Are you sure you want to delete this item? Are you sure you want to delete these 0 items?

Download

Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists. Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.

Processing...

Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.

Add assets to album

  • Kronekompas Cornelius Knudsen
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Navigation
    Nautiske instrumenter
    Kompas
    Topografi
    Kronologi
    Danmark
    Sjælland
    København
    1800-tallet
    Hængekompas (kronekompas) signeret Cornelius Knudsen, Kjøbernhavn.
  • Rasmus Koch's hus, Nyhavn 33
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Navigation
    Nautiske instrumenter
    Kompas
    Topografi
    Kronologi
    Danmark
    Sjælland
    København
    1800-tallet
    Indgangsdøren til sejl- og kompasmager Rasmus Christensen Koch's hus i Nyhavn (nr. 33) over døren hans forvitrede sandskilt.
  • Christian IV's skibskompas
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Navigation
    Nautiske instrumenter
    Kompas
    Topografi
    Kronologi
    Danmark
    Sjælland
    København
    1500-tallet
    Kompasrosenns underside. (forgyldt sølvdåse på Rosenborg). Rhombeformet sammensatte magnetpinde3, fastklistret med et stykke makuleret papir, hvorpå der ses aftryk af ældre kompasrose. (H&S årbog, 1980 s.140).
  • S/S NORDKAP
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1800-tallet
    Dampskib
    Danmark
    Fragtskib
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    København
    Sjælland
    Topografi
    Kran
    Søhistorisk Registratur
    Fotoet er så vidt vides det eneste eksisterende af fragtskibet NORDKAP (I), leveret til rederiet D/S Norden den 29. marts 1878. Skibet blev bygget af Flensburger Schiffbau-Gesellschaft i Flensburg (byggenummer 11) i 1877-1878. Skibet blev 30. november 1896 solgt til det svenske rederi A/B Nordkap ved C. J. Lundvall & Co i Helsingborg. Den 18. oktober 1901 kolliderede det i tæt tåge med den danske damper DAN udfor Ystad i Sverige. Ved kollisionen fik skibet et fire-fem mester langt hul under vandlinien i forskibet. Skibet blev taget ud af drift og senere hugget op. PÅ fotoet ses skibet liggende i Københavns frihavn engang i perioden 1878-1896. kilde: Michael Jamni Nielsen
  • M/S HAVØRNEN
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Inspektionsskib
    Kaj
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Redningsskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Inspektions- og redningsskib M/S HAVØRNEN af Neksø i Bagenkop Havn, den 5. juni 2022
  • M/S HAVØRNEN
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Inspektionsskib
    Kaj
    Kronologi
    København
    Motorskib
    Redningsskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Inspektions- og redningsskib M/S HAVØRNEN af Neksø anløber Bagenkop Havn, den 5. juni 2022
  • Lodsfartøj M/S MERKUR
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Lodsfartøj
    Motorskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Lodsfartøj MERKUR i Spodsbjerg Havn under bakkemanøvre, den 4. juni 2022
  • Lodsfartøj M/S MERKUR
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    2000-tallet
    Danmark
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Kronologi
    København
    Lodsfartøj
    Motorskib
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Lodsfartøj MERKURi anduver Spodsbjerg Havn, den 4. juni 2022
  • Strandgade 52-54
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kronologi
    1700-tallet
    1900-tallet
    Handel og Søfart
    Rederi
    Skibsbygning
    Værft i Danmark
    Strandgade 52-54 fotograferet ca. 1970, før restaurering omkring 1973. Opført 1735-40 for Andreas Bjørn, beregnet som bolig for værftets funktionærer. Wilders Plads, eller Bjørns-Holm, blev anlagt af købmand og reder Andreas Bjørn, hvorpå han anlagde sit skibsværft fra 1741.
  • Christiansholms Fabriker, Kbh.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    1800-tallet
    Christiansholms Fabriker, Kbh. ca. 1880.
