Are you sure you want to delete this item? Are you sure you want to delete these 0 items?

Download

Oops! Something went wrong! It doesn't appear to have affected your data. Please notify your system administrator if the problem persists. Access denied
Your session was expired. Page will be reloaded.

Processing...

Your assets are ready. If the download does not start automatically, click Download.

Add assets to album

  • Opmåling nr. 80: Kaag fra Limfjorden.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1800-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Kåg
    Fartøj
    Sejlskib
    Kaag fra Limfjorden. Adrup. Christian Nielsen. Opmåling nr. 80.
  • Opmåling nr. 80: Kaag fra Limfjorden.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1800-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Kåg
    Fartøj
    Sejlskib
    Kaag fra Limfjorden. Adrup. Christian Nielsen. Opmåling nr. 80.
  • Opmåling nr. 79: ELLA.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Jolle
    Fartøj
    ELLA Christian Nielsen. Opmåling nr. 79. Bygget i 1923 i Struer til fisker Christen og Laurits Josefsen.
  • Opmåling nr. 79: ELLA.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    1900-tallet
    Kronologi
    Konstruktionstegning
    Værktøj til skibsbygning
    Træskib
    Søhistorisk Registratur
    Skibsdetaljer
    Skibsbygning
    Jolle
    Fartøj
    ELLA Christian Nielsen. Opmåling nr. 79. Bygget i 1923 i Struer til fisker Christen og Laurits Josefsen.
  • Opmåling nr. 76: pram fra Hirtshals.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Sejlskib
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. pram fra Hirtshals. Opmåling nr. 76. 14 fods Hirtshals-pram, bygget 1914 af fisker og prambygger Jens Kongerslev, Hirtshals til fisker Jens Nielsen Dahl, Hirtshals, som i 1945 stadig er ejer af prammen der endnu gør god fyldest. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 5' 0" = 1,57 m. Højde: 1' 9" = 0,55 m. Denne pramtype findes fra Kandestederne til Løkken og bruges til fiskeri med landdragningsvod, turske- og kullerbakker. Byggemåde: Ved bygningen af denne pram er brugt, en særlig fremgangsmåde. Klædningen er kantskåret 5/8" x 7" gran, bygget på klink. Essing er 1" x 1½" gran. Tofter og banje gran. Inderkøl, køl, agterstævn og agterspejl gran. Spant, knæ og forspejl eg. På inderkant af essing er et lille skvætbord. Prammen er forsynet med en høj køl for at den under sejlads ikke skal få for megen afdrift. Sejlføringen er smakke og fok. Masten står i et hul i sejltoften uden vant og stag. Smakken er højnokket og med løs sprydstage. Prammens farver: Over vandlinjen på essing og skvætbord hvid. Fender rød. Indenbords på tofter og banje samt rorshoved stengrå. Mast og sprydstage hvid med røde toppe. Åre og rorspind stengrå med rød ring. I bunden kultjæret. Prammens dybgående 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 76: pram fra Hirtshals.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Sejlskib
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. pram fra Hirtshals. Opmåling nr. 76. 14 fods Hirtshals-pram, bygget 1914 af fisker og prambygger Jens Kongerslev, Hirtshals til fisker Jens Nielsen Dahl, Hirtshals, som i 1945 stadig er ejer af prammen der endnu gør god fyldest. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 5' 0" = 1,57 m. Højde: 1' 9" = 0,55 m. Denne pramtype findes fra Kandestederne til Løkken og bruges til fiskeri med landdragningsvod, turske- og kullerbakker. Byggemåde: Ved bygningen af denne pram er brugt, en særlig fremgangsmåde. Klædningen er kantskåret 5/8" x 7" gran, bygget på klink. Essing er 1" x 1½" gran. Tofter og banje gran. Inderkøl, køl, agterstævn og agterspejl gran. Spant, knæ og forspejl eg. På inderkant af essing er et lille skvætbord. Prammen er forsynet med en høj køl for at den under sejlads ikke skal få for megen afdrift. Sejlføringen er smakke og fok. Masten står i et hul i sejltoften uden vant og stag. Smakken er højnokket og med løs sprydstage. Prammens farver: Over vandlinjen på essing og skvætbord hvid. Fender rød. Indenbords på tofter og banje samt rorshoved stengrå. Mast og sprydstage hvid med røde toppe. Åre og rorspind stengrå med rød ring. I bunden kultjæret. Prammens dybgående 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 76: pram fra Hirtshals.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Sejlskib
