Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Passagerskib M/S CROWN SEAWAYS i Mellembassinet ved DFDS-terminalen, den 16. januar 2021. Fartøjet er oplagt grundet restriktioner under Corona pandemien.
Bulkcarrier M/S KSL STOCKHOLM af Hong Kong under sejlads på Lillebælt, den 12. januar 2021.
" Bulk Carrier M/S KSL Stockholm fra Hong Kong på 181.043 Dwt. og med en længde på små 292 m. Sejler forbi Kornbækkyst lidt syd for Fynshav. På vej til Vattenfall AB Kulterminal på Enstedværkhavn, efter det resterende kullager på haven, efter Vattenfall AB
lukker og slukker på haven i 2021." Bruger: Rudi Hansen
Skoleskib ALEXANDER VON HUMBOLDT II
af Bremerhaven under sejlads på Lillebælt, den 20,. november 2020.
"Alex von Humboldt (2011) er for tiden lejet af den tyske Marine pga. Gorch Fock II gennemgår en større restaurering til mange EURO ca. 135 millioner EURO (2019 pris) man har også lejet det rumænske skoleskib Mircea (1930)" Bruger: Rudi Hansen
Så har M/F Frigg Sydfyen "Frække" fået sin nyt look "ALSLINJEN" en rute ved færgeselskab "MOLSLINJEN"
Her ved Fynshav Færgehavn den 07.12.2020 Kl. 13.50. M/F Frigg Sydfyen er reservefærge på ruten Bøjden - Fynshav.samt Avernakø - Lyø. Tekst: bruger Rudi Hansen
Udklip fra Knud Fredfeldts samling: Bugserbåd FRODE (II) af København er blevet bragt til Nordhavnsværftet af flydekranen HERKULES efter hævningen af fartøjet efter kollisionen med M/S RIBERHUS, den 22. februar 1966.
Udklip fra Knud Fredfeldts samling: Bugserbåd S/S ODIN af København.
"B/B ODIN af København, 91 B. R. T. Bygget 1915 af stål.
Kæntret og sunket d. 5/10 51 i Sundet.
Søforhør i København d. 9/10 51. Rapport fra statens skibstilsyn dat. 10/10 51.
Kl. 0840 begyndte O., der skulle assistere ved flottagning af M/S »Oslofjord« af Oslo, dervar grundstødt tæt ved den røde 2-kost på SØ.-siden af Stubben, at slæbe agterefter på »Oslo- jord«s stb.s bov i en ca. 25 favne lang wire fra »Oslofjord«s forreste bb.s klyds. 3 andre slæbebåde slæbte tværs ud om bb. fra »Oslofjord«s agterstævn. Efter at O. havde trukket skråt agterefter på »Oslofjord«s stb.s bov i nogen tid, hvorunder »Oslofjord«s motorer gik for fuld kraft bak, fik slæbebåden kl. ca. 0855 ordre til at trække tværs ud fra »Oslofjord«s bb.s bov. Kl. ca.0900, da O. lå i „Oslofjord“s længderetning, blev maskinen, der gik fuld kraft frem, beordrethalv kraft frem. Kl. 0902 begyndte »Oslofjord« at glide langsomt af grunden agterover. Kl. 0903,da O. befandt sig på bb.s side af »Oslofjord« med slæbewiren visende ca. 45° ud fra »Oslofjord«s bb.s bov forefter og 1—2 streger ud fra O.s bb.s låring, blev »Oslofjord«s motorerstoppet. Samtidig opstod et kraftigt træk i slæbewiren, hvorved O. mistede manøvreevnen ogfaldt tværs. O. krængede nu hårdt bb. over, maskinen stoppedes, og det forsøgtes at udløseslippemekanismen fra styrehuset og dækket, men inden dette var lykkedes, kæntrede O. og
sank tæt N. for den røde 2-kost på SØ.-siden af Stubben. Det lykkedes besætningen — 4 mand— at komme klar af O., hvorefter de pågældende blev optaget af en tililende motorbåd. O. er senere blevet hævet.
Anm. Årsagen til kæntringen fremgår af det ovenfor anførte. " Kilde: Dansk Sø-Ulykkestatistik
Udklip fra Knud Fredfeldts samling: Bugserbåd S/S SLEIPNER af København. På øverste foto ses S/S SLEIPNER i tørdok hos B & W, den 12. april 1938 efter hævninge. Skaderne skal vurderes af en besigtigelseskomite bestående af Kaptajn Stenberg, Svitzer; SLEIPNERS fører kaptajn Kilskov; kaptajn Kim Bærentzen og kaptaj Kall fra Moore og Mac Gormac (amerikansk rederi)
Udklip fra Knud Fredfeldts samling: Bugserbåd S/S SLEIPNER af København.
"B/B Sleipner af København, 76 Reg. T. Br. Bygget 1912 af Staal.
Kæntret d. 9/4 38 i Københavns Havn; 2 Omkomne.
Søforklaring og Søforhør i København d. 22/4 og 25/4 38.
Kl. 2145, da S. i Frihavnen assisterede S/S »Moormacsea« af New York under Manøvre med at gaa langs Kaj, blev S., der havde Slæber fra M.s Agterende, at dette Skibs Skruevand drejet tværs paa Sejlretningen. Da der var Fare for, at S. vilde kæntre, forsøgtes det at udløse Slæbetrossen med Patentslippeapparatet; men dette virkede ikke, og kort efter blev S., der nu var trukket helt om paa Bb.s Side, fyldt med Vand og sank. Af de 4 ombordværende druknede Maskinmester Sinius Emil Hermansen og Matros Viggo Valdemar Larsen, begge af København.
Anm. Aarsagen til Ulykken fremgaar af det ovenfor anførte" Kilde : Dansk Sø-ulykke 1938
Udklip fra Knud Fredfeldts samling: bugserbåd S/S SLEIPNER af København hæves efter forliset i Frihavnen den 9. april 1938.
Pontoner ODIN OG TYR ligger på hver side af S/S SLEIPNER.
Bugserbåd M/S HUGIN (I) af København under sejlads i hjemhavnen.
1 dæk - middelfyldig bov med udfaldende stævn - hækbygget med rund hæk
15.5.1965 A+R s.t. Firma Christiani &
Nielsen, Kbh - Fartøjet blev af havnevæsenets kran løftet ombord i M/S BERHARD JOHN og fragtet til Tobruk for anvendelse ved havnebygning.