Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
FALSTAFF, 3 mst. bark.
Vessel engaged in transportation of jute from India, then nitrate from Chile to England. 1899: collided with the SS Victoria in Vaparaiso, Chile. 1905: used as a coal dock in Callao (Peru). 1937: used as a coast defense, then part of the pier in Punta Arenas (Chile) with Hipparchus and Muñoz Gamero Read more at wrecksite: https://www.wrecksite.eu/wreck.aspx?180774
FANTOME II, 3 mst. bark.
Ombygget til Yacht 1914, installeret 2 cyl. motor 1920, 1952 købt til Italien og ombygget til skoleskib, 1979 tilbage til Nantes og omdannet til museumsskib og får det oprindelige navn tilbage BELEM, ejer Foundation Belem.
Kl. 17.45 den 5. oktober 2021 passerer bulkcarrier M/S APHROS fra Ensted Terminalen Haven forbi Kornbækkyst lidt syd for Fynshav, efter et kort ophold ved Skagen, på sin vej til Aliveri i Grækenland, med sin last af restkul, i alt 10.000 tons.
En æra er slut for de store bulkcarriers til Ensted ved Aabenraa.
Natten til den. 29. september 2021 afløb den sidste bulkcarrier M/S APHROS fra Marshall Island Ensted Terminalen Haven ved Aabenraa, for at hente det sidste kul på havnen, fra det tidlige og nedrevet Enstedværket. Th. ses de sidste ca. 100 m. af den 184 m. høje Enstedskorsten. Fotograferet lørdag den 2. oktober 2021.
Natten til den. 29. september 2021 afløb den sidste bulkcarrier M/S APHROS fra Marshall Island Ensted Terminalen Haven ved Aabenraa, for at hente det sidste kul på havnen, fra det tidlige og nedrevet Enstedværket. Fotograferet lørdag den 2. oktober 2021.
Farvelagt tegning af Zacharias Petersen, 1834: Orlogsfregat under bygning på Orlogsværftet, Gammel Dok i Strandgade. Huset i baggrunden er søsætningspavillonen fra 1739. Mastekranen ved Nyholms vagt ses til venstre for denne, i baggrunden. Til venstre for skibet ses pakhus ved Toldboden.
3-mastet bark FENJA af Aarhus.
Kapt. E. Wielandt. Beskudt og tændt i brand af tysk u-båd (chef kaptajnløjtnant Bleitzel) 16/11 1916.
Neutralitetbemaling på siden under 1. Verdenskrig.
Krigsforlist 1916-11-16 i Skagerrak af tysk ubåd med brandbomber om bord. (Krigsforlis 1914-1918) nr.61: Besætning taget op fra egne både af norsk torpedobåd RAVN. Senere blev besætningen igen sat om bord i det brændende skib, nu inden for territorialgrænsen, og S/S PRÆSIDENT CHRISTIE tog havaristen på slæb, men ilden bredte sig, slæberen sprængtes, og skibet sank. Besætningen landsat samme aften i Kristiansand.
3-mastet bark, ELLEN af Vejle's lastrum.
Havareret 1911-03-13 på rejse fra Port Talbot til Caleta Colosa med kul. Eksplosion i ladningen på position 38 N og 16 W. Betydelig skade på skibet, der bjærgede sig ind til Lissabon, ankom 1911-03-16. Skibet kondemneret. (GRU-04-0068) Data og 4 blade med detaljer.
Containerskib M/S MADISON MÆRSK af København under sejlads i Femern Bælt.Et mindre fartøj er under passage på bagbords side. ( Den den hollandske cement carrier MALTA CEMENT, der har IMO nummer 8911841. Den er bygget 1991. Kilde: Michael Jamni Nielsen).
MADISON MÆRSK´ design er Triple-E serien.
Læs yderligere under Nota Bene.
Dronning Margrethe vises omkring på M/S' åbningsdag i 2013
M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
Kronologi
Søhistorisk Registratur
2000-tallet
Museer og samlinger
M/S Museet for Søfart
Personalia
Fartøj
Modelskib
Containerskib
Motorskib
Dronning Margrethe vises omkring i udstillingen af museets direktør Camilla Mordhorst, museumsinspektør Benjamin Asmussen og betyrelsesformand Erik Østergaard på museets åbningsdag, lørdag den 05.10.2013.
Her viser arkitekt Bjarke Ingels fra BIG dronning Margrethe museets store model af MÆRSK MC-KINNEY MØLLER, udarbejdet specielt til museet ifm. åbningen.
3-mastet bark COUNTY of Ayr. under bugsering ved Port Adelaid, Australien i 1897.
På en rejse i 1891 ramt det et ukendt skær hvorved kølen blev stærkt beskadiget. Det lykkedes dog skibet at nå i havn, hvor det senere blev overtaget af forsikringsselskabet. Det lå ubenyttet hen i Port Adelaide indtil havnen i 1894 købte det. Det blev derefter repareret og ved samme lejlighed nedrigget til bark. Omkring 1894 blev skibet solgt til J A Walker. Ved den lejlighed beholdt det navnet, men fik Adelaide som hjemsted.
I 1901 blev det solgt til Folder, Barker, Ward og Tulloch i Hobart. I forbindelse med salget fik skibet nu Hobart som hjemsted
Skibet længst til venstre er bugser- og slæbebåden EURO (1897-1948) af Adelaide. Bygget i Dundee i 1897 ved Gourlay Brothers & Co (byggenr. 175) til Adelaide Steam Tug Co Ltd. i Adelaide i Australien.
Oktober 1930 blev den solgt til Australien Steamships Pty. Ltd. i Melbourne. Skibet beholdt navnet EURO, men skiftede hjemsted til Melbourne.
Skibet blev sænket 10. juni 1948 udfor Port Phillip Heads nær Melbourne i Australien. Forinden var det blev rippet for alt af værdi. Skibet ligger på ca. 50 meter vand.