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. pram fra Hirtshals. Opmåling nr. 76. 14 fods Hirtshals-pram, bygget 1914 af fisker og prambygger Jens Kongerslev, Hirtshals til fisker Jens Nielsen Dahl, Hirtshals, som i 1945 stadig er ejer af prammen der endnu gør god fyldest. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 5' 0" = 1,57 m. Højde: 1' 9" = 0,55 m. Denne pramtype findes fra Kandestederne til Løkken og bruges til fiskeri med landdragningsvod, turske- og kullerbakker. Byggemåde: Ved bygningen af denne pram er brugt, en særlig fremgangsmåde. Klædningen er kantskåret 5/8" x 7" gran, bygget på klink. Essing er 1" x 1½" gran. Tofter og banje gran. Inderkøl, køl, agterstævn og agterspejl gran. Spant, knæ og forspejl eg. På inderkant af essing er et lille skvætbord. Prammen er forsynet med en høj køl for at den under sejlads ikke skal få for megen afdrift. Sejlføringen er smakke og fok. Masten står i et hul i sejltoften uden vant og stag. Smakken er højnokket og med løs sprydstage. Prammens farver: Over vandlinjen på essing og skvætbord hvid. Fender rød. Indenbords på tofter og banje samt rorshoved stengrå. Mast og sprydstage hvid med røde toppe. Åre og rorspind stengrå med rød ring. I bunden kultjæret. Prammens dybgående 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 75: kystbåd "Bent" af Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Bent" af Løkken. Opmåling nr. 75. "Bent" LN 4, Løkken, bygget i Nr. Vorupør af bådebygger P. Thomsen til fisker Chr. Knudsen, Løkken. Længde: 32' 3" = 10,12 m. Bredde: 13' 0" = 4,08 m. Højde: 3' 10" = 1,20 m. "Bent" er den type kystbåd, der i dag oftest ses på vestkysten. Den bygges i Klitmøller og Vorupør fra 30 til 36 fod med motor op til 30 HK. Båden er en meget bjærgsom og sødygtig type, men den kan på grund af sin fyldige facon kun opnå en fart på omkring 6 knob. Båden bruges til snurrevod, torske- og kullerbakker samt hummertejner. Byggemåde: Klædningen er 1" eg, klinkbygget og klinket til spant. Dæk høvlet og pløjet 1" x 5" fyr. Stævne, køl, knæ, spant, lønning og skandæk er af eg. Oplængere og bundstokke er lagt på siden af hverandre og forbundet med spigere. Dæksbjælker, dæk og ruffer er af fyr. I dækket er der mange lemme og luger, som under forskellige forhold bruges til bakkefiskeriet. Opståendet dannes af den øverste planke, hvorpå der ligger en lønning. Mellem klædning og dæk er et skandæk af eg. Under kølen en svær skinne af jern, vægt ca. 160 kg., og i hver side en sidekøl af en svær planke. Bådens rigning er vant og stag af hampetov med sytov. Sejlføringen er fok og storsejl. Storsejlet er gaffelsejl, uden bom. Bådens farver: Under vandlinjen rødbrun. over vandlinjen hvid med gult opstående. Lønning, skandæk, dæk og lemme ferniseret. Ruffer er hvide med grønne tage. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 75: kystbåd "Bent" af Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Bent" af Løkken. Opmåling nr. 75. "Bent" LN 4, Løkken, bygget i Nr. Vorupør af bådebygger P. Thomsen til fisker Chr. Knudsen, Løkken. Længde: 32' 3" = 10,12 m. Bredde: 13' 0" = 4,08 m. Højde: 3' 10" = 1,20 m. "Bent" er den type kystbåd, der i dag oftest ses på vestkysten. Den bygges i Klitmøller og Vorupør fra 30 til 36 fod med motor op til 30 HK. Båden er en meget bjærgsom og sødygtig type, men den kan på grund af sin fyldige facon kun opnå en fart på omkring 6 knob. Båden bruges til snurrevod, torske- og kullerbakker samt hummertejner. Byggemåde: Klædningen er 1" eg, klinkbygget og klinket til spant. Dæk høvlet og pløjet 1" x 5" fyr. Stævne, køl, knæ, spant, lønning og skandæk er af eg. Oplængere og bundstokke er lagt på siden af hverandre og forbundet med spigere. Dæksbjælker, dæk og ruffer er af fyr. I dækket er der mange lemme og luger, som under forskellige forhold bruges til bakkefiskeriet. Opståendet dannes af den øverste planke, hvorpå der ligger en lønning. Mellem klædning og dæk er et skandæk af eg. Under kølen en svær skinne af jern, vægt ca. 160 kg., og i hver side en sidekøl af en svær planke. Bådens rigning er vant og stag af hampetov med sytov. Sejlføringen er fok og storsejl. Storsejlet er gaffelsejl, uden bom. Bådens farver: Under vandlinjen rødbrun. over vandlinjen hvid med gult opstående. Lønning, skandæk, dæk og lemme ferniseret. Ruffer er hvide med grønne tage. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 75: kystbåd "Bent" af Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Konstruktionstegning
