Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists.Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.
Processing...
Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.
Aarhus havns bugserbåd S/S AROS (1906- 1953) assistereR det svenske dampskib S/S VIRGINIA (1907-1955) under Anden Verdenskrig.
Det svenske dampskib S/S VIRGINIA der ses på foto 0501, blev bygget ved R. Stephenson & Co i Storbritannien i 1907 til det Østrig- Ungarske rederi Nav. Libera-Triestina under navnet S/S MARINA.
I 1913 blev det solgt til det svenske rederi Ångfartygs AB Karin, i Helsingborg og omdøbt til S/S OSCAR TRAPP.
I 1918 blev det solgt til Svenska Amerika-Mexico Linien i Göteborg. I 1919 blev skibets navn omdøbt til S/S GUSTAVSHOLM.
I 1929 blev det solgt til et tredje svensk rederi AB Virginia i Jonstorp. Ved denne lejlighed blev det omdøbt til S/S VIRGINIA.
Skibet blev ophugget i 1955 i Ystad.
Skibets dimensioner var 96,0 x 14,0 x 6,5 meter.
DVT: 4.740 ts
BRT: 2.920 ts
Fart: 9 knob.
3 mastet bark HOLTHE af Odense med neutralitetsbemaling.
Gik i ballast til Savana 1917 for at laste oliekager til Odense. Efter indlastning gik USA med i krigen og lasten blev udlosset. Sejlede til krigens ophør for den amerikanske regering.
3 mastet bark HOLTHE af Odense med neutralitetsbemaling.
Gik i ballast til Savana 1917 for at laste oliekager til Odense. Efter indlastning gik USA med i krigen og lasten blev udlosset. Sejlede til krigens ophør for den amerikanske regering.
3 mst. Bark HAWTHORNBANK af Kalundborg.
Forlist 1917-04-25 på rejse fra Buenos Aires til Svendborg i Atlanten 35 sm NtE for North Rona med kanonild fra tysk ubåd. Besætningen gik i to både, hvoraf den ene forsvandt med 9 mand, mens den anden dagen efter med 10 mand ankom til Blachwig Bay.
3 mst. Bark HAWTHORNBANK Norge.
Forlist 1917-04-25 på rejse fra Buenos Aires til Svendborg i Atlanten 35 sm NtE for North Rona med kanonild fra tysk ubåd. Besætningen gik i to både, hvoraf den ene forsvandt med 9 mand, mens den anden dagen efter med 10 mand ankom til Blachwig Bay.
GRATIA, norsk 3 mst.bark med neutralitetsbemaling.
1919 - Gratia Nav. Co. New York
1921 - French America Line Inc. New York.
1923 - Braddock Nav. Co. Ltd v/ E.F. Walker, New York.
1924 - R.B. Piercy, New York
1925 - Interpid Co.of California, New York
1926 - Wm. F. Storey, San Francisco
1927 - ude af Lloyds
Efter forliset i 1918 - Fartøjet blev set af et D/S, som slæbte det ind til Charleston, SC. Senere slæbt til Baltimore og kondemneret.
Blev repareret og sat i fart igen i 1919.
ELSA af København, 3. mst. bark.
Med neutralitetsbemaling.
Afsejlet 1917-09-05 fra Cardiff, torpederet af tysk ubåd 1917-09-09 på position 6 sm SW for Queenstown. Ved forliset omkom 5 mand, heraf 2 danske, mens 9 blev bjærget.
3-mastet bark FENJA af Aarhus.
Kapt. E. Wielandt. Beskudt og tændt i brand af tysk u-båd (chef kaptajnløjtnant Bleitzel) 16/11 1916.
Neutralitetbemaling på siden under 1. Verdenskrig.
Krigsforlist 1916-11-16 i Skagerrak af tysk ubåd med brandbomber om bord. (Krigsforlis 1914-1918) nr.61: Besætning taget op fra egne både af norsk torpedobåd RAVN. Senere blev besætningen igen sat om bord i det brændende skib, nu inden for territorialgrænsen, og S/S PRÆSIDENT CHRISTIE tog havaristen på slæb, men ilden bredte sig, slæberen sprængtes, og skibet sank. Besætningen landsat samme aften i Kristiansand.
Portsmouth Historic Dockyard på HM Naval Base Portsmouth; her ses det britiske krigsskib HMS M33 ( læs yderligere unde Nota Bene) . Fotograferet, den 15. maj 2011.
383. (1849)
Marine: Flådens hjulskib GEYSIR og fregatten ROTA går frem i en storm.
Olie på lærred (beskåret). Lysmål: 48 x 64 cm.
Om blændrammen er på alle sider foldet bemalet lærred, til venstre ses et lidt mindre skib, der er skåret
igennem på langs. Forekommer derfor ubetegnet og usigneret. På blændrammen er fejlagtigt anført:
"Danmarks første hjulskib CALEDONIA malet 1830 af Professor Marinemaler Jacob Petersen født 1769".
Ejes af samme familie som nr. 310, indrammet og tekstet på samme måde.
Grundmateriale vedlagt. S/h foto med gengivelse af skibet.
(ID=11233)
Ovenstående er uddrag fra registret over Jacob Petersens skibsportrætter, der findes på museets hjemmeside her: https://mfs.dk/ms-videnscenter/arkiv/registre/diverse-registre/
Ejer Christian Hau, som vi har modtaget denne fil af, har i sin mail (8.3.2021) påpeget, at værket er signeret JP og 1851 samt at størrelsen på lærredet er 34x53 cm.