Are you sure you want to delete this item? Are you sure you want to delete these 0 items?

Download

Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists. Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.

Processing...

Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.

Add assets to album

  • M/S STEPHAN af Marstal
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Fyn
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Motorhavari
    Topografi
    Søhistorisk Registratur
    Fragtskib M/S STEPHAN af Marstal langs kajen i hjemhavnen, 1973. For udadgående ses M/S IDUN af Ringkøbing.
  • M/S DORCA af Marstal
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    Bedding
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Fyn
    Havnevæsen
    Kronologi
    Motorskib
    Reparation
    Skibsbygning
    Topografi
    Værft i Danmark
    Skibsdetaljer
    Anker
    Søhistorisk Registratur
    M/S DORCA på slippen i Marstal, 1979.
  • M/S SVITZER JARL
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Bjergningsvæsen
    Bugsering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Forsyningsskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Mandskab
    Vagt
    Arbejde om bord
    Vedligeholdelse
    Skibsdetaljer
    Anker
    Dæk
    Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene. Kommentar fra Jan: Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet. Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr. Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen. En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs. Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
  • M/S SVITZER JARL
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Bjergningsvæsen
    Bugsering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Forsyningsskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Mandskab
    Vagt
    Arbejde om bord
    Vedligeholdelse
    Skibsdetaljer
    Anker
    Dæk
    Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene. Kommentar fra Jan: Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet. Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr. Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen. En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs. Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Issejlads
    Isvinter
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Vintersøfart
    Neutralitetsbemaling
    Mandskab
    Fragtskib S/S Lise (I) sidder godt fast i isen. En besætningsmedlem står på isen, muligvis i Kattegat, 1941.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Issejlads
    Isvinter
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Vintersøfart
    Neutralitetsbemaling
    Fragtskib S/S Lise (I) sidder godt fast i isen, 1941.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Issejlads
    Isvinter
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Vintersøfart
    Mandskab
    Mandskab fra fragtskib S/S Lise (I) går på isen, 1941.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Issejlads
    Isvinter
    Krigssøfart
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Vintersøfart
    Mandskab
    Mandskab fra fragtskib S/S Lise (I) går på isen, 1941.
  • M/S SVITZER JARL
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Bjergningsvæsen
    Bugsering
    Fartøj
    Bjergningsfartøj
    Forsyningsskib
    Motorskib
    Slæbe- og bugserbåd
    Kronologi
    1900-tallet
    Livet om bord
    Aptering
    Arbejdsredskaber
    Beklædning om bord
    Mandskab
    Vagt
    Arbejde om bord
    Vedligeholdelse
    Skibsdetaljer
    Anker
    Dæk
    Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene. Kommentar fra Jan: Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet. Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr. Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen. En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs. Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Værftsarbejdere
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Helsingør
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Reparation
    Sjælland
    Skibsbygning
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Værft i Danmark
    Skibsbygning
    Værftsarbejdere
    Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering. a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks. Havareret d. 27/1 41 i Kattegat. Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41. Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Havn
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Øresund
    Fragtskib S/S Lise (I) bugseres ind i Helsingør Havn mellem Svitzer pontonerne THOR og Odin, 1940. Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Havn
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Øresund
    Hævning af fartøjet. Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Havn
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Øresund
    Hævning af fartøjet, atter oven vande. Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Havn
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Øresund
    Fragtskib S/S Lise (I) under vand. Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
  • S/S LISE (I)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    1939 - 1945
    Dampskib
    Danmark
    FARTØJ
    Farvande
    Fragtskib
    Havari og forlis
    Havn
    Krigsforlis
    Krigssøfart
    Kronologi
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Øresund
    Fragtskib S/S Lise (I). skader efter eksplosion og hævning. Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.