    1900-tallet
    Kronologi
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Bent" af Løkken. Opmåling nr. 75. "Bent" LN 4, Løkken, bygget i Nr. Vorupør af bådebygger P. Thomsen til fisker Chr. Knudsen, Løkken. Længde: 32' 3" = 10,12 m. Bredde: 13' 0" = 4,08 m. Højde: 3' 10" = 1,20 m. "Bent" er den type kystbåd, der i dag oftest ses på vestkysten. Den bygges i Klitmøller og Vorupør fra 30 til 36 fod med motor op til 30 HK. Båden er en meget bjærgsom og sødygtig type, men den kan på grund af sin fyldige facon kun opnå en fart på omkring 6 knob. Båden bruges til snurrevod, torske- og kullerbakker samt hummertejner. Byggemåde: Klædningen er 1" eg, klinkbygget og klinket til spant. Dæk høvlet og pløjet 1" x 5" fyr. Stævne, køl, knæ, spant, lønning og skandæk er af eg. Oplængere og bundstokke er lagt på siden af hverandre og forbundet med spigere. Dæksbjælker, dæk og ruffer er af fyr. I dækket er der mange lemme og luger, som under forskellige forhold bruges til bakkefiskeriet. Opståendet dannes af den øverste planke, hvorpå der ligger en lønning. Mellem klædning og dæk er et skandæk af eg. Under kølen en svær skinne af jern, vægt ca. 160 kg., og i hver side en sidekøl af en svær planke. Bådens rigning er vant og stag af hampetov med sytov. Sejlføringen er fok og storsejl. Storsejlet er gaffelsejl, uden bom. Bådens farver: Under vandlinjen rødbrun. over vandlinjen hvid med gult opstående. Lønning, skandæk, dæk og lemme ferniseret. Ruffer er hvide med grønne tage. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 74: kystbåd "Viking" af Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Viking" af Klitmøller. Opmåling nr. 74. "Viking" T. 1081 af Klitmøller, bygget i Thisted 1917 af bådebygger Nielsen til fisker Carl Krogh, Klitmøller. Længde: 27' 6" = 8,63 m. Bredde: 11' 1" = 3,48 m. Højde: 3' 9" = 1,18 m. Denne spejlbyggede type med midtskibs motor vandt efter sin fremkomst på vestkyster stor udbredelse ved kystfiskeriet. "Viking" er bygget af fyr og eg og var fra ny forsynet med en 8 HK. motor (Eriksen, Randers) som dog på de fleste af denne slags både blev flyttet mere agterud, for at man kunne blive fri for den stenballast, man ellers blev nødt til at placere her. "Viking" var en forløber for den vestkystbåd, man kender i dag, og den drev, ligesom den seneste tids både, krog-, tejn og snurrevodsfiskeri. Båden har flere gange skiftet ejer, og ejes i 1945 af fisker Albert Møller, Løkken, og har fiskerinummer LN 43, Løkken. Den er forsynet med en 2-takts Skagensmotor. Bådens pris som ny, sejlklar og. med motor, ca. 3000 kr. Byggemåde: Klædningen er 1" fyr, bygget på klink og klinket til spanterne. Stævne, køl og spanter er af eg, dæk, bjælker og-ruf af fyr. Øverste planke af klædning danner opstående, hvorpå der ligger en lønning af eg. Spanterne er lagt på siden af hinanden og forbundet med spiger. Mellem klædning og dæk ligger et skandæk af eg. Under kølen er en svær skinne af jern, og i hver side en sidekøl af flere lag planker. Båden har en ugunstig facon for sejlads og derfor kun et lille sejlareal. Sejlføringen er højnakket sprydstagesejl med løs sprydstage samt en fok. Rigningen er vant og stag af hampetov med sytov. Bådens farver: I bunden rødbrun. Udenbords på klædning og rufside hvid. Opstående indvendig, skandæk og luger gule. Lønning, ruftag og hjørner på ruf grønne. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 74: kystbåd "Viking" af Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Viking" af Klitmøller. Opmåling nr. 74. "Viking" T. 1081 af Klitmøller, bygget i Thisted 1917 af bådebygger Nielsen til fisker Carl Krogh, Klitmøller. Længde: 27' 6" = 8,63 m. Bredde: 11' 1" = 3,48 m. Højde: 3' 9" = 1,18 m. Denne spejlbyggede type med midtskibs motor vandt efter sin fremkomst på vestkyster stor udbredelse ved kystfiskeriet. "Viking" er bygget af fyr og eg og var fra ny forsynet med en 8 HK. motor (Eriksen, Randers) som dog på de fleste af denne slags både blev flyttet mere agterud, for at man kunne blive fri for den stenballast, man ellers blev nødt til at placere her. "Viking" var en forløber for den vestkystbåd, man kender i dag, og den drev, ligesom den seneste tids både, krog-, tejn og snurrevodsfiskeri. Båden