  • Heering, Peter F.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    1800-tallet
    Kælderen med Cherry Brandy i gamle fade.
  • Chr. IV's krone 1596, detaille
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Historie
    Kunst
    1600-tallet
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Findes på Rosenborg.
  • Frederik VII's hilsen til Københavns indvånere 1848
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Topografi
    Historie
    1600-tallet
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kongens hilsen til Kjøbenhavns indvånere 1848.
  • Lastning i Kbh's havn, Islands Brygge
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    Lastning og losning
    1900-tallet
    Skibsdetaljer
    Lastrum
    Danmark
    Sjælland
    København
    Fartøj
    Fragtskib
    M/S BENDY af Rønne laster korn.
  • Krydstogtkajen i København
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    2000-tallet
    Havn
    Havnevæsen
    Kaj
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Krydstogtskib
    Søhistorisk Registratur
    View udover den nye krydstogtkaj i København, 2019
  • Kbh's Frihavn, losser kaffe med fotomodel
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    1900-tallet
    Lastning og losning
    Danmark
    Sjælland
    København
    Skibsdetaljer
    Lastrum
    Fartøj
    Fragtskib
    Motorskib
    Kaffesække bruges til mode foto. M/S ALBERTA lossser kaffe. Modellen Aase Daily i modeoptagelse.
  • Losning af trælast i København
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    1900-tallet
    Lastning og losning
    Fartøj
    Skonnert
    4-mastet skonnert
    Danmark
    Sjælland
    København
    Losning af trælast i København fra 4 mst. skonnert ATLAS af Mariehamn. "4 mastet Slettopsskonnert ATLAS af København maalte 720 Br. og 653 Net. Tons og var under Navnet BERTHA L. DOWNES bygget i Maine, USA, 1908. Den kom under dansk Flag den 24. Decamber 1917, hvor den indkøbtes af A/S Trans, København. Senere ejedes den af et A/S ved Skibsreder R.A.Robbert, København. Medens ATLAS i Januar 1922 opholdt sig i London, skete der en ulykke, som kostede Kokken Livet. Han var den 2. januar klatret op ad Losseløberen for at faa fat i Lossekrogen, som var gaaet til Bloks. Da han vilde gribe efter Blokken, mistede han sit Tag i Losseløberen og styrtede ned iLastrummet og dræbtes. Den 28. Marts 1923 solgtes Skonnerten til Skibsreder A. Andersson, Mareihamn, for 25.500 Kr.. den er senere forlist." Fra Sejl til Diesel - bd. 4 s. 238.
  • Logs, træstammer
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    1900-tallet
    Lastning og losning
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Sjælland
    København
    Kran
    Losning af logs i Kbh's havn i 1960'erne. HÔGH AILETTE ved kaj.
  • OREGON af Kbh. (DFDS)
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    1900-tallet
    Lastning og losning
    Danmark
    Fartøj
    Fragtskib
    Skibsdetaljer
    Dæk
    Ventilation
    Lastrum
    Sjælland
    København
    Dækket på OREGON af Kbh. (DFDS).
  • Pakhuset i Sdr. Frihavn
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    Havnevæsen
    Havn
    Topografi
    1900-tallet
    Lastning og losning
    Pakhus
    Danmark
    Sjælland
    København
    Kaffesække bruges til mode foto. M/S ALBERTA har lossset kaffe.
  • Frihavnen
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Dampskib
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    Fartøj
    Havn
    Havnevæsen
    Søhistorisk Registratur
    Kronologi
    1900-tallet
