Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Jan Græsbøll Larsen om bord på SVITZER JARL ved ankrene.
Kommentar fra Jan:
Billeder er fra ca 1980, jeg var Matros/Bådsmand ombord, jeg mener at kunne huske at Entreprisen, (sådan kaldte man Svitzer) kun brugte Bådsmænd for at honorere dem lidt mere, Entreprisen udtalte, at vi havde departementschef lønninger,😉 vi arbejdede mange timer i døgnet, derfor,billeder er taget nord for Shetlandsøerne, det var et hårdt job, men os der kom fra trawlerne i Nordsøen kendte jo ikke til andet.
Svitzer Jarl var i charter for det Italienske Saipem, riggen hed Castoro Sei, var en rørlægning barge, ankerne, på billeder vejer 25 ton, krogen du ser om stokken af ankret er beregnet til at få ankret op når wire er sprunget i enden af ankret, den røde bøje ligger i overfladen, således at ankret nemt kunne lettes og flyttes til ny position, wirer knækkede tit på grund af det dårlige vejr.
Castoro Sei lå forankret i 12 -25 ton ankre som den hev sig frem i, de kunne så ligge ca 3 km. rør i døgnet, ankerne blev flyttet hele tiden, 24 timer i døgnet, vores job, ca 400 mennesker arbejdede på riggen.
En historie; Castoro Sei var under bugsering til en fjord på Shetlandsøerne, for reparation, af det amerikanske Gulf Commander, anker handler (ahts) som også var i charter, vejrer udviklede sig imidlertid til storm/orkan hvorefter at slæbewire knækkede ud for øen Bressay, vi lå i Lervik havn med Svitzer Jarl og blev beordret ud for at etablere forbindelse med Castoro Sei så vidt jeg erindrer var riggen 0,8 Sømil fra klipperne og der var en vis form for panik ombord, idet de havde droppet 2 -25 ton ankre der ikke kunne holde riggen Jeg fyrede 2 nødraketter med line ombord i Castoro Sei, den første kludrede de med, vi fik forbindelse og slæbte riggen til havs.
Som så mange gange var det Svitzer Jarl der skulle fixe probs.
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I).skader fra isbugsering.
a) Paa Rejse fra Stettin til Aalborg med Koks.
Havareret d. 27/1 41 i Kattegat.
Søforklaring og Søforhør i Helsingør d. 5/3-41.
Kl. 2045 medens L. var under Assistance af Stats-Isbryderen »Storebjørn«, stoppede S. pludselig op. L.s Maskine blev straks kastet Fuld Kraft Bak. men umiddelbart efter tørnede L. med Stævnen og Stb.s
Bov mod S., hvorved Stævnen blev bøjet, det ene Ankerklyds revnede, og en Del Nagler i Klydspladen blev sprængt. Kort efter bakkede S. ned mod L. Herunder tørnede S. med Agterenden mod L.s Stb.s Bov, hvorved Ankerklydset knustes. Ankerstokken bøjedes og Ankerfligen flækkede. Ankeret blev presset ind i Pladen, hvorved Dækket paa Forkant af Bakken blev bulet. Endvidere blev en Del Træværk i forreste Matroskammer om Stb. ødelagt. Under Arbejdet med at bryde L. løs af Isen tørnede S. endvidere mod L.s Stb.s Side agten for Forriggen, hvorved der fremkom en Bule i Skibssiden. Kilde Søulykkestatistik
Fragtskib S/S Lise (I) bugseres ind i Helsingør Havn mellem Svitzer pontonerne THOR og Odin, 1940.
Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
Hævning af fartøjet.
Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
Hævning af fartøjet, atter oven vande.
Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
Fragtskib S/S Lise (I) under vand.
Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.
Fragtskib S/S Lise (I). skader efter eksplosion og hævning.
Fragtskib S/S Lise (I) kom under vand, da der på rejse fra Danzig til København med kul skete en eksplosion ombord, den 27 april 1940 syd for Drogden. 3 mand omkom. LISE blev senere hævet og bugseret til Helsingør Værft.