har flere gange skiftet ejer, og ejes i 1945 af fisker Albert Møller, Løkken, og har fiskerinummer LN 43, Løkken. Den er forsynet med en 2-takts Skagensmotor. Bådens pris som ny, sejlklar og. med motor, ca. 3000 kr. Byggemåde: Klædningen er 1" fyr, bygget på klink og klinket til spanterne. Stævne, køl og spanter er af eg, dæk, bjælker og-ruf af fyr. Øverste planke af klædning danner opstående, hvorpå der ligger en lønning af eg. Spanterne er lagt på siden af hinanden og forbundet med spiger. Mellem klædning og dæk ligger et skandæk af eg. Under kølen er en svær skinne af jern, og i hver side en sidekøl af flere lag planker. Båden har en ugunstig facon for sejlads og derfor kun et lille sejlareal. Sejlføringen er højnakket sprydstagesejl med løs sprydstage samt en fok. Rigningen er vant og stag af hampetov med sytov. Bådens farver: I bunden rødbrun. Udenbords på klædning og rufside hvid. Opstående indvendig, skandæk og luger gule. Lønning, ruftag og hjørner på ruf grønne. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 74: kystbåd "Viking" af Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Opmålingsbeskrivelse ved konservator Christian Nielsen vedr. kystbåd "Viking" af Klitmøller. Opmåling nr. 74. "Viking" T. 1081 af Klitmøller, bygget i Thisted 1917 af bådebygger Nielsen til fisker Carl Krogh, Klitmøller. Længde: 27' 6" = 8,63 m. Bredde: 11' 1" = 3,48 m. Højde: 3' 9" = 1,18 m. Denne spejlbyggede type med midtskibs motor vandt efter sin fremkomst på vestkyster stor udbredelse ved kystfiskeriet. "Viking" er bygget af fyr og eg og var fra ny forsynet med en 8 HK. motor (Eriksen, Randers) som dog på de fleste af denne slags både blev flyttet mere agterud, for at man kunne blive fri for den stenballast, man ellers blev nødt til at placere her. "Viking" var en forløber for den vestkystbåd, man kender i dag, og den drev, ligesom den seneste tids både, krog-, tejn og snurrevodsfiskeri. Båden har flere gange skiftet ejer, og ejes i 1945 af fisker Albert Møller, Løkken, og har fiskerinummer LN 43, Løkken. Den er forsynet med en 2-takts Skagensmotor. Bådens pris som ny, sejlklar og. med motor, ca. 3000 kr. Byggemåde: Klædningen er 1" fyr, bygget på klink og klinket til spanterne. Stævne, køl og spanter er af eg, dæk, bjælker og-ruf af fyr. Øverste planke af klædning danner opstående, hvorpå der ligger en lønning af eg. Spanterne er lagt på siden af hinanden og forbundet med spiger. Mellem klædning og dæk ligger et skandæk af eg. Under kølen er en svær skinne af jern, og i hver side en sidekøl af flere lag planker. Båden har en ugunstig facon for sejlads og derfor kun et lille sejlareal. Sejlføringen er højnakket sprydstagesejl med løs sprydstage samt en fok. Rigningen er vant og stag af hampetov med sytov. Bådens farver: I bunden rødbrun. Udenbords på klædning og rufside hvid. Opstående indvendig, skandæk og luger gule. Lønning, ruftag og hjørner på ruf grønne. Bådens dybgående ca. 3 fod.
  • Opmåling nr. 73: dækspram "Prøven" af Fureby.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. dækspram "Prøven" af Fureby. Opmåling nr. 73. 18 fods dækspram "Prøven", bygget i Lyngby ca. 1885 til Fureby. Ejes 1945 af fisker Martin Poulsen, Løkken. Længde: 18' 0" = 5,65 m. Bredde: 6' 0" = 1,88 m. Højde 3: 2½" = 0,01 m. Denne pram, som er en dækspram, er brugt fra Kandestederne til Løkken og i enkelte tilfælde til Limfjorden. Den er brugt til torske-, kuller- og rokkefiskeri. Flere af disse pramtyper er endnu i brug og enkelte forsynede med motor. Byggemåde: Prammen er for forsynet med et lille spejl af eg og agter med et spejl af gran med udvendig agterstævn af gran, og med en køl som løber frem til spejlet for. Klædningen er 5/8" x 7" kantskåret gran, bygget på klink. Bundstokke og opløbere er af eg. Essing 6 stykker lister, hvor den inderste danner en lille karm, hvorpå fordækket hviler. Prammen har høje roklamper med en åretold af jern. Agter for midtskibs er 2 spanterum afskottet til redskaber og fiskefangst. Sejlføring: Smakke, topsejl og fok. Masten er anbragt i toften og forsynet med vant. Smakken højnokket med' løs sprydstage. Prammens farver: Udenbords over vandlinjen og på dæk hvid. Fender, karm og tofter grønne. Indvendig og banje blanktjæret. Roret er hvidt med grønt rorshoved. Sprydstage og topsejlsrå samt top på mast grønne. Prammens dybgående ca. 1 fod 6 tommer.
