Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Maleri af Hugo Larsen, 1905: Portræt af nanny (nanna) med barn. Motiv fra Skt. Thomas, Dansk Vestindien med byen Charlotte Amalie i baggrunden. Barnet er postmester på Skt. Thomas, Carstensens datter, Ruth, nu (1955) fru oberstinde Ruth Sylow Nørager.
Maleri af Michael Ancher (1849-1927): Portræt af to fiskere. Forstadie til Anchers maleri (1880): Vil han klare pynten? Fiskerne hedder Bent Ole Svendsen (t.v.) og Anthon Fedder Henriksen (t.h.).
Reproduktion efter tegning af E. Eichhof, 1896: Portræt af Jacob Meyer, chef for firmaet Knöhr & Burchard Nachfolger, Hamborg. Født i Ålborg; gjorde meget for at udvikle Fanøs sejlskibsfart, død i 1800'erne. Han var bror til fru Julie Dessauer, skibsreder for barken DANMARK og barken JULIE.
Litografi af P. Gemzøe efter maleri af Jørgen Roed (1808-88): Portræt af politiker Johannes Christian Drewsen (1777-1851). Ejer af Strandmøllens papirfabrik.
Tuschtegning af Kristian Kongstad (1867-1927): Portræt af justitsdirektør Christian Klingberg (1765-1821), Asiatisk Kompagni, 1812-19. Kommitteret ved Det Kongelige Oktrojerede Søassurance Kompagni fra 1812-21.
Tuschtegning af Kristian Kongstad (1867-1927): Portræt af Christian Wilhelm Haagen (1792-1871). Kommitteret ved Det Kongelige Oktrojerede Søassurance Kompagni fra 1841-62.
Tuschtegning af Kristian Kongstad (1867-1927): Portræt af konferensråd, grosserer og direktør i Asiatisk Kompagni, Niels Ryberg (1725-1804). Tegningen er efter kobberstik af Gerhard Ludvig Lahde, efter Jens Juel.
Tuschtegning af Kristian Kongstad (1867-1927): Portræt af grosserer Jørgen Bech (1731-1826). Kommitteret ved Det Kongelige Oktrojerede Søassurance Kompagni fra 1792-1816.
Tuschtegning af Kristian Kongstad (1867-1927): Portræt af højesteretsdommer og nationalbankdirektør, etatsråd Peder Møller (1767-1841). Generaldirektør for Søetaten 1814-35 og 1815-41 kommitteret ved Det Kongelige Oktrojerede Søassurance Kompagni.
Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her er der besøg om bord. Foto fra Limfjordsmuseet.
Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her ses skibet på bedding i Løgstør, mens det endnu sejlede på Limfjorden. Det er skipper Lars Dyhr, der er i gang. Foto fra Limfjordsmuseet.
Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her opmåles skibet før istandsættelsen i slutningen af 1970-erne. Foto fra Vikingeskibsmuseet.
Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her ses skipperen med kone (?) og gæst. Billedet er formodentligt taget i Fur havn - det stammer fra Limfjordsmuseet.
Sluppen RUTH blev bygget i Norge i 1854. Skibet fungerede i sine første leveår i farten til Danmark. I 1898 blev RUTH ombygget fra klink- til kravelskrog og fik også siden installeret glødehovedmotor samt styrehus. Efter at have sejlet på Limfjorden i årene 1923-68 blev den testamenteret til Nationalmuseet. I slutningen af 1970-erne istandsattes det medtagne skrog på det gamle skib, og i 1990-erne fuldførtes så istandsættelsen, således at RUTH nu står, som hun gjorde efter ombygningen i 1898. Her ses dækket under istandsættelsen.
Fotografi efter maleri af Wilhelm Marstrand (1810-1873), 1849: Portræt af Christopher Friedenreich Hage (1759-1849) og hustru Christiane Arnette Hage (1778-1866), født Just.