA, BLENDA, BALDUR, og i bøjerne det mindre skib, BRYDEREN, og det store HELLA.
Passager- og krydstogtskibet S/S MONGOLIA ved Langeliniekajen. Bygget i Newcastle 1918-22. Det trak lidt ud pga. krigen, til P&O, der indsatte den i rutefart mellem London og Sydney. I årene omkring 1933-36 var skibet i København, formentlig i forbindelse med sommerkrydstogter i Skandinaviske farvande, for vi ved, at det løb på grund i forbindelse med lav vandstand. Fotografiet stammer fra 1930'erne, idet de to biler har vanteplader som de hed - dem med hånden nedenunder bogstavet - og de plader blev indført i 1930, ligesom selve bilmodellerne er fra 1930'erne.
I 1938 blev skibet solgt til New Zealand Shipping Company, datterselskab af P&O, og døbt om til RIMUTAKA, og sejlede nu UK-NZ, hvad den også gjorde under krigen. Efter krigen blev den solgt flere gange, fik nye navne og i 1963 blev den hugget op.