  • Opmåling nr. 73: dækspram "Prøven" af Fureby.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. dækspram "Prøven" af Fureby. Opmåling nr. 73. 18 fods dækspram "Prøven", bygget i Lyngby ca. 1885 til Fureby. Ejes 1945 af fisker Martin Poulsen, Løkken. Længde: 18' 0" = 5,65 m. Bredde: 6' 0" = 1,88 m. Højde 3: 2½" = 0,01 m. Denne pram, som er en dækspram, er brugt fra Kandestederne til Løkken og i enkelte tilfælde til Limfjorden. Den er brugt til torske-, kuller- og rokkefiskeri. Flere af disse pramtyper er endnu i brug og enkelte forsynede med motor. Byggemåde: Prammen er for forsynet med et lille spejl af eg og agter med et spejl af gran med udvendig agterstævn af gran, og med en køl som løber frem til spejlet for. Klædningen er 5/8" x 7" kantskåret gran, bygget på klink. Bundstokke og opløbere er af eg. Essing 6 stykker lister, hvor den inderste danner en lille karm, hvorpå fordækket hviler. Prammen har høje roklamper med en åretold af jern. Agter for midtskibs er 2 spanterum afskottet til redskaber og fiskefangst. Sejlføring: Smakke, topsejl og fok. Masten er anbragt i toften og forsynet med vant. Smakken højnokket med' løs sprydstage. Prammens farver: Udenbords over vandlinjen og på dæk hvid. Fender, karm og tofter grønne. Indvendig og banje blanktjæret. Roret er hvidt med grønt rorshoved. Sprydstage og topsejlsrå samt top på mast grønne. Prammens dybgående ca. 1 fod 6 tommer.
  • Opmåling nr. 73: dækspram "Prøven" af Fureby.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. dækspram "Prøven" af Fureby. Opmåling nr. 73. 18 fods dækspram "Prøven", bygget i Lyngby ca. 1885 til Fureby. Ejes 1945 af fisker Martin Poulsen, Løkken. Længde: 18' 0" = 5,65 m. Bredde: 6' 0" = 1,88 m. Højde 3: 2½" = 0,01 m. Denne pram, som er en dækspram, er brugt fra Kandestederne til Løkken og i enkelte tilfælde til Limfjorden. Den er brugt til torske-, kuller- og rokkefiskeri. Flere af disse pramtyper er endnu i brug og enkelte forsynede med motor. Byggemåde: Prammen er for forsynet med et lille spejl af eg og agter med et spejl af gran med udvendig agterstævn af gran, og med en køl som løber frem til spejlet for. Klædningen er 5/8" x 7" kantskåret gran, bygget på klink. Bundstokke og opløbere er af eg. Essing 6 stykker lister, hvor den inderste danner en lille karm, hvorpå fordækket hviler. Prammen har høje roklamper med en åretold af jern. Agter for midtskibs er 2 spanterum afskottet til redskaber og fiskefangst. Sejlføring: Smakke, topsejl og fok. Masten er anbragt i toften og forsynet med vant. Smakken højnokket med' løs sprydstage. Prammens farver: Udenbords over vandlinjen og på dæk hvid. Fender, karm og tofter grønne. Indvendig og banje blanktjæret. Roret er hvidt med grønt rorshoved. Sprydstage og topsejlsrå samt top på mast grønne. Prammens dybgående ca. 1 fod 6 tommer.
  • Opmåling nr. 71: jolle fra Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. jolle fra Løkken. Opmåling nr. 71. Løkken-jolle, bygget ca. 1886 af bådebygger P. Steffensen til fisker Jens Aading, Lønstrup. Længde: 21' 1" = 6,62 m. Bredde: 8' 5" = 2,64 m. Højde: 3' 4" = 1,05 m. Løkkenjollen er en høj, kølbygget egetræsjolle samlet med trænagler såvel i bordlægningen som i dennes befæstelse til spanterne. Fartøjet er en robust og sødygtig båd med en effektiv rigform, der her været anvendt såvel til fiskeri som til fragtsejlads. Jollen minder en del om de fartøjer, der - sandsynligvis inspireret af Limfjordssjægterne - på samme tidspunkt dukker op på Harboør og Holmslands-Klit. Jollen er i 1903 ombygget og forsynet med dæk og ruf, samtidig med at den fik installeret motor. Jollen ejes i 1945 af, smed Albert Thomsen, Løkken. Byggemåde: Klædning 1" eg, klinkbygget. Spant 2" eg, hvor bundstokke og oplængere er skaret sammen ved at være lagt ovenpå hverandre, hvorefter de er forbundet til klædningen med trænagler. Jollen er forsynet med tofter af 22" fyr, der er forbundet til spant og klædning med dobbelte træknæ. Jollen har essing af 3" x 2" eg, hvortil der er befæstet et opstående af 1" fyr (en skvætgang). Under kølen er en jernskinne til beskyttelse af kølen ved jollens udsætning og landtagning. Sejlføring: Jollen er rigget med sprydstagesejl, mesan på en lille papegøje, topsejl, fok og klyver. Mesan og smakke højnokkede med løs sprydstage. Jollens farver: Udvendig hvid. Under vandlinjen sort. Indvendig blanktjæret med grå tofter. Dybgående ca. 2' = 0,63 m.
  • Opmåling nr. 71: jolle fra Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. jolle fra Løkken. Opmåling nr. 71. Løkken-jolle, bygget ca. 1886 af bådebygger P. Steffensen til fisker Jens Aading, Lønstrup. Længde: 21' 1" = 6,62 m. Bredde: 8' 5" = 2,64 m. Højde: 3' 4" = 1,05 m. Løkkenjollen er en høj, kølbygget egetræsjolle samlet med trænagler såvel i bordlægningen som i dennes befæstelse til spanterne. Fartøjet er en robust og sødygtig båd med en effektiv rigform, der her været anvendt såvel til fiskeri som til fragtsejlads. Jollen minder en del om de fartøjer, der - sandsynligvis inspireret af Limfjordssjægterne - på samme tidspunkt dukker op på Harboør og Holmslands-Klit. Jollen er i 1903 ombygget og forsynet med dæk og ruf, samtidig med at den fik installeret motor. Jollen ejes i 1945 af, smed Albert Thomsen, Løkken. Byggemåde: Klædning 1" eg, klinkbygget. Spant 2" eg, hvor bundstokke og oplængere er skaret sammen ved at være lagt ovenpå hverandre, hvorefter de er forbundet til klædningen med trænagler. Jollen er forsynet med tofter af 22" fyr, der er forbundet til spant og klædning med dobbelte træknæ. Jollen har essing af 3" x 2" eg, hvortil der er befæstet et opstående af 1" fyr (en skvætgang). Under kølen er en jernskinne til beskyttelse af kølen ved jollens udsætning og landtagning. Sejlføring: Jollen er rigget med sprydstagesejl, mesan på en lille papegøje, topsejl, fok og klyver. Mesan og smakke højnokkede med løs sprydstage. Jollens farver: Udvendig hvid. Under vandlinjen sort. Indvendig blanktjæret med grå tofter. Dybgående ca. 2' = 0,63 m.
  • Opmåling nr. 71: jolle fra Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. jolle fra Løkken. Opmåling nr. 71. Løkken-jolle, bygget ca. 1886 af bådebygger P. Steffensen til fisker Jens Aading, Lønstrup. Længde: 21' 1" = 6,62 m. Bredde: 8' 5" = 2,64 m. Højde: 3' 4" = 1,05 m. Løkkenjollen er en høj, kølbygget egetræsjolle samlet med trænagler såvel i bordlægningen som i dennes befæstelse til spanterne. Fartøjet er en robust og sødygtig båd med en effektiv rigform, der her været anvendt såvel til fiskeri som til fragtsejlads. Jollen minder en del om de fartøjer, der - sandsynligvis inspireret af Limfjordssjægterne - på samme tidspunkt dukker op på Harboør og Holmslands-Klit. Jollen er i 1903 ombygget og forsynet med dæk og ruf, samtidig med at den fik installeret motor. Jollen ejes i 1945 af, smed Albert Thomsen, Løkken. Byggemåde: Klædning 1" eg, klinkbygget. Spant 2" eg, hvor bundstokke og oplængere er skaret sammen ved at være lagt ovenpå hverandre, hvorefter de er forbundet til klædningen med trænagler. Jollen er forsynet med tofter af 22" fyr, der er forbundet til spant og klædning med dobbelte træknæ. Jollen har essing af 3" x 2" eg, hvortil der er befæstet et opstående af 1" fyr (en skvætgang). Under kølen er en jernskinne til beskyttelse af kølen ved jollens udsætning og landtagning. Sejlføring: Jollen er rigget med sprydstagesejl, mesan på en lille papegøje, topsejl, fok og klyver. Mesan og smakke højnokkede med løs sprydstage. Jollens farver: Udvendig hvid. Under vandlinjen sort. Indvendig blanktjæret med grå tofter. Dybgående ca. 2' = 0,63 m.
  • Opmåling nr. 70: fladbåd fra Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. fladbåd fra Løkken. Opmåling nr. 70. Fladbåd fra Løkken, bygget, ca. 1890 af bådebygger Peter Andersen Mikkelsen, Lyngby, til Løkken Bjærgelav. Længde: 31' 6" = 9,89 m. Bredde: 10' 10" = 3,40 m. Højde: 3' 0" = 0,94 m. Båden er et helt fladbundet fartøj, bygget af fyr med revler og knæ af eg. I hver tofte er der fra ydersiden af bordlægningen idrevet svære fjederbolte for at forhindre, at siderne giver sig udad på grund af prammens tunge last. Fladbåden blev brugt såvel som laste- og lossepram for skuderne og som lægter ved letningen af strandede skibe. Når grundstødte fartøjer skulle lettes eller varpes fri, foregik det på den måde, at fladbåden først tog skibets ankergrej om bord, og med det store anker hængende over stævnen roedes båden ud på et passende sted for skibets senere svajning, hvorefter man lod ankeret gå. Så gik båden på siden af skibet og tog så megen last som muligt om bord for at losse denne på stranden. Denne proces gentog sig, indtil man skønnede, at skibet ville være let ved daglig højvande. Når skibet igen flød på dybere vand, sejledes lasten igen om bord. Ved varpning roede flere mand ved hver åre, og alle årer var i brug samtidig. Det forreste og agterste par årer var ikke i søen på samme tid, da båden skulle være under konstant kraftpåvirkning fremad for at slæbe den tunge ankerkæde eller trosse. Som båden gik over grunden, blev der stukket tilsvarende ud på ankergrejet over agterenden på det strandede fartøj. Efter brugen rengjordes båden og stilledes i hus. Byggemåde: Fladbåden er bygget på en 3" bund af fyr med svære bundrevler af eg. Spant af eg ligger på siden af bundrevlerne. Klædningen er 1" eg, øverste klædningsplanke 1½" eg. Klædningen er samlet med jernklinker og forbundet til spant og bundrevler med 7/8" trænagler. Klædning til bund er befæstet. med afvekslende en trænagle og et spiger med 14" afstand. Essing 3" x 4" eg. Tofter 3" x 8" fyr, som ligger mellem spant og er forbu
  • Opmåling nr. 70: fladbåd fra Løkken.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. fladbåd fra Løkken. Opmåling nr. 70. Fladbåd fra Løkken, bygget, ca. 1890 af bådebygger Peter Andersen Mikkelsen, Lyngby, til Løkken Bjærgelav. Længde: 31' 6" = 9,89 m. Bredde: 10' 10" = 3,40 m. Højde: 3' 0" = 0,94 m. Båden er et helt fladbundet fartøj, bygget af fyr med revler og knæ af eg. I hver tofte er der fra ydersiden af bordlægningen idrevet svære fjederbolte for at forhindre, at siderne giver sig udad på grund af prammens tunge last. Fladbåden blev brugt såvel som laste- og lossepram for skuderne og som lægter ved letningen af strandede skibe. Når grundstødte fartøjer skulle lettes eller varpes fri, foregik det på den måde, at fladbåden først tog skibets ankergrej om bord, og med det store anker hængende over stævnen roedes båden ud på et passende sted for skibets senere svajning, hvorefter man lod ankeret gå. Så gik båden på siden af skibet og tog så megen last som muligt om bord for at losse denne på stranden. Denne proces gentog sig, indtil man skønnede, at skibet ville være let ved daglig højvande. Når skibet igen flød på dybere vand, sejledes lasten igen om bord. Ved varpning roede flere mand ved hver åre, og alle årer var i brug samtidig. Det forreste og agterste par årer var ikke i søen på samme tid, da båden skulle være under konstant kraftpåvirkning fremad for at slæbe den tunge ankerkæde eller trosse. Som båden gik over grunden, blev der stukket tilsvarende ud på ankergrejet over agterenden på det strandede fartøj. Efter brugen rengjordes båden og stilledes i hus. Byggemåde: Fladbåden er bygget på en 3" bund af fyr med svære bundrevler af eg. Spant af eg ligger på siden af bundrevlerne. Klædningen er 1" eg, øverste klædningsplanke 1½" eg. Klædningen er samlet med jernklinker og forbundet til spant og bundrevler med 7/8" trænagler. Klædning til bund er befæstet. med afvekslende en trænagle og et spiger med 14" afstand. Essing 3" x 4" eg. Tofter 3" x 8" fyr, som ligger mellem spant og er forbu
  • Opmåling nr. 68: jolle fra Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. jolle fra Klitmøller. Opmåling nr. 68. 14 fods jolle fra Klitmøller, bygget ca. 1905 af bådebygger Peter Chr. Frost, Klitmøller. Ejer 1945 fisker Frederik Mortensen, Klitmøller. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 4'10" = 1,52 m. Højde: 2' 0" = 0,63 m. Denne jolletype findes også i en 18 fods og er i brug på kysten fra Vigsø til Klitmøller. Jollen er en god sejler og prammene overlegne såvel til sejlads som til åre. Jollen bruges til torske- og kullerbakker. Byggemåde: Klædning 5/8" gran, klinkbygget. Spant eg med opløber og bundstokke lagt ovenpå hverandre og klinket til klædningen. Tofter, spejl, langrem og banje gran. Stævne, køl og knæ eg. Årerne støttes af en jernbolt i essingen. Sejlføringen er smakke og fok, de 18 fods fører topsejl. Masten står i et hul i toften uden vant og stag. Smakken højnakket og med løs sprydstage. Jollens farver: Udvendig til de 2 Øverste planker kultjære. Disse samt essing, langrem og tofter grønne. Indenbords og banje blanktjære. Mast og sprydstage har grønne toppe. Årer grønne blade. Dybgående ca. 