    Kig mod Langelinie og Frihavnen. Billedet er taget fra S/S ST. CROIX, der er på vej til Mellemamerika, den 14.4.1906. Kommentar fra Morten Flindt Larsen, 19.05.2022: "Kig mod Langelinie og Frihavnen. Billedet er taget fra S/S ST. CROIX, der er på vej til Mellemamerika, den 14. april 1906. Til højre ses Shell-kompagniet og Det Østasiatiske Kompagnis fuelolie lager og jernbanetankvogne. I 1903 etablerede Det Østasiatiske Kompagni i samarbejde med Shell-kompagniet i London (Sir Marcus Samuel) en olieforretning i Københavns Frihavn. Det var Shells første tilstedeværelse i Danmark. Ideen var at forsyne oliefyrede dampskibe med flydende brændsel, ”liquid fuel” eller ”fuel oil”, som man var begyndt at anvende til direkte fyring under skibsdampkedler. Til lagring af denne brændselsolie opførtes samme år på Frihavnens østmole, Langelinie-molen, et tanklager, bestående af tre ståltanke, hvoraf de to rummede 6.000 tons olie hver, medens den tredje var mindre og kun kunne tage 4.000 tons. Den indførte brændselsolie var solarolie, et affaldsproduktet af den rå jordolie, efter at petroleumsdestillationen har fundet sted. I den første tid hentedes solarolien fra petroleumskilderne i Texas, men i årene omkring 1910 blev den importeret fra Galicien (Polen) og Borneo, hvor olieproduktionen havde fået et mægtigt opsving. Fra Galicien importeredes olien i jernbanetankvogne, medens den fra Borneo hjemføres i bundtankene på Det Østasiatiske Kompagnis egne dampere. Kompagniets import af olie udgjorde fra 1903 til 1909 i alt ca. 40.000 tons. Kompagniets arbejde med olielageret skete mod beregning af 2½ % provision og dækning at alle driftsudgifter, indtil det i 1907 overtog olieforretningen for egen regning og afkøbte Shell-kompagniet hele tanklageret. Hertil var der i 1904-1905 blevet knyttet 4 jernbanetankvogne, foruden 2 hestetankvogne og en 150 tons stållægter. Senere indkøbte DØK tankdamperen ”Timsah”, således at stållægteren toges i bytte for en del af købesummen. I 1908 indkøbtes endnu en jernbanetankvogn. Det Østasiatiske Kompagni måtte sande, at det kan være vanskeligt at agere på verdens oliemarked. Stærkt stigende oliepriser i årene efter 1903 bevirkede, at olien blev for dyr som skibsbrændstof. Omtrent samtidig kom dieselmotorerne frem, og da det viste sig, at den af DØK indførte olie egnede sig fortrinlig til brændstof i disse nye kraftmaskiner, solgte kompagniet en del olie til de stationære dieselmotorer, som Burmeister og Wain leverede til landets elektricitetsværker. I 1910 lejede smøreoliefirmaet L.C. Glad & Co. den nordligste af de tre lagertanke på Langelinie-molen, som ØK ikke havde anvendelse for, ligesom den i 1908 indkøbte jernbanetankvogn blev solgt til Glad. Året efter solgte ØK hele tanklageret og den dertil knyttede olieforretning til Det danske Petroleums-Aktieselskab (DDPA), som også overtog de resterende fire jernbanetankvogne. I 1912 satte Det Østasiatiske Kompagni verdens første oceangående dieselskib, det danskbyggede ”Selandia”, i fart med stor succes. ”Selandia” og dets efterfølgere revolutionerede verdensskibsfarten, og få år efter (måske allerede i 1911) etablerede DØK da sig også på ny i Københavns Frihavn, denne gang på Redmolen, hvor man byggede et tanklager for bunkerolie til de nye dieselskibe."
  • 3-mst. skonnert MERCANTIC II af Dragør
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Motorskib
    Skonnert
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    3-mastet skonnert
    København
    1900-tallet
    2000-tallet
    Den 3-mst. topsejlskonnert MERCANTIC II af Dragør fotograferet i Nyhavn, København, 1977.
  • 3-mst. skonnert MERCANTIC II af Dragør
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Motorskib
    Skonnert
    Havnevæsen
    Havn
    Kaj
    Kronologi
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    Søhistorisk Registratur
    3-mastet skonnert
    København
    1900-tallet
    2000-tallet
    Den 3-mst. topsejlskonnert MERCANTIC II af Dragør fotograferet i Nyhavn, København, april 1977.
  • KILLORAN af Mariehamn, 3 mst. bark
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Fragtskib
    Jernskib
    1900-tallet
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    KILLORAN af Mariehamn, 3 mst. bark.
  • KILLORAN af Mariehamn, 3 mst. bark
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Søhistorisk Registratur
    Fartøj
    Bark
    3-mastet bark
    Sejlskib
    Kronologi
    Skibsbygning
    Konstruktion
    Fragtskib
    Jernskib
    Skibsdetaljer
    1900-tallet
    Dæk
    Topografi
    Danmark
    Sjælland
    København
    KILLORAN af Mariehamn, 3 mst. bark.