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 68: jolle fra Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. jolle fra Klitmøller. Opmåling nr. 68. 14 fods jolle fra Klitmøller, bygget ca. 1905 af bådebygger Peter Chr. Frost, Klitmøller. Ejer 1945 fisker Frederik Mortensen, Klitmøller. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 4'10" = 1,52 m. Højde: 2' 0" = 0,63 m. Denne jolletype findes også i en 18 fods og er i brug på kysten fra Vigsø til Klitmøller. Jollen er en god sejler og prammene overlegne såvel til sejlads som til åre. Jollen bruges til torske- og kullerbakker. Byggemåde: Klædning 5/8" gran, klinkbygget. Spant eg med opløber og bundstokke lagt ovenpå hverandre og klinket til klædningen. Tofter, spejl, langrem og banje gran. Stævne, køl og knæ eg. Årerne støttes af en jernbolt i essingen. Sejlføringen er smakke og fok, de 18 fods fører topsejl. Masten står i et hul i toften uden vant og stag. Smakken højnakket og med løs sprydstage. Jollens farver: Udvendig til de 2 Øverste planker kultjære. Disse samt essing, langrem og tofter grønne. Indenbords og banje blanktjære. Mast og sprydstage har grønne toppe. Årer grønne blade. Dybgående ca. 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 68: jolle fra Klitmøller.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Jolle
    Konstruktion
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    Konstruktionstegning
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. jolle fra Klitmøller. Opmåling nr. 68. 14 fods jolle fra Klitmøller, bygget ca. 1905 af bådebygger Peter Chr. Frost, Klitmøller. Ejer 1945 fisker Frederik Mortensen, Klitmøller. Længde: 14' 0" = 4,39 m. Bredde: 4'10" = 1,52 m. Højde: 2' 0" = 0,63 m. Denne jolletype findes også i en 18 fods og er i brug på kysten fra Vigsø til Klitmøller. Jollen er en god sejler og prammene overlegne såvel til sejlads som til åre. Jollen bruges til torske- og kullerbakker. Byggemåde: Klædning 5/8" gran, klinkbygget. Spant eg med opløber og bundstokke lagt ovenpå hverandre og klinket til klædningen. Tofter, spejl, langrem og banje gran. Stævne, køl og knæ eg. Årerne støttes af en jernbolt i essingen. Sejlføringen er smakke og fok, de 18 fods fører topsejl. Masten står i et hul i toften uden vant og stag. Smakken højnakket og med løs sprydstage. Jollens farver: Udvendig til de 2 Øverste planker kultjære. Disse samt essing, langrem og tofter grønne. Indenbords og banje blanktjære. Mast og sprydstage har grønne toppe. Årer grønne blade. Dybgående ca. 1 fod 3 tommer.
  • Opmåling nr. 67: pram fra Vorupør.
    M/S Museet for Søfart, CC-BY-NC-SA
    Fartøj
    Konstruktion
    Pram
    Skibsbygning
    Skibsdetaljer
    Søhistorisk Registratur
    Træskib
    Værktøj til skibsbygning
    Kronologi
    1900-tallet
    1800-tallet
    Konstruktionstegning
    Sejlskib
    Oplysninger af Christian Nielsen vedr. pram fra Vorupør. Opmåling nr. 67. 15 fods pram fra Vorupør, bygget ca. 1895 af bådebygger Chresten Thomsen, Sdr. Vorupør. Ejer 1945 fisker Otto Christensen N. Vorupør. Længde: 15' 0" = 4,71 m. Bredde: 5' 3" = 1,65 m. Højde: 2' 0" = 0,63 m. Denne pramtype findes i flere størrelser, 15-, 18- og 20 fods, på kysten fra Hirtshals til Agger. Det er en fyldig og kraftig pram med et ringe dybgående og god lasteevne. Kun en mådelig sejler, men en bjærgsom pram, der bruges til det på kysten gængse fiskeri. Byggemåde: Klædningen er 5/8 x 7" kantskåret gran, bygget på klink. Karakteristisk for denne pram er at ikke alle planker går fra spejl til spejl, men som det fremgår af tegningen, slutter den 4. planke i en spids inden den når helt frem til forenden, og på de større er der 2 planker, som ikke går helt frem. Spanterne er eg, og hvor der ikke er bundstokke, er opløberne forbundne med skotter af 1" gran. Prammen er forsynet med 2 faste tofter af gran, samt en løs tofte for og agter. Under de faste tofter og for er der langrem. I den forreste tofte et hul til mast og i den agterste pumpe til pumpekiste. Prammen er forsynet med ror og for en løs finne eller sværd for at støtte lidt på sejladsen. Sejlføringen er mast uden vant og stag. Højnakket smakke med løs sprydstage og fok. Prammens farver: Udenbords kultjære. 2 øverste planker, essing og tofter grønne. Indenbords og banje blanktjære. Åreblade, toppe på mast og sprydstage grønne. Prammens dybgående ca